Partnerzy portalu

Struktura transportowa UE rozwija się coraz bardziej. Najnowszy przegląd stanu infrastruktury sieci TEN-T

Autor: Anna Majowicz, redaktor Polskiego Instytutu Transportu Drogowego 

Unia Europejska od lat konsekwentnie dąży do stworzenia na swoim terenie spójnej sieci transportowej. W polityce Wspólnoty w zakresie infrastruktury, realizowanej od czasu jej powstania, wprowadzono różne zmiany przyczyniające się do jej doskonalenia. Zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych służy transeuropejska sieć transportowa TEN-T.

Sieć TEN-T obejmuje strukturę kompleksową i bazową. Sieć kompleksowa, której ukończenie planowane jest na 2050 r., ma na celu zapewnienie dostępności i łączności wszystkim regionom w UE. Natomiast sieć bazowa, która ma zostać ukończona do 2030 r., składa się z tych części sieci kompleksowej, które mają strategiczne znaczenie dla osiągnięcia celów TEN‑T. Rolą korytarzy sieci bazowej jest rozwiązywanie problemu wąskich gardeł, intensyfikacja połączeń międzynarodowych oraz poprawienie wydajności i przepustowości systemu transportowego Wspólnoty z uwzględnieniem obszaru handlu międzykontynentalnego.

Mapa 9 korytarzy sieci TEN-T

sieci TEN-T

Przez Polskę przebiegają dwa korytarze sieci bazowej: korytarz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie, jeden z najważniejszych transeuropejskich szlaków drogowo-kolejowych oraz korytarz Morze Bałtyckie – Morze Północne, istotny ze względu na połączenie Polski ze Skandynawią, co stanowi atut w rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku.

Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie 

Korytarz Bałtyk – Adriatyk o długości 7,8 tys. km to rozbudowana sieć transportowa o wysokiej jakości multimodalnych łańcuchów transportowych. 

Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie

Jak wynika z raportu “Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse” Polskiego Instytutu Transportu Drogowego (PITD), szlak obejmuje: 13 węzłów miejskich i portów lotniczych, 10 portów oraz 24 terminale kolejowo – drogowe. Autorzy raportu podkreślają, że korytarz posiada połączenie z pięcioma innymi korytarzami sieci TEN-T. 

“W Polsce przecina nitkę Morze Północne – Bałtyk, natomiast w Czechach, Austrii i na Słowacji szlaki Wschód – wschodnia część regionu Morza Śródziemnego i Ren – Dunaj. We Włoszech wzdłuż trasy kolejowej Bolonia – Rawenna, która obejmuje węzły miejskie i logistyczne w Bolonii, krzyżuje się z korytarzem Skandynawia – Morze Śródziemne. Poza tym na terenie Włoch i Słowenii szlak przebiega równolegle do korytarza Śródziemnomorskiego. Dzięki temu pod względem strategicznym korytarz należy do najważniejszych połączeń w Unii Europejskiej” – czytamy w raporcie.

Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Północne

Korytarz Morze Północne – Bałtyk obejmuje niespełna 6 tys. km torów kolejowych, 4,1 tys. km dróg i 2,1 tys. km śródlądowych dróg wodnych.

To jedyny korytarz sieci TEN-T, który przebiega wyłącznie na północy Europy. Szlak łączy osiem państw członkowskich: Finlandię, Estonię, Łotwę, Litwę, Polskę, Niemcy, Holandię i Belgię.

Korytarz Morze Bałtyckie – Morze Północne 

Stan obecny infrastruktury korytarzy

Raport PITD obrazuje obecny stan realizacji projektów infrastrukturalnych sieci TEN-T, który wynosi od 81 do 100 proc. W publikacji zwrócono uwagę na poziom zgodności z wytycznymi, które osiągnęła sieć kolejowa: w zakresie elektryfikacji – 89 proc., szerokości torów – 86 proc., prędkość – 86 proc., nacisku na oś – 81 proc., długości zestawów – 43 proc., wdrożenia ERTMS – 11 proc. W przypadku dróg, kryteria dotyczące dróg ekspresowych zostały osiągnięte w 100 proc., jednakże ze względu na różne definicje drogi ekspresowej na niektórych odcinkach możliwe są pewne niezgodności z wytycznymi. Stan wdrożenia dróg śródlądowych w zależności od wytycznych wynosi od 85 proc. (zanurzenie, wysokość pod mostami) do 98 proc. (wdrażanie systemu usług informacji rzecznej – RIS). 

Zgodność sieci bazowej 

Obecnie sieć TEN-T obejmuje łącznie ponad 95 tys. dróg sieci kolejowej i drogowej, 13 tys. dróg śródlądowych, 130 portów lotniczych, ponad 200 portów morskich i śródlądowych oraz niespełna 330 terminali przeładunkowych.

Infrastruktura liniowa i punktowa sieci TEN-T

Więcej o sieci TEN-T można przeczytać w raporcie PITD dostępnym na stronie internetowej Instytutu.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close