Przewozy kontenerów Koleją Transsyberyjską alternatywą dla zapchanych portów
Problemy z kongestią w portach i brakiem kontenerów, blokada Kanału Sueskiego, a także wysokie stawki frachtu morskiego powodują, że coraz więcej ładunków kierowanych jest na pociągi kursujące między Azją a Europą Koleją Transsyberyjską. Nowe połączenia uruchamiają także armatorzy: MSC i Maersk.

MSC uruchomił nową usługę intermodalną, która obejmuje żeglugę short sea z terminali Koreańskich, Chińskich i Japońskich do portów we Władywostoku i Wostocznyj gdzie kontenery są przeładowywane na pociągi, które kursują Koleją Transsyberyjską. Po 13 dniach składy docierają do St. Petersburga, skąd ładunki są dowożone statkami do szeregu portów w Europie Północnej i Zachodniej – między innymi do Antwerpii, Bremerhaven, le Havre i Rotterdamu. Czas transportu z Szanghaju do St. Petersburga wynosi 24 dni, natomiast do portów zachodnioeuropejskich 33-37 dni. Dla porównaniu czas tranzytu drogą morską obejmującą Kanał Sueski wynosi 40-45 dni.
MSC jest drugim armatorem oceanicznym, który zdecydował się na uruchomienie alternatywnej usługi intermodalnej w transporcie na szlaku Azja — Europa. W 2019 A.P. Moller – Maersk zainaugurował usługę AE19, która również łączy transport koleją i żeglugą krótkodystansową. Duńska firma organizuje transport kombinowany przy współpracy z operatorem terminali Global Ports i przewoźnikiem kolejowym Modul oraz Kolejami Rosyjskimi. W związku z coraz większymi zatorami w żegludze długodystansowej, które spotęgowała ostatnio blokada Kanału Sueskiego Maersk zapowiedział zwiększenie liczby uruchamianych pociągów na tej trasie.
Niezawodny serwis
— Szybka ekspansja serwisu AE19 i przewozy tranzytowe między Azją a Europą stały się możliwe dzięki zwiększonemu zaufaniu naszych globalnych klientów. Tranzyt przez Rosję był w stanie dotrzymać harmonogramu, czasów dostaw i szybkiej odprawy w portach zarówno w czasie kryzysu COVID-19, jak i blokady Kanału Sueskiego. To daje solidne podstawy dla dalszej ekspansji transkontynentalnego tranzytu przez Rosję — skomentował Zsolt Katona, sef Maersk na Europę Wschodnią.
Obecnie Koleje Rosyjskie w ramach współpracy z duńskim armatorem transportują ładunki z Holandii, Niemiec, Polski i Finlandii do Chin i Korei. Jak podkreśla Maersk, połączenie lądowe Koleją Transsyberyjską jest obecnie najbardziej niezawodne, gdyż na szlaku tym nie ma problemów kongestią jakie występują w chińskich portach czy na kolejowym przejściu granicznym chińsko-kazachskim na Nowym Jedwabnym Szlaku.
Pomimo jednak przejściowych opóźnień na granicach trasa kolejowa przez Kazachstan stale się rozwija. Niedawno Koleje Rosyjskie uruchomiły nowe połączenie Chiny — Wielka Brytania przez kazachski terminal Altynkol i port Kaliningrad. Ogółem w ubiegłym roku między Chinami a Europą koleje przetransportowały 1,14 mln TEU.