Duży wzrost cen używanych kontenerów
W ostatnich tygodniach poprawiła się dostępność kontenerów w największych portach chińskich. Jednak ciągle wysokie zapotrzebowanie na przewozy intermodalne i skutki blokady Kanału Sueskiego, która miała miejsce w marcu, mogą doprowadzić do ponownego wzrostu cen sprzętu.
W Chinach średnie ceny używanych kontenerów 20-stopowych wzrosły o 94% między listopadem 2020 a marcem 2021. Indeks Dostępności Kontenerów (CAx) wskazuje, że problem z jednostkami transportowymi pojawił się w portach indyjskich. Od czerwca ubiegłego roku do marca br. średnie ceny używanych 20-stopowych kontenerów w Chennai, Mundra i Nhava Sheva wzrosły z 1106 do 1755 dol – informuje Container xChange.
— Wysokie obroty handlu kontenerowego nie zmniejszają się od lata 2020 r. co znajduje odbicie w problemach z dostępnością sprzętu w Azji i innych krajach. Spodziewamy się, że w następnych tygodniach rynek jeszcze bardziej się skurczy, z powodu następstw blokady Kanału Sueskiego w marcu, która spowodowała dalsze zakłócenia w żegludze kontenerowej i dostępności sprzętu — prognozuje dr Johannes Schlingmeier, prezes i założyciel Container xChange.
Spadają ceny w Szanghaju
W ośmiu największych portach w Chinach średnie ceny używanych jednostek 20-stopowych wzrosły o 38% z poziomu 1251 dol w listopadzie 2020 do 1733 dol w marcu. Wg Container xChange widoczne są oznaki, że sprzęt jest kierowany do największych hubów kontenerowych w Chinach. W Szanghaju średnia cena używanego kontenera w styczniu wyniosła 2162 dol. natomiast w marcu spadła do 1686 dol. Najwyższe ceny używanych kontenerów odnotowano w Dalian, gdzie za jednostkę 20-stopową trzeba płacić 2028 dol. Jeszcze drożej jest w indyjskim Chennai gdzie średnia cena wynosi 2220 dol.
Wysokie zapotrzebowanie na sprzęt powoduje również, że za używane kontenery trzeba teraz płacić więcej niż jeszcze do niedawna płacono za nowe skrzynie. Obecnie średnia cena nowych kontenerów w Szanghaju wynosi 3390 dol.
Po kilku tygodniach spadków w poprzednim tygodniu ponownie wzrosły także stawki frachtu morskiego. Prognozy wskazują, że ponownie osiągnięty może być rekordowy poziom cen w transporcie morskim.
Zobacz także: Ponownie drożeje transport morski i powracają wnioski o kontrolę rynku