Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Strata DB Cargo w 2020 r. wzrosła ponad dwukrotnie

Największy w Europie towarowy przewoźnik kolejowy, DB Cargo, notujący straty od kilku lat, pogłębił je w 2020 r. Przewoźnik, podobnie jak większość spółek grupy DB, został silnie uderzony kryzysem koronawirusa, wyjaśnia zarząd DB.

DB Cargo
Fot.: Deutsche Bahn AG / Volker Emersleben

Pandemia spowodowała duże straty grupy z działalności przewozów pasażerskich, bowiem z powodów obostrzeń w przemieszczaniu się ubyła liczba pasażerów.

W 2020 r. pociągami DB w Europie podróżowało łącznie 1,5 mld osób, czyli o 42 proc. mniej niż w 2019 r. Na trasach dalekobieżnych z kolei skorzystało w ub. roku 81,3 mln pasażerów, wobec rekordowej liczby 150,7 mln w 2019 r., co oznacza spadek o 46,1 proc. Przełamany został tym samym pięcioletni trend wzrostu.

Podstawowe wyniki finansowe grupy

W 2020 roku łączne przychody grupy DB wyniosły 39,9 mld euro, wobec 44,4 mld euro w 2019 r., czyli zmalały o 10,2 proc. EBITDA grupy (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od kredytów i przed opodatkowaniem i bez amortyzacji) miał wartość 1 mld euro, wobec 5,4 mld w 2019 r. Natomiast zysk operacyjny (EBIT) osiągnął ujemną wartość (stratę) 2,9 mld euro, wobec zysku 1,8 mld w 2019 r.

Grupa w ub. roku poniosła 14,4 mld euro nakładów, wobec 13,1 mld rok wcześniej. W grupie większe przychody i zyski uzyskała w ub. r. tylko spółka spedycyjna DB Schenker. Jej przychody wyniosły 17,68 mld euro (+3,4 proc.), EBITDA 1,3 mld euro (+ 1,1 proc.), EBIT 711 mln euro (+32,2 proc.).

Wyniki DB Cargo

W 2020 roku spółka ta przewiozła 213,1 mln ton towarów, w porównaniu do 232 mln ton rok wcześniej. Oznacza to spadek o 8,1 procent. W samych Niemczech DB Cargo przewiozła 174 mln ton ładunków, tj. o 7,1 proc. mniej w porównaniach rdr.

Praca przewozowa DB Cargo w 2020 r. miała wartość 78,67 mld tnkm (85 mld w 2019 r.), tj. była o 7,1 proc. mniejsza. Towary były przewożone na średnią odległość 369,3 km (366,4 km w 2019 r.).

Spółka uzyskała  4,4 mld euro przychodów ze sprzedaży, wobec 4,45 mld rok wcześniej, czyli zmalały o 7,4 proc. Jej EBITDA była ujemna – 321 mln euro (rok wcześniej była dodatnia, 13 mln euro), ujemny był też EBIT, 727 mln euro wobec minus 308 mln w 2019 r. Oznacza to, że DB Cargo podwoiło stratę. Dodatnie były dwa inne wskaźniki: DB Cargo poprawiła punktualność do 76,9 proc. (w 2019 r. 74 proc., w 2018 r. – 72 proc.), a zadowolenie klientów wzrosło do 68 proc. (61 proc. w 2019 r.).

Inne dane o DB Cargo

W końcu grudnia 2020 r. spółka zatrudniała 30 052  pracowników, wobec 29 525 odpowiednio rok wcześniej. Flota DB Cargo na koniec 2020 r. liczyła: 2552 lokomotyw (2680 w 2019 r.), w tym 1171 elektrycznych (1281) oraz 78 167 wagonów (82 685). Nakłady inwestycyjne spółki wyniosły 452 mln euro, wobec 570 mln rok wcześniej.

Sigrid Nikuta, dyrektor generalny DB Cargo powiedziała wcześniej niż opublikowano te wyniki, że w tym roku spodziewa się powrotu podstawowych wyników z działalności do poziomu sprzed pandemii, jednak pod warunkiem, że większość mieszkańców Niemiec zostanie szybko zaszczepiona.

Czytaj również:

DB Cargo Polska uruchomiło w Rybniku nowoczesną linię do regeneracji zestawów kołowych


Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close