Organizacje branżowe chcą przedłużenia Europejskiego Roku Kolei
Organizacje skupiające przedsiębiorstwa z branży kolejowej zaapelowały o wydłużenie Europejskiego Roku Kolei do grudnia przyszłego roku. Z powodu restrykcji związanych z pandemią wiele zaplanowanych na ten rok inicjatyw trzeba było odwołać.

Rok 2021 został w Unii Europejskiej poświecony transportowi kolejowemu, co zostało entuzjastycznie przyjęte przez organizacje i przedsiębiorstwa. Niestety plany pokrzyżowała pandemia. Trzy europejskie stowarzyszenia branżowe: UNIFE, CER i EIM chcą przedłużenia obchodów roku kolei do grudnia 2022 r. W tej sprawie wystosowały list otwarty do władz UE i państw członkowskich.
— Kiedy w 2020 r. Unia Europejska zadecydowała że rok 2021 będzie poświęcony kolei, branża zareagowała entuzjastycznie, pomimo obaw, że pandemia może zakłócić kalendarz aktywności i włożyła duży wkład finansowy i zasobowy żeby wesprzeć tę inicjatywę. W kontekście Europejskiego Zielonego Ładu to unikalna szansa na promocję kolei i jej wkładu w silni rynek wewnętrzny, tworzenie miejsc pracy, spójność społeczną i przestrzenną, a także inteligentne, cyfrowe systemy transportowe umożliwiające redukcję emisji CO2 — napisano w liście otwartym.
Europejski Rok Kolei został oficjalnie zainaugurowany 29 marca przez Prezydencję Portugalską w Radzie UE, a także przez Dyrektoriat Generalny Komisji Europejskiej ds. Mobilności. W ramach planu działań przewidziano działań w zakresie współpracy międzyrządowej, promocji kolei oraz prac badawczo rozwojowych. Powołana ma zostać marka „Green Rail” dla produktów transportowanych koleją. Komisja Europejska przygotuje „wskaźnik łączności kolejowej”, który pozwoli skategoryzować poziom integracji osiągnięty dzięki usługom na sieci kolejowej.
Zobacz także: 2021 Europejskim Rokiem Kolei – przedstawiono plan działań
Z koleji przedsiębiorstwa i stowarzyszenia branżowe zaplanowały szereg własnych inicjatyw w ramach Roku Kolei. Flagową inicjatywą stowarzyszenia CER będzie Connecting Europe Express — pociąg wystawa, który wyruszy z Lizbony i przejedzie przez 25 państw, po czym dotrze do Paryża po drodze biorąc udział w wielu wydarzeniach w różnych miastach. Pierwotnie pociąg zaplanowano na czerwiec, lecz z powodu pandemii przesunięto ten projekt na wrzesień.
Odłożone plany
Również członkowie EIM planują szereg wydarzeń w krajach europejskich w koordynacji z partnerami z pozostałych organizacji. Od stycznia EIM prowadzi kampanię w mediach społecznościowych. Organizacja obawia się, że z powodu pandemii nie da się zorganizować wszystkich zaplanowanych wydarzeń.
— Te działania są niezbędne by pokazać zalety inwestycji w fizyczną i cyfrową infrastrukturę kolejową dla społeczeństwa i gospodarki. To jest szczególnie ważne w odniesieniu do planowanych w tym roku reform sieci TEN-T — napisano w oświadczeniu.
Również UNIFE, które od stycznia wraz ze swoimi członkami prowadzi kampanię promocyjną stwierdza, że efekty działań nie są takie jakich się spodziewano z powodu problemów z pandemią i restrykcjami. Równocześnie przedsiębiorstwa z branży kolejowe planują szereg kampanii informacyjnych na poziomie państw członkowskich. Jednak część z tych projektów jest obecnie zawieszonych.
— W 2020 roku nikt nie spodziewał się że pandemia będzie trwała tak długo. Niestety jest dzisiaj dobrze widoczne, że nasze wspólne wysiłki zostały storpedowane przez brak możliwości organizacji wydarzeń i spotkań. Istnieje poważne ryzyko, że zaplanowane wydarzenia trzeba będzie odwołać lub przesunąć w czasie aż sytuacja poprawi się. Z tego powodu apelujemy do instytucji UE i państw członkowskich o przedłużenie Europejskiego Roku kolei do grudnia 2022 roku żeby ta cenna inicjatywa miała szansę na sukces — wzywają organizacje branżowe.