Partnerzy portalu

Rynek cargo lotniczego pęka w szwach

Wolumen przewozów cargo lotniczego w kwietniu powrócił do poziomu sprzed covid, tj. 2019 roku. Ale sytuacja jest nadal napięta, co skutkuje wysokimi stawkami frachtu, które w kwietniu okresowo rosły.

cargo lotniczego
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Steve001 z Pixabay

W kwietniu drogą powietrzną przewieziono o 1 proc. więcej towarów liczonych wagowo niż w kwietniu 2019 r. Oznacza to zarazem odbicie rynku, po spadku pracy przewozowej w marcu br. o 3 proc. w porównaniu z 2019 r., informuje Clive Data Service.
W porównaniu kwiecień 2021 do kwietnia 2020 r., wolumen przewozów był aż o 78 proc. większy.

Ocena sytuacji przez pryzmat DLF

W swojej miesięcznej aktualizacji sytuacji na rynku cargo lotniczego CLIVE zaznacza, że druga połowa kwietnia br. wykazała szczególnie silny wzrost rok do roku, bo o 6 proc.
Jednak rynek pozostaje „napięty”, gdyż w kwietniu wysoki był poziom współczynnika obciążenia dynamicznego (DLF) – 71 proc. To o 10 pp więcej niż w 2019 r. i o cztery pp więcej niż w 2020 r.
Wprowadzona w 2019 r. przez CLIVE metodologia DLF mierzy, jak pełny jest statek powietrzny, biorąc pod uwagę zarówno gabaryty ładunku, jak i jego masę.

Także TIACA (Międzynarodowe Stowarzyszenie Przewoźników Cargo Lotniczego) uważa ten wskaźnik za znacznie lepszy w porównaniu z tradycyjnymi współczynnikami opartymi jedynie na wadze, które „wprowadzają w błąd i malują niepotrzebnie negatywny wizerunek w branży”.
Ocena sytuacji na rynku cargo przez pryzmat DLF jest dlatego lepsza, że w większości przypadków wolna przestrzeń w samolocie do załadunku kończy się, nim ładunek osiągnie  maksymalną wagę, przewidzianą do udźwigu przez samolot.

„Rynek ładunków lotniczych ponownie wrzucił wyższy bieg w kwietniu. Zmiana przewozów miesiąc do miesiąc z minus 3 proc. na plus 1 proc. jest dość skokowa, ale dynamiczny współczynnik obciążenia 71 proc. stanowi ogromne wyzwanie dla branży” – skomentował Niall van de Wouw, dyrektor zarządzający CLIVE Data Services.

Przykłady

Patrząc na niektóre z głównych transakcji dane CLIVE wskazują, że w kwietniu wolumeny z Chin do Europy były o 18 proc. wyższe niż w 2019 r., a współczynnik obciążenia osiągnął 95 proc.
Zarazem pomimo spadku w kwietniu o 10 proc. wolumenów przewozów towarów drogą powietrzną z Europy do Ameryki Północnej (w porównaniu do 2019 r.) i spadku pojemności o ok. 40 proc., to współczynnik obciążenia dynamicznego wzrósł do 87 proc.

Jest drożej

W kwietniu na ogół znów drożał transport towarów drogą powietrzną, zarówno z powodu wysokiego popytu, jak i ciągle ograniczonej podaży mocy przewozowej w lotnictwie pasażerskim. Nadal gros stałych połączeń transkontynentalnych jest anulowanych lub pojawiają się nowe anulacje z powodu kolejnej fali covid-19 (w kwietniu np. do Indii). Lokalnie doszły inne czynniki, np. linie Cathay Pacific musiały zmniejszyć ładowność towarów nadawanych z Hongkongu ze względu na nowe zasady kwarantanny załóg samolotów.

„Brak możliwości zwiększenia mocy przewozowej jest zaostrzony przez fakt, że nie ma letniego harmonogramu lotów w oparciu o zapotrzebowanie pasażerów, a to przyczynia się do wysokich stawek zgłaszanych na rynku” – uważa Niall van de Wouw.

Np. Baltic Air Freight Indices (BAI) skoczył w kwietniu o 17 proc. w porównaniu z marcem, w głównej mierze nakręcany dużą podażą ładunków nadawanych z Chin.

Koszty transportu z Chin (Hongkong) do USA w końcu kwietnia wynosiły 8,56 USD/kg, tj. były o 60 proc. wyższe niż w marcu, z Chin (Hongkong) do Europy 4,89 USD/kg, a z Europy do USA średnia stawka frachtu wynosiła 1,74 USD/kg i była mniejsza w porównaniu z maksimum z 22 marca br. (2,13 USD/kg).

Czytaj również: Przewozy cargo samolotami pasażerskimi bardziej opłacalne niż frachtowcami

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close