Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Nawigacja satelitarna i 5G poprawią efektywność transportu kolejowego

Tagi: ERTMS, FRMCS, GSM-R,

Nawigacja satelitarna oraz komunikacja w sieci 5G zastąpią obecnie stosowane systemy ERTMS/ETCS i GSM-R, które bazują na technologiach z ubiegłego stulecia. Nowe systemy pozwolą zmniejszyć koszty użytkowania infrastruktury kolejowej, poprawią bezpieczeństwo, a także pozwolą przewoźnikom zaoferować nowe usługi w transporcie intermodalnym 

Nawigacja satelitarna
fot. RFI

Agencja Europejskiego GNSS pracuje nad nowatorskim projektem wykorzystania systemu nawigacji satelitarnej Galileo i systemu wspomagania satelitarnego w sterowaniu ruchem kolejowym ERTMS. Eksperci będą sprawdzać czy jest możliwe wykorzystanie systemu satelitarnego do lokalizacji pociągów na liniach kolejowych. Celem zmniejszenie liczby takich elementów jak eurobalisy montowane na sieci kolejowej, które są niezbędne dla pracy systemów ERTMS/ETCS, a których instalacja i eksploatacja podnosi koszt transportu szynowego.

— System wsparcia satelitarnego EGNOS może być podstawą do pozyskiwania niezawodnych danych o lokalizacji pociągów, co zmniejszy zapotrzebowanie na fizyczne urządzenia ERTMS na infrastrukturze. Celem naszego projektu jest poprawa efektywności kosztowej kolei. Kontynuujemy projekt pilotażowy wraz z Kolejami Francuskimi SNCF w którym testujemy platformy lokalizacji pociągów oraz mapy cyfrowe. Współpracujemy z przewoźnikami kolejowymi oraz Europejską Agencją Kosmiczną w projekcie implementacji systemu satelitarnego w ERTMS — zapowiedział Daniel Lopour, Market Development Officer Agencji Europejskiego GNSS, podczas targów RailTech 2021.

Zobacz także: Automatyzacja sterowania ruchem zwiększy przepustowość magistral towarowych na kolei

Systemy ERTMS/ETCS i EGNOS są komplementarne. Dane korekcyjne pochodzące z nawigacji satelitarnej można przekazywać między pociągami na nastawni za pomocą Euroradio. Testy nowej metody monitorowania lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym prowadzone są m.in. we Włoszech. Funkcja ta mogłaby mieć zastosowanie w transporcie intermodalnym, gdzie śledzenie lokalizacji transportu przesyłki jest dodatkową korzyścią dla klientów np. w sektorze e-handlu. 

— EGNOS może być wykorzystywany w lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym, co zwiększy niezawodność i bezpieczeństwo łańcuchów logistycznych. Obecnie 9 przewoźników inwestuje w cyfryzację floty wagonów i montuje urządzenia GNSS — powiedziała Virginia Antón, ekspert ds. implementacji EGNOS w ESSP SAS.

Obecnie analizowane są dwie koncepcje wykorzystania nawigacji satelitarnej na kolei. Pierwszy to wirtualne balisy, który będzie uzupełniał działanie eurobalis ERTMS. Drugi to niezależne platformy lokalizacji, który zastąpi urządzenia na pociągach. Testy pociągów z systemem lokalizacji GNSS trwają we Włoszech przy udziale przewoźnika RFI i dostawcy taboru Hitachi.

5G w pociągach

Śledzenie lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym będzie wymagało zwiększenia możliwości przesyłu danych na liniach kolejowych. Problemem mogą być ograniczenia przestarzałej już technologii GSM-R, która opiera się na rozwiązaniach telefonii komórkowej z poprzedniego stulecia. W ramach programu FRMCS trwają pracę na wykorzystanie nowszych systemów do komunikacji na kolei. Wykorzystanie systemów 5G w euroradio napotyka jednak bariery legislacyjne.

— W ostatnich latach dużo się poprawiło w kwestii legislacji, ale nadal potrzebna jest lepsza koordynacja pracy Komisji Europejskiej i państw członkowskich. Konieczne jest zarezerwowanie częstotliwości do komunikacji na kolei. Trzeba podjąć teraz decyzje o przyszłym kształcie systemu komunikacji aby uniknąć niepotrzebnej komplikacji projektu. Musimy zagwarantować, że FRMCS będzie bezpieczny. Obecnie trwają demonstracyjne prace nad prototypami urządzeń wykorzystujących technologię 5G na kolei. Migracja na nowy system będzie możliwa po 2028 roku — zapowiedział Michael Mikulandra, menadżer projektu w Kontron Transportation.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close