Camco dostarczy systemy OCR dla Portu Koper
Camco Technologies zostało partnerem technologicznym Portu Koper w projekcie automatycznej rejestracji ruchu kontenerów i wagonów kolejowych. Camco dostarczy nowoczesne bramy Rail OCR. Inwestycja jest realizowana w ramach programu Interreg.

Port Koper uczestniczy w projekcie COMODALCE w ramach którego rozwijane są systemy automatycznej rejestracji kontenerów i wagonów. Pilotażowy projekt jest wspierany w ramach programu Interreg Środkowa Europa. Camco Technologies zostało wybrane do zaprojektowania, instalacji i wsparcia technologii bram OCR. Fundusze unijne pokrywają 85% kosztów inwestycji.
Słoweński port jest kluczowym hubem na korytarzu transportowym Bałtyk – Adriatyk, a także obsługuje transport ładunków dla północnych Włoch, Chorwacji, Austrii, Węgier i Czech, a poprzez terminal w czeskim Paskovie także dla klientów z południowej Polski. Obecnie w Koprze realizowane są inwestycje, których celem jest zwiększenie możliwości przeładunkowych do ponad 2 mln TEU rocznie w 2030 r. W tym roku zakończyć mają się prace związane z wydłużeniem Pirsu 1 i rozbudową terminalu kontenerowego. Dzięki tym pracom już w przyszłym roku pojemność terminalu wyniesie 1,5 mln TEU rocznie. Jednak sama rozbudowa zaplecza i wydłużenie nabrzeża nie wystarczy by osiągąć ambitne cele zwiększenia przeładunków.
Innowacje w porcie
Spółka Luka Koper realizuje tez szereg działań, których celem jest poprawa efektywności wykorzystania infrastruktury. Dotyczy to także sprawności operacji na bocznicy kolejowej. Dzięki dobrze rozwiniętej infrastrukturze bocznicowej Koper zaliczany jest do europejskich portów o największym udziale kolei w obsłudze transportu ładunków docierającej z i do portu drogą lądową. Obecnie 52% kontenerów z i do tego portu transportują pociągi, a do 2030 odsetek ten wynieść ma 70%. W tym celu wybudowana zostanie druga linia kolejowa łącząca port z lądowym terminalem Divača, która ma być oddana do użytku w 2026 r. Wcześniej natomiast istniejące linie kolejowe w obrębie portu zostaną zmodernizowane. Luka Koper chce zwiększyć przepustowość infrastruktury szynowej, a jednym z kluczowych projektów jest system automatycznej rejestracji wagonów oparty o bramki OCR, który pozwoli na szybkie awizowanie wagonów.
Camco Technologies jest dostawcą systemów odczytywania informacji na wagonach i kontenerach w których wykorzystuje się bramki i skanery OCR oraz technologię sztucznej inteligencji do analizy obrazów. Dzięki zastosowaniu metody głębokiego uczenia się systemy OCR cechują się dużą niezawodnością w odczytywaniu informacji.
Zobacz także: Sztuczna inteligencja nadzoruje pracę terminali morskich