Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Studzenie silnego wzrostu przewozów cargo lotniczego?

Przewozy towarów drogą powietrzną były w pierwszych dwu miesiącach br. wyższe niż w porównywalnym okresie sprzed pandemii covid-19, czyli w 2019 r., ocenia IATA. Inne są szacunki CLIVE Data Services, po I kwartale.

Fot. Jason-Goh-z-Pixabay-.jpg

Ogólnie, rynek ten stoi pod wpływem dwu ważnych tendencji. Rosnących przewozów cargo frachtowcami i ich lepszego wypełnienia oraz nadal niższych niż w 2019 r. przewozów towarów w brzuchach samolotów pasażerskich.

Optymizm IATA

Najnowsze dane Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA) pokazują, że popyt na transport powietrzny w styczniu i lutym 2021 r. przewyższał poziomy z tych samych okresów 2019 roku. Wolumeny ładunków są obecnie na poziomie obserwowanym przed wojną handlową USA-Chiny.

Według Stowarzyszenia, w lutym 2021 r. popyt na transport lotniczy w lutym 2021 r., mierzony CTK (praca przewozowa 1 tony ładunku na 1 km; obejmuje także przesyłki pocztowe), wzrósł o 9 proc. w porównaniu z lutym 2019 r., a styczniu br. wzrósł odpowiednio o 1,5 proc.
W lutym br. wszystkie regiony, z wyjątkiem Ameryki Łacińskiej, odnotowano większe przewozy niż w lutym 2019 r. Największy wzrost wystąpił w Afryce – aż o 42,3 proc. (region ten ma jednak tylko 2 proc. udział w globalnych przewozach) i w Ameryce Północnej – o 17,1 proc. Europejskie linie lotnicze odnotowały wzrost wolumenów o 4,7 proc. w porównaniu z lutym 2019 r.

„Popyt na przewozy ładunków drogą powietrzną nie tylko odzyskuje siły po kryzysie covid-19, ale rośnie. Jednym z głównych wyzwań dla przewoźników staje się więc znalezienie wystarczającej przepustowości” – skomentował te wyniki Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Mniejsza podaż, ale mogło być gorzej

Jednak globalna zdolność przewozowa, mierzona dostępnością powierzchni ładunkowych – ACTK (available cargo tonne km) była w lutym br. o 14,9 proc. mniejsza niż w lutym 2019 r.
To i dużo, i mało, zważywszy, że gros floty osobowej jest nadal uziemiona na świecie, z powodu pandemii i ograniczeń w ruchu turystów i biznesmenów. A przecież w poprzednich latach samoloty pasażerskie woziły około połowy cargo lotniczego.
Ubytek mocy przewozowych nie jest relatywnie duży w porównaniu do 2019 r., bowiem część samolotów pasażerskich stopniowo powraca do służby (prawdopodobnie ok. 1/3), a ponadto wiele linii lotniczych udostępniło sporo uziemionych samolotów do lotów tylko z ładunkami.

Mniej optymizmu CDS

Sądząc po wynikach marca, ożywienie popytu na przewozy cargo lotniczego wydaje się utknąć w martwym punkcie w marcu, szacuje natomiast CLIVE Data Services, w oparciu o mniejszą bazę danych niż IATA. Według tej firmy analitycznej, wolumeny ładunków zmalały w marcu br. o 3 proc. w porównaniu z marcem 2019 r. Odmiennie niż IATA szacuje też lutowy popyt – według CDS był on o 1 proc. mniejszy w porównaniu z tym sprzed dwu lat wcześniej.
Obciążenie samolotów towarami (liczoną wagą ładunku i jego wielkością)  CDS ocenia w marcu na 73 proc. Było ono zatem o siedem punktów procentowych większe niż w 2019 r. i osiem punktów procentowych w porównaniu z 2020 r.
Szacunki mocy przewozowych CDS w marcu wskazują, że są one o 14 proc. mniejsze w porównaniu z poziomem z 2019 r., czyli są na zbliżonym poziomie do danych IATA w lutego br.

„O ile w styczniu i lutym br. rynek przewozów cargo lotniczego dojrzał pewne światło na końcu tunelu, po silnych zakłóceniach, najnowsze dane branżowe wskazują, że optymizm w kolejnych miesiącach będzie nieznacznie królować. Może to odzwierciedlać zmęczenie sytuacją pandemiczną, przekładającą się na zwyczaje zakupowe przedsiębiorstw i konsumentów oraz obawy przed skutki kolejnych fal pandemii” – powiedział Niall van de Wouw, dyrektor zarządzający CLIVE Data Services.

cargo lotnicze

Czytaj również:

Rynek cargo lotniczego – rośnie eksport z Azji, reszta świata w stagnacji

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close