Blokada Kanału Sueskiego odbija się na światowym handlu
Kolejny dzień trwają prace nad udrożnieniem Kanału Sueskiego, zablokowanego przez kontenerowiec Ever Given, który osiadł na mieliźnie w wyniku burzy piaskowej. Każdy dzień przerwy w żegludze powoduje straty w światowym handlu.
Przy kontenerowcu należącym do tajwańskiego armatora Evergreen pracują specjalistyczne pogłębiarki, których celem jest odkopanie co najmniej 20 tys. ton piasku. Pomoc w oswobodzeniu statku i odblokowaniu kanału zaoferowały w piątek władze USA.
Na miejscu są eksperci ze specjalistycjnch firm ratownictwa morskiego: holenderskiej Smit Salvage i japońskiej Nippon Salvage, którzy opracowują plan akcji ratowniczej. Prace mogą potrwać kilka dni, a nawet tygodni, gdyż trzeba będzie na miejsce przetransportować specjalistyczny sprzęt — powiedział Peter Berdowski, szef firmy Boskalis, właściciela Smit Salvage.
— Evergreen Line będzie nadal współpracować z armatorem i władzami Kanału Sueskiego, aby zająć się tą sytuacją w trybie pilnym, zapewniając jak najszybsze wznowienie rejsu i łagodząc skutki wypadku. Ponieważ statek jest czarterowany, odpowiedzialność za wydatki poniesione w ramach operacji odzyskiwania; odpowiedzialność cywilna i koszt naprawy (jeśli występują) spoczywa na właścicielach — napisano w komunikacie Evergreen.
200 statków w korku
Przy obu wejściach do kanału oraz na Wielkiem Jeziorze Gorzkim utknęło w korku ponad 200 statków, które mają na pokładzie towary o wartości szacowanej przez agencję Bloomberg na 300 miliardów dolarów. Są to głównie kontenerowce, tankowce i gazowce. Wypadek już przyczynił się do wzrostu cen ropy naftowej i gazu ziemnego o 6% w środę. Około 9% przewozów ropy i 8% gazu ziemnego odbywa się statkami pływającymi przez Kanał Panamski. Opóźnione mogą być dostawy żywności w tym kawy do Europy.
Alternatywna trasa wokół Przylądka Dobrej Nadziei jest o 10 dni dłuższa zatem dalsze utrzymywanie się blokady żeglugi na Kanale Sueskim spowoduje pogłębienie się utrzymujących się od połowy ubiegłego roku problemów z dostępnością pustych kontenerów i kongestii w portach morskich.
Ever Given zaliczany jest do „mega kontenerowców” ma ładowność 200 tys. ton i długość 400 metrów. Statek utknął blisko południowego wejścia do kanału we wtorek wieczorem.