Rynek cargo lotniczego – rośnie eksport z Azji, reszta świata w stagnacji
Po pierwszych dwu miesiącach br. nie ma jednoznacznego obrazu sytuacji na globalnym rynku frachtu lotniczego. Nadal silnie rósł wolumen ładunków z Chin i północno-wschodniej Azji, ale większość innych regionów zgłaszała ich spadki w porównaniach rdr.

Wnioski te przedstawia analiza WorldACD, specjalistycznego portalu reprezentującego grupę holenderskich linii lotniczych.
W lutym na świecie wolumen ładunków przewożonych drogą powietrzną wzrósł o 1,1 proc. w porównaniach rdr, a stawki frachtu (yield/rate w USD) ogólnego i produktów specjalnych (np. farmaceutyków) były o 79 proc. większe. Po silnym spadku wolumenu przewozów w połowie lutego, tj. w okolicach Chińskiego Nowego Roku (CNY), w końcu miesiąca nastąpiło silne ożywienie popytu na transport, stwierdza WorldACD.
Dwa pierwsze miesiące
Ze względu na coroczną zmianę daty CNY, do lepszego odzwierciedlenia sytuacji na rynku lepsze są dane po dwu pierwszych miesiącach. W okresie tym wolumen ładunków w br. był o 0,9 proc. większy rdr, a średnie stawki frachtu łącznego o 79 proc., przy wzroście o 89 proc. stawek frachtu dla general cargo i o 51 proc. dla towarów specjalnych.
W porównaniach luty do stycznia br., średnie stawki frachtu wzrosły o 4 proc., a średnie współczynniki obciążenia wzrosły o 3,2 punktu procentowego.
Silne zróżnicowanie
Rozbijając te średnie światowe na sześć regionów okazuje się, klasą samą dla siebie był region Azji i Pacyfiku. Z wyjątkiem subregionu Australia i Pacific, który odnotował spadek wolumenu o 26 proc. rdr. eksport ładunków lotniczych z Azji w pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. stale rósł. Wzrost ten był szczególnie silny w podregionach Chiny i Azja Północno-Wschodnia (Korea Płd. i Japonia), które wykazały wzrost rdr odpowiednio o aż: 46 i 24 proc.
Także w przypadku zmiany stawek frachtu występowały silne zróżnicowania regionalne. W regionie Azji i Pacyfiku przewozy general cargo były w okresie pierwszych dwu miesięcy 2020 r. wyższe o 115 proc. niż rok temu, a towarów specjalnych o 96 proc., w Europie odpowiednio o: 95 i 82 proc., ale w Północnej Ameryce o 23 i 12 proc.

Na początku marca najwyższe stawki transportu cargo lotniczego płacą nadawcy – eksporterzy zestawów diagnostycznych covid-19 z Korei Południowej, podkreślają autory analizy.
Perspektywa retrospektywna
Biorąc pod uwagę, że początek 2020 r. był trudny dla rynku cargo lotniczego Chin i północno-wschodniej Azji, WorldACD porównał również tegoroczne wyniki z latami 2019 i 2018.
Podaż ładunków lotniczych w całym regionie Azji i Pacyfiku w tym roku wzrosła o 14 proc. w porównaniu z 2019 r. i o 6 proc. w porównaniu z 2018 r., przy czym import w dwu pierwszych miesiącach br. wzrósł o 2 proc. w porównaniu z 2019 r., a zmalał o 4 proc. w porównaniu do 2018 r. WorldACD zaznacza, że wewnątrz regiony Azja i Pacyfik działalność przewozowa rośnie znacznie wolniej niż eksport do innych regionów.