Partnerzy portalu

Blokada Kanału Sueskiego odbija się na światowym handlu

Kolejny dzień trwają prace nad udrożnieniem Kanału Sueskiego, zablokowanego przez kontenerowiec Ever Given, który osiadł na mieliźnie w wyniku burzy piaskowej. Każdy dzień przerwy w żegludze powoduje straty w światowym  handlu.

Ever Given
fot. Suez Canal Authority

Przy kontenerowcu należącym do tajwańskiego armatora Evergreen pracują specjalistyczne pogłębiarki, których celem jest odkopanie co najmniej 20 tys. ton piasku. Pomoc w oswobodzeniu statku i odblokowaniu kanału zaoferowały w piątek władze USA. 

Na miejscu są eksperci ze specjalistycjnch firm ratownictwa morskiego: holenderskiej Smit Salvage i japońskiej Nippon Salvage, którzy opracowują plan akcji ratowniczej. Prace mogą potrwać kilka dni, a nawet tygodni, gdyż trzeba będzie na miejsce przetransportować specjalistyczny sprzęt — powiedział Peter Berdowski, szef firmy Boskalis, właściciela Smit Salvage.

— Evergreen Line będzie nadal współpracować z armatorem i władzami Kanału Sueskiego, aby zająć się tą sytuacją w trybie pilnym, zapewniając jak najszybsze wznowienie rejsu i łagodząc skutki wypadku. Ponieważ statek jest czarterowany, odpowiedzialność za wydatki poniesione w ramach operacji odzyskiwania; odpowiedzialność cywilna i koszt naprawy (jeśli występują) spoczywa na właścicielach — napisano w komunikacie Evergreen.

200 statków w korku

Przy obu wejściach do kanału oraz na Wielkiem Jeziorze Gorzkim utknęło w korku ponad 200 statków, które mają na pokładzie towary o wartości szacowanej przez agencję Bloomberg na 300 miliardów dolarów. Są to głównie kontenerowce, tankowce i gazowce. Wypadek już przyczynił się do wzrostu cen ropy naftowej i gazu ziemnego o 6% w środę. Około 9% przewozów ropy i 8% gazu ziemnego odbywa się statkami pływającymi przez Kanał Panamski. Opóźnione mogą być dostawy żywności w tym kawy do Europy. 

Alternatywna trasa wokół Przylądka Dobrej Nadziei jest o 10 dni dłuższa zatem dalsze utrzymywanie się blokady żeglugi na Kanale Sueskim spowoduje pogłębienie się utrzymujących się od połowy ubiegłego roku problemów z dostępnością pustych kontenerów i kongestii w portach morskich. 

Ever Given zaliczany jest do „mega kontenerowców” ma ładowność 200 tys. ton i długość 400 metrów. Statek utknął blisko południowego wejścia do kanału we wtorek wieczorem.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close