Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemcy redukują opłaty infrastrukturalne prawie do zera

Rząd Niemiec podjął decyzję o przedłużeniu wsparcia dla przewoźników kolejowych w czasie pandemii do końca 2021 r. Opłaty za dostęp do infrastruktury kolejowej zostały zredukowane o 98%. 

Niemcy redukują opłaty infrastrukturalne
fot. PKP PLK

Niemcy już w październiku ubiegłego roku obniżyły opłaty dla przewoźników towarowych o 50%. Możliwość obniżenia lub zawieszenia pobierania opłat infrastrukturalnych została uwzględniona pakiecie wsparcia dla branży kolejowej przygotowanym przez Komisję Europejską. Na podobny krok zdecydowało się kilka innych państw europejskich: Francja, Austria i Luksemburg zrezygnowały z opłat, a Holandia obniżyła je o połowę.

Decyzję władz Niemiec pochwaliły organizacje branżowe. Zdaniem EFRA tego typu działanie jest najlepszą formą wsparcia dla branży kolejowej w czasie kryzysu. Obniżenie lub zawieszenie opłat jest mechanizmem transparentnym, niedyskryminującym i nie budzącym kontrowersji takich jak wypłacanie przedsiębiorstwom dotacji z pieniędzy publicznych, co rodzi pytania o protekcjonizm i zasady udzielania subsydiów. 

Uczciwe zasady

Takie pytania pojawiły się w maju 2020 r. kiedy rząd Niemiec udzielił finansowego wsparcia dla państwowego przedsiębiorstwa kolejowego Deutsche Bahn. Spowodowało to m.in. protest prywatnych przewoźników towarowych. EFRA w swoim stanowisku wskazuje, że Komisja Europejska powinna stać na straży zasad konkurencyjności rynku i nadzorować mechanizmy wsparcia stosowane w krajach członkowskich aby nie doszło do stosowania subsydiowania krzyżowego, czyli sytuacji gdy np. dzięki publicznemu wsparciu dla segmentu przewozów pasażerskich, przewoźnik może obniżyć ceny w segmencie towarowym by uzyskać przewagę konkurencyjną. Organizacje branżowe wzywają też pozostałe kraje członkowskie do redukcji stawek dostępu. 

— Zdecydowanie popieramy sposób, w jak niemiecki rząd zdecydował się na wsparcie całego sektora kolejowego transportu towarowego. To ważny krok, który musi stanowić podstawę wszystkich przyszłych środków wsparcia. Wysyła pozytywny sygnał do wszystkich prywatnych i niezależnych operatorów, że środki wsparcia będą sprawiedliwe i w równym stopniu dostępne dla wszystkich kolejowych przewoźników towarowych — komentuje Dirk Stahl, prezes EFRA.

Polska jak dotąd nie zdecydowała się na podobny sposób wsparcia branży kolejowej. W grudniu PKP PLK zaproponowały w nowym cenniku, który ma wejść w życie w rozkładzie jazdy 2021/2022 nawet podniesienie niektórych opłat od przewoźników towarowych, jednak po kilku miesiącach zrezygnowały z tej propozycji.

Zobacz także: PKP PLK wycofały wniosek o podwyżkę opłat infrastrukturalnych

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close