Partnerzy portalu

Rynek cargo lotniczego – rośnie eksport z Azji, reszta świata w stagnacji

Po pierwszych dwu miesiącach br. nie ma jednoznacznego obrazu sytuacji na globalnym rynku frachtu lotniczego. Nadal silnie rósł wolumen ładunków z Chin i północno-wschodniej Azji, ale większość innych regionów zgłaszała ich spadki w porównaniach rdr.

fot. Delta News Hub Wikimedia Commons

Wnioski te przedstawia analiza WorldACD, specjalistycznego portalu reprezentującego grupę holenderskich linii lotniczych.

W lutym na świecie wolumen ładunków przewożonych drogą powietrzną wzrósł o 1,1 proc. w porównaniach rdr, a stawki frachtu (yield/rate w USD) ogólnego i  produktów specjalnych (np. farmaceutyków) były o 79 proc. większe. Po silnym spadku wolumenu przewozów w połowie lutego, tj. w okolicach Chińskiego Nowego Roku (CNY), w końcu miesiąca nastąpiło silne ożywienie popytu na transport, stwierdza WorldACD.

Dwa pierwsze miesiące

Ze względu na coroczną zmianę daty CNY, do lepszego odzwierciedlenia sytuacji na rynku lepsze są dane po dwu pierwszych miesiącach. W okresie tym wolumen ładunków w br. był o 0,9 proc. większy rdr, a średnie stawki frachtu łącznego o 79 proc., przy wzroście o 89 proc. stawek frachtu dla general cargo i o 51 proc. dla towarów specjalnych. 

W porównaniach luty do stycznia br., średnie stawki frachtu wzrosły o 4 proc., a średnie współczynniki obciążenia wzrosły o 3,2 punktu procentowego. 

Silne zróżnicowanie

Rozbijając te średnie światowe na sześć regionów okazuje się, klasą samą dla siebie był region Azji i Pacyfiku. Z wyjątkiem subregionu Australia  i Pacific, który odnotował spadek wolumenu o 26 proc. rdr. eksport ładunków lotniczych z Azji w pierwszych dwóch miesiącach 2021 r. stale rósł. Wzrost ten był szczególnie silny w podregionach Chiny i Azja Północno-Wschodnia (Korea Płd. i Japonia), które wykazały wzrost rdr odpowiednio o aż: 46 i 24 proc.

Także w przypadku zmiany stawek frachtu występowały silne zróżnicowania regionalne. W regionie Azji i Pacyfiku przewozy general cargo były w okresie pierwszych dwu miesięcy 2020 r. wyższe o 115 proc. niż rok temu, a towarów specjalnych o 96 proc., w Europie odpowiednio o: 95 i 82 proc., ale w Północnej Ameryce o 23 i 12 proc.

Źródło: WorldACD

Na początku marca najwyższe stawki transportu cargo lotniczego płacą nadawcy – eksporterzy zestawów diagnostycznych covid-19 z Korei Południowej, podkreślają autory analizy.

Perspektywa retrospektywna

Biorąc pod uwagę, że początek 2020 r. był trudny dla rynku cargo lotniczego Chin i północno-wschodniej Azji, WorldACD porównał również tegoroczne wyniki z latami 2019 i 2018.

Podaż ładunków lotniczych w całym regionie Azji i Pacyfiku w tym roku wzrosła o 14 proc. w porównaniu z 2019 r. i o 6 proc. w porównaniu z 2018 r., przy czym import w dwu pierwszych miesiącach br.  wzrósł o 2 proc. w porównaniu z 2019 r., a zmalał o 4 proc. w porównaniu do 2018 r. WorldACD zaznacza, że wewnątrz regiony Azja i Pacyfik działalność przewozowa rośnie znacznie wolniej niż eksport do innych regionów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close