Branża intermodalna przedstawiła uwagi do nowelizacji dyrektywy TEN-T
Komisja Europejska prowadzi konsultacje społeczne przed planowaną nowelizacją dyrektywy o korytarzach transportowych oraz dyrektywy o TEN-T. Zdaniem UIRR to dobra okazja, by nowe regulacje umożliwiły wzrost przewozów intermodalnych w Europie.

Sieć kolejowych korytarzy transportowych TEN-T jest podstawą rozwoju międzynarodowych połączeń intermodalnych w Unii Europejskiej. Obecne modernizacje linii kolejowych ujętych w tej sieci muszą spełniać parametry określone w Regulacji 1315/2013. W ramach działań związanych z obchodami Europejskiego Roku Kolei KE postanowiła dokonać rewizji tej dyrektywy aby sprawdzić, czy faktycznie spełnia założenie jakim było przyspieszenie rozwoju kolei towarowej w Europie.
Nowelizacja jest konieczna, gdyż jak wykazał raport z badań prowadzonych w latach 2015-2018, udział transportu kolejowego w przewozach towarów w Europie spadł z 18,8 do 18,7%. Jest to sprzeczne z celami klimatycznymi UE, które zakładają wzrost udziałów kolei w przewozach lądowych.
Zobacz także: KE zbadała dlaczego udział kolei w przewozach towarowych w Europie nie rośnie
Zdaniem Międzynarodowej Unii Kombinowanego Transportu Drogowo-Kolejowego (UIRR) obecnie sieć TEN-T nie pozwala na wykorzystanie w pełni potencjału infrastruktury szynowej w transporcie towarowym. Jedynym sposobem, by kolej zrealizowała cele Europejskiego Zielonego Ładu jest zoptymalizowanie sieci TEN-T dla potrzeb przewozów intermodalnych. Obecnie wykonują one połowę pracy przewozowej kolei towarowej w Europie i są jedyną gałęzią transportu, która może zwiększyć wolumen ładunków na liniach kolejowych. Z tego powodu potrzeby przewozów intermodalnych muszą być uwzględnione w dyrektywie.
Szansa na przyspieszenie
— Nowelizacja rozporządzenia w sprawie wytycznych TEN-T stwarza dla europejskiego prawodawcy idealną okazję do wprowadzenia niezbędnych zmian na szczeblu Unii Europejskiej, a zbliżająca się rewizja rozporządzenia w sprawie kolejowych korytarzy towarowych umożliwi dokończenie wymaganej transformacji regulacyjnej wraz z niezbędnymi zmiany w zarządzaniu ruchem i zasadach zarządzania — napisano w komunikacie UIRR.
KE jako hamulec rozwoju przewozów kombinowanych wskazuje przede wszystkim wąskie gardła na sieci kolejowej. Zdaniem organizacji branżowych problemów jest więcej. Brakuje magistral, które przeznaczone były głównie do przewozów towarowych. Wiele linii TEN-T nie ma skrajni pozwalającej na przewóz naczep o wysokości 4 m. UIRR uważa, że na europejskiej sieci kolejowej powinno się stworzyć magistrale z preferencją dla przewozów intermodalnych, które miałyby wymaganą skrajnię oraz łatwy dostęp do terminali intermodalnych. Przykładem takiej linii jest Betuve Route w Holandii.
Konsultacje społeczne przed nowelizacją dyrektyw o korytarzach i TEN-T trwają do 5 maja 2021.