Maersk z rekordowym zyskiem w pierwszym kw. 2021
A.P. Moller – Maersk zanotował duży wzrost przychodów w pierwszym kwartale 2021 r. To efekt silnego popytu na transport kontenerowy i rekordowo wysokich stawek frachtu oceanicznego, które są konsekwencją wpływu pandemii na globalne łańcuchy dostaw.
Początek roku w transporcie morskim przyniósł duże zapotrzebowanie na przewozy, ale też problemy związane z wąskimi gardłami i dostępnością kontenerów w portach. Te czynniki spowodowały wzrost cen w transporcie morskim, który przyczynił się do poprawy wyników finansowych armatorów.
— A.P. Moller – Maersk osiągnął wyjątkowo dobry wynik w pierwszym kwartale 2021 z rekordowym zyskiem. Silny wzrost rentowności był spowodowany dużym popytem na usługi w sektorach Ocean, Logistyka i Terminale. Duży popyt spowodował pojawienie się wąskich gardeł i braku dostępności sprzętu, co doprowadziło stawki frachtu do rekordowego poziomu. Skupiamy się dalej na długoterminowej transformacji spółki z priorytetem dostarczania usług zintegrowanej logistyki dla klientów — powiedział Søren Skou, prezes A.P. Moller – Maersk.
W pierwszym kwartale EBITDA duńskiego armatora wzrosła do 4 mld dol. z 1,5 mld w ubiegłym roku. EBIT wyniósł 3,1 mld dol. natomiast przychody 12,4 mld dol. Wysokie wpływy przy jednocześnie niskich cenach paliwa bunkrowego przyczyniły się do dobrego rezultatu segmentu Ocean (3,4 mld dol. EBITDA). Przychody w segmencie Logistyka i Usługi wzrosły o 42% do poziomu 2 mld dol. natomiast segment Terminale zanotował wzrost przychodów o 24% do poziomu 915 mln dol.
Obecnie duński koncern skupia się na zapewnieniu ciągłości łańcuchów dostaw i zniwelowaniu skutków zakłóceń w transporcie oceanicznym jakie pojawiły się w ostatnich miesiącach.
— Kontynuujemy starania żeby zapewnić bezpieczeństwo pracowników i wesprzeć społeczności w których działamy, ze szczególną uwagą na Indie. Ogólnie jesteśmy bardzo zadowolenie z tego jak nasze biznesy działały w tym kwartale. Wysoka rentowność doprowadziła do osiągnięcia ROIC na poziomie 15,7 pkt, a duża ilość wolnej gotów daje nam możliwość inwestowania w transformację przedsiębiorstwa przyspieszają program buy backu — powiedział Søren Skou.
A.P. Moller – Maersk spodziewa się że problem wąskich gardeł i braku dostępności kontenerów w transporcie morskim utrzyma się aż do czwartego kwartały 2021 r. W związku z tym spółka prognozuje że w bieżącym roku osiągnie wyższy zysk niż w 2020.
W odpowiedzi na wąskie gardła w portach morskich Maersk w ostatnich miesiącach rozwijał przewozy kolejowe m.in. na Nowym Jedwabnym Szlaku.