Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Przewozy cargo samolotami pasażerskimi bardziej opłacalne niż frachtowcami

Pandemia covid-19 nadal wywiera silne piętno na przewozach towarów drogą powietrzną. A ponieważ nowe jej fale ciągle ograniczają podróżowanie i loty samolotów pasażerskich, które tradycyjnie przenosiły połowę cargo, nie jest jasne, jak zwiększy się podaż mocy transportowych. 

cargo samolotami
fot. Raimond Spekking Wikimedia Commons

Skutkuje to m.in. dużą niepewnością stawek frachtu. Ale mogą zajść zmiany w strukturze podaży zdolności przewozowych. W marcu br. przewozy cargo lotniczego na świecie wzrosły o 21 proc. w porównaniu z marcem 2020 r. Są to dane tyleż ścisłe, co mylące, wskazuje analiza WorldACD. Marzec 2020 r. miał bowiem dwa oblicza.

Wówczas w dwu pierwszych tygodniach utrzymywała się jeszcze „normalna” sytuacja na rynku lotniczym. Porównując dane w okresie od 1 do 15 marca 2021 r. wynika, że wolumen cargo zmalał w br. o 0,2 proc. rdr. Odmienna była sytuacja w drugiej połowie marca 2020 r., kiedy gwałtownie uziemiono samoloty pasażerskie. W efekcie wolumen cargo w 2021 r. był wyższy o 44 proc. rdr. Wypadkową dla całego miesiąca jest wspomniany tegoroczny wzrost o 21 proc.

Ponieważ w pierwszych dwu miesiącach br. odnotowano niewielkie ożywienie na rynku cargo (wzrost o 1,1 proc. rdr), a w pierwszej połowie marca wystąpił spadek, analitycy WorldACD postawili pytanie, czy druga połowa marca odwróciła istotnie trend.

Duże zróżnicowanie

Szukając odpowiedzi, ocenili oni sytuację na 30 największych rynkach. Dla sześciu z nich, jako portów wylotu, tj.: USA Atlantic South, USA Midwest, Tajwanu, Tajlandii, Belgii i Kenii  marzec 2021 był po prostu najlepszym miesiącem od stycznia 2018 r. To samo dotyczyło rynków docelowych: Chin – Wschodnich, Korei Południowej, Japonii, Belgii, Holandii i USA-Midwest. 

Natomiast inne najważniejsze rynki, zwłaszcza Chiny Północno-Wschodnie i Środkowe, Francja, Wielka Brytania, Indie i Australia w marcu nie powróciły pod względem wolumenów do sytuacji sprzed pandemii. Był on w marcu br. o ponad 20 proc. mniejszy od ich najlepszego miesiąca w ciągu ostatnich trzech lat. 

Dotyczy to również rynków docelowych: Australii, Kanady Wschód, Chin Północno-Wschodnich, Hiszpanii, RPA i USA Północno-Wschodniej. Ta mozaika sprawia jednak, że globalnie marzec 2021 r. był tylko nieznacznie niższy niż marzec latach 2018 i 2019.

„Jest to tym bardziej godne uwagi, biorąc pod uwagę ogromną redukcję zdolności przewozowej. Poprawa współczynnika obciążenia rdr w każdym z trzech pierwszych miesięcy 2021 r. waha się od 15 do 20 pp. Linie lotnicze są w stanie znacznie bardziej efektywnie korzystać ze swojej przestrzeni ładunkowej niż w przeszłości” – stwierdza WorldACD.

Więcej, choć mniej

W pierwszym kwartale 2021 r. ciężar ładunków cargo lotniczego na całym świecie był o 7,7 proc. większy niż w tym samym okresie 2020 r., choć nadal o 2 proc. mniejszy niż w I kwartale 2019 r. Znacznie więcej niż przed rokiem przewożono samolotami towarów wrażliwych, high-tech, kwiatów i żywych zwierząt.  

W porównaniu z I kwartałem 2019 r. dziesięciu największych spedytorów zyskało znaczny udział w rynku w Afryce (+2,4 pp) i Ameryce Środkowej i Południowej (+3,3 pp), choć straciło udział na półkuli północnej, od minus 0,4 pp na Bliskim Wschodzie i w Azji Południowej, do utraty o 2,7 pp w Europie.

W analizie autorzy przypominają, że do czasu kryzysu finansowego (2008 r.) tempo wzrostu ładunków lotniczych w większości krajów był dwukrotnie wyższy niż wzrost gospodarki kraju. Ta relacja 2:1 to już globalnie przeszłość, lecz są wyjątki. Należą do nich np. Chiny. Według „The Economist” gospodarka Chin wzrosła w I kwartale o 18,3 proc. rdr, ale w tym samym okresie wolumen wywożonych towarów drogą powietrzną wzrósł o 39 proc., a przyjmowanych aż o 41 proc. 

Cały obszar Azji i Pacyfiku zanotował więc w I kwartale wzrost wolumenu eksportowanych towarów drogą powietrzną o 19 proc. rdr, wobec 8 proc. w Ameryce Północnej i constans w Europie i Afryce.

Gwałtowny wzrost stawek

Rynek ma jednak też drugą stronę. Najbardziej drastyczne zmiany od początku pandemii dotknęły stawki frachtu lotniczego. Po I kwartale br. były one średnio o 64 proc. wyższe niż rok temu. „ Podwyżki stóp wskazują nie tylko na niedobór zdolności przewozowych i krótkoterminowy wpływ finansowy pandemii, ale mogą one spowodować dalsze zmiany w zdolności przewozowej udostępnianej przez pasażerskie linie lotnicze” – stwierdzają analitycy WorldACD. 

Podwyżki stóp wskazują nie tylko na niedobór zdolności przewozowych, lecz mogą spowodować dalsze zmiany w strukturze usług. Stawki frachtu wypełnionymi w blisko 100 proc. frachtowcami (przed kryzysem wskaźniki załadowania mieściły się w granicach 48-52 proc.) wzrosły „tylko” o 32 proc., natomiast stawki frachtu w samolotach pasażerskich prawie się podwoiły. To właśnie może skłaniać do „świeżego spojrzenia na ich przepustowość”. Niestety, na niekorzyść nadawców.

Jak sytuacja w kwietniu?

Patrząc na to, jak sytuacja ukształtowała się w kwietniu, WorldACD stwierdził, że światowe wolumeny transportu cargo lotniczego w 14-tym tygodniu (5-11 bm.) zmalały o 4 proc. w porównaniu z 13-tym tygodniem, a globalne moce przewozowe wzrosły nieznacznie (o 0,1  proc.). 

Czytaj również:

Studzenie silnego wzrostu przewozów cargo lotniczego?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close