Transport produktów spożywczych na wschód rozwija się mimo embarga
Polski eksport produktów spożywczych do krajów byłego ZSRR w ostatnich latach rozwijał się pomimo problemów spowodowanych przez rosyjskie embargo. Rosja jest też krajem tranzytowym dla transportu polskiej żywności do Chin. Aby uniknąć komplikacji trzeba jednak dobrze zaplanować dostawę.

Eksport produktów spożywczych do krajów Wspólnoty Niepodległych Państw odbywa się różnymi gałęziami transportu. O wyborze konkretnego rozwiązania decydują czynniki takie jak cena, czas transportu, ryzyko dodatkowych komplikacji i różne ograniczenia nakładane przez władze państwowe. Część produktów spożywczych jest objętych rosyjskim embargiem importowym. Możliwe jest jednak wysyłanie takich produktów do innych krajów tranzytem przez Rosję.
— W tranzycie stosuje się na pojazdach plomby wykorzystujące rosyjski system nawigacji satelitarnej Glonass. Plomby zakładane są na przejściach granicznych w przypadku samochodów ciężarowych, bądź na stacjach kolejowych w przypadku pociągów. Za wynajem tych urządzeń trzeba płacić ok. 200 dol dla samochodów lub 800 – 100 dol. w przypadku pociągów. W poprzednich latach w transporcie do krajów azjatyckich wykorzystywano trasy omijające Rosję, wykorzystujące promy na Morzu Kaspijskim. Jednak wprowadzenie plomb i umożliwienie tranzytu sprawiło, że transport tymi szlakami stał się nieopłacalny — powiedziała Vasilisa Dzehtsiarenka, prezes Clever Logistic podczas targów ColdChain Poland.
Zobacz także: Polska branża spożywcza rozbudowuje zaplecze logistyczne
W transporcie żywności chłodzonej najczęściej wykorzystuje się przewozy samochodowe. Czas przejazdu samochodów wynosi od 2 dni w przypadku Białorusi do 14 dla Tadżykistanu. Głównym czynnikiem wydłużającym transport jest liczba przekraczanych granic. Na granicach transport towarów szybko psujących się ma pierwszeństwo.
— Trzeba jednak pamiętać, że w przypadku przewozów drogowych kontrole zdarzają się nie tylko na przejściach granicznych ale możliwe są także wewnątrz kraju. Zaletą samochodów ciężarowych jest umożliwianie oferowania usługi door to door – wyjaśniła Vasilisa Dzehtsiarenka
Transport kolejowy jeśli chodzi o produkty spożywcze jest rzadziej stosowany i wyłącznie w przypadku towarów, które nie wymagają przewozów w temperaturze kontrolowanej. Warto pamiętać, że za odbiór ładunku w przypadku przewozu kolejowo-samochodowego lub terminalu w przypadku transportu intermodalnego oraz dostawę do odbiorcy nie odpowiada eksporter tylko importer.
Wybór warunków
Ceny przewozu z wykorzystaniem transportu samochodowego i intermodalnego (kontenerowego) są porównywalne. Transport lotniczy jest szybszy ale też najdroższy. Poza wyborem środka transportu istotne jest też wybranie optymalnych warunków dostawy. Istotne jest zwłaszcza dobre rozłożenie odpowiedzialności za poszczególne etapy przewozu między eksporterem a importerem.
— Transport na warunkach DAP i DDP możemy organizować tylko jeśli dysponujemy w danym kraju własnym oddziałem lub mamy bardzo zaufanego agenta celnego. Jeżeli odpowiadamy za transport możemy wybrać warunku DAT, CPT. Kiedy za transport odpowiada odbiorca najbardziej optymalną jest formuła FCA przy której eksporter odpowiada za załadunek towaru na środek transportu odbiorcy oraz za odprawę celno – eksportową. — stwierdziła prezes Clever Logistic.
ColdChain Poland Virtual Poland to pierwsza w Polsce platforma biznesowa online łącząca profesjonalistów zarządzających chłodniczymi łańcuchami dostaw z przedstawicielami przedsiębiorstw z sektorów żywności i napojów (świeże, mrożone, ryby i owoce morza, mięso i nabiał, owoce i warzywa, etc.), przemysłu farmaceutycznego i medycznego oraz chemicznego i towarów niebezpiecznych (ADR / RID / ADN).