Nawigacja satelitarna i 5G poprawią efektywność transportu kolejowego
Nawigacja satelitarna oraz komunikacja w sieci 5G zastąpią obecnie stosowane systemy ERTMS/ETCS i GSM-R, które bazują na technologiach z ubiegłego stulecia. Nowe systemy pozwolą zmniejszyć koszty użytkowania infrastruktury kolejowej, poprawią bezpieczeństwo, a także pozwolą przewoźnikom zaoferować nowe usługi w transporcie intermodalnym

Agencja Europejskiego GNSS pracuje nad nowatorskim projektem wykorzystania systemu nawigacji satelitarnej Galileo i systemu wspomagania satelitarnego w sterowaniu ruchem kolejowym ERTMS. Eksperci będą sprawdzać czy jest możliwe wykorzystanie systemu satelitarnego do lokalizacji pociągów na liniach kolejowych. Celem zmniejszenie liczby takich elementów jak eurobalisy montowane na sieci kolejowej, które są niezbędne dla pracy systemów ERTMS/ETCS, a których instalacja i eksploatacja podnosi koszt transportu szynowego.
— System wsparcia satelitarnego EGNOS może być podstawą do pozyskiwania niezawodnych danych o lokalizacji pociągów, co zmniejszy zapotrzebowanie na fizyczne urządzenia ERTMS na infrastrukturze. Celem naszego projektu jest poprawa efektywności kosztowej kolei. Kontynuujemy projekt pilotażowy wraz z Kolejami Francuskimi SNCF w którym testujemy platformy lokalizacji pociągów oraz mapy cyfrowe. Współpracujemy z przewoźnikami kolejowymi oraz Europejską Agencją Kosmiczną w projekcie implementacji systemu satelitarnego w ERTMS — zapowiedział Daniel Lopour, Market Development Officer Agencji Europejskiego GNSS, podczas targów RailTech 2021.
Zobacz także: Automatyzacja sterowania ruchem zwiększy przepustowość magistral towarowych na kolei
Systemy ERTMS/ETCS i EGNOS są komplementarne. Dane korekcyjne pochodzące z nawigacji satelitarnej można przekazywać między pociągami na nastawni za pomocą Euroradio. Testy nowej metody monitorowania lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym prowadzone są m.in. we Włoszech. Funkcja ta mogłaby mieć zastosowanie w transporcie intermodalnym, gdzie śledzenie lokalizacji transportu przesyłki jest dodatkową korzyścią dla klientów np. w sektorze e-handlu.
— EGNOS może być wykorzystywany w lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym, co zwiększy niezawodność i bezpieczeństwo łańcuchów logistycznych. Obecnie 9 przewoźników inwestuje w cyfryzację floty wagonów i montuje urządzenia GNSS — powiedziała Virginia Antón, ekspert ds. implementacji EGNOS w ESSP SAS.
Obecnie analizowane są dwie koncepcje wykorzystania nawigacji satelitarnej na kolei. Pierwszy to wirtualne balisy, który będzie uzupełniał działanie eurobalis ERTMS. Drugi to niezależne platformy lokalizacji, który zastąpi urządzenia na pociągach. Testy pociągów z systemem lokalizacji GNSS trwają we Włoszech przy udziale przewoźnika RFI i dostawcy taboru Hitachi.
5G w pociągach
Śledzenie lokalizacji pociągów w czasie rzeczywistym będzie wymagało zwiększenia możliwości przesyłu danych na liniach kolejowych. Problemem mogą być ograniczenia przestarzałej już technologii GSM-R, która opiera się na rozwiązaniach telefonii komórkowej z poprzedniego stulecia. W ramach programu FRMCS trwają pracę na wykorzystanie nowszych systemów do komunikacji na kolei. Wykorzystanie systemów 5G w euroradio napotyka jednak bariery legislacyjne.
— W ostatnich latach dużo się poprawiło w kwestii legislacji, ale nadal potrzebna jest lepsza koordynacja pracy Komisji Europejskiej i państw członkowskich. Konieczne jest zarezerwowanie częstotliwości do komunikacji na kolei. Trzeba podjąć teraz decyzje o przyszłym kształcie systemu komunikacji aby uniknąć niepotrzebnej komplikacji projektu. Musimy zagwarantować, że FRMCS będzie bezpieczny. Obecnie trwają demonstracyjne prace nad prototypami urządzeń wykorzystujących technologię 5G na kolei. Migracja na nowy system będzie możliwa po 2028 roku — zapowiedział Michael Mikulandra, menadżer projektu w Kontron Transportation.