Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

40 tysięcy TEU rocznie i inne fakty dotyczące pociągu kontenerowego Viking

Pociąg Viking jest jednym z najstarszych połączeń towarowych Kolei Litewskich. Działa od 2003 roku. Portal IntermodalNews poprosił Martynasa Burbę z zespołu prasowego Kolei Litewskich, aby opowiedział więcej o tej usłudze intermodalnej.

Pociąg kontenerowy Viking. Źródło: Koleje Litewskie.
Pociąg kontenerowy Viking. Źródło: Koleje Litewskie.

Pociąg Viking jeździ od ponad 17 lat. Czy to popularna usługa?

Pociąg Viking został uruchomiony w 2003 roku. Od tego czasu przewiózł potok kontenerów 680 tysięcy TEU. Oznacza to, że każdego roku przewozimy około 40 tysięcy TEU.

Jakie rodzaje ładunków są transportowane na trasie?

Pociąg Viking to kolejowa usługa towarowa przeznaczona głównie do przewozu kontenerów z Portu Kłajpeda do miejsc położonych w głębi lądu na Białorusi i Ukrainie. Można przewozić wszystkie rodzaje ładunków, które mieszczą się w kontenerze. Obecnie najpopularniejszym ładunkiem w pociągu jest drewno, tworzywa sztuczne, produkty chemiczne i maszynowe.

Czy pociąg Viking przewozi też naczepy, czy tylko kontenery?

Obecnie na trasie są przewożone głównie kontenery. Widzimy jednak duży potencjał w przewozach naczep. Współpracujemy z Kolejami Białoruskimi i Ukraińskimi w celu uruchomienia w przyszłości transportu naczep. W tym celu na Białorusi i Ukrainie są opracowywane specjalistyczne wagony i są wprowadzane zmiany legislacyjne.

Czy pociąg kursuje regularnie lub sporadycznie? Jak często?

Pociąg Viking kursuje regularnie. Pociągi odjeżdżają codziennie z Portu Kłajpeda.

A co z pojemnością?

Obecnie istnieją pewne ograniczenia dla klientów. Każdy pociąg ma pojemność 82 TEU.

Pociąg Viking ma kilka odgałęzień (na przykład na Ukrainę, do Mołdawii, Rumunii itp.). Które z nich są najpopularniejsze?

Większość kontenerów w pociągu Viking jest przewożona między Białorusią a Portem Kłajpeda. Tymczasem wolumen przewożonych ładunków na Ukrainę z roku na rok rośnie.

Czy to połączenie jest używane do dostaw towarów do krajów kaukaskich?

W tym momencie nie.

A co z czasem dostawy między stacjami końcowymi? Na przykład z Kłajpedy do Odessy, z Kłajpedy do Kijowa lub w innych miejscach.

Transport kontenerów na najpopularniejszej trasie z Portu Kłajpeda do Mińska zajmuje około 1-2 dni. Kontenery z Kłajpedy do Kijowa są transportowane w około 5 dni.

Ile godzin pociąg spędza na przejściach granicznych na odprawie celnej?

Przejście graniczne trwa około 30 min.

Czy mają Koleje Litewskie jakieś problemy z Białorusią z powodu napięć politycznych między tym państwem a Litwą?

Jesteśmy organizacją komercyjną, więc nasza współpraca z partnerami i klientami ma charakter komercyjny, a nie polityczny.

Kilka lat temu uruchomiono pociąg Baltic Ukraine Shuttle. Czy to jest osobna usługa lub dodatkowa opcja w sieci pociągów Viking?

Jest to osobna usługa, która jest dedykowana do dostarczania kontenerów tylko między Portem Kłajpeda a Kijowem, a dokładniej do Browarów, miasta położonego blisko stolicy Ukrainy. Jeśli chodzi o pociąg Viking, ma znacznie szerszą sieć ponad 80 miejsc do transportu kontenerów do i z nich.

Przeczytaj również:

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close