Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Kolej motorem rewolucji technologicznej. Zainaugurowano Europejski Rok Kolei

Realizacja Europejskiego Zielonego Ładu będzie wymagała największych inwestycji na kolei od czasów rewolucji przemysłowej. W poniedziałek oficjalnie zainaugurowano Europejski Rok Kolei. Podczas konferencji rozpoczynającej akcję przedstawiciele branży mówili o przyszłości kolei na kontynencie.

Europejski Rok Kolei
fot. KE

— Długoterminowym celem polityki transportowej Unii Europejskiej jest osiągnięcie neutralaności klimatycznej do 2050 r. zwiększenie trzykrotnie długości sieci kolei dużych prędkości, a także podwojenie udziału kolei w przewozach towarów. To bardzo ambitne cele, których realizacja będzie się wiązała z największym programem inwestycyjnym w transporcie szynowym w Europie od czasów końca XIX wieku. Trzeba będzie osiągnąć wzrost wolumenu przewozów cargo na kolei rzędu 2% każdego roku, a to będzie wymagało znacznego zwiększenia przepustowości sieci — stwierdził Pedro Nuno Santos, minister infrastruktury i budownictwa Portugalii, która obecnie prowadzi prezydencję w Radzie Europejskiej. 

Projekty kolejowe mają być flagowymi inwestycjami w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. — Minęło prawie 200 lat od budowy pierwszej linii kolejowej w Europie. Kolej była motorem rewolucji przemysłowej. Dzisiaj ponownie ten środek transportu może doprowadzić do rewolucji technologicznej, tym razem w kierunku zrównoważonej gospodarki — powiedziała Adina Vălean, europejska komisarz ds. transportu.

Wykorzystać instrumenty

Jednakże realizacja ambitnych celów będzie wymagała przyspieszenia inwestycji publicznych. — Musimy wykorzystać instrument „Łącząc Europę” oraz zsynchronizować z nim programy odbudowy, które są dobrą okazją do przyspieszenia inwestycji publicznych w sektorze transportu. Trzeba pamiętać też, że samo zwiększenie udziału kolei w transporcie nie wystarczy do jego dekarbonizacji, bo kolej mimo iż jest najmniej emisyjna także musi inwestować dekarbonizacje. Potrzebujemy rozowju alternatywnych napędów na liniach niezelektryfikowanych. Trzeba więcej inwestować także w nowoczesne technologie — skomentował Henri Poupart-Lafarge, prezes Alstomu, reprezentujący UNIFE – Organizację Przemysłu Kolejowego. 

Branża kolejowa będzie musiała zmienić podejście do planowania inwestycji oraz zarządzania ruchem pociągów. Transport kolejowy musi stać się ponadnarodowy.

— Kolej powinna być symbolem Europejskiego Zielonego Ładu. Potrzeba zbudować sieć linii o prędkości co najmniej 200 km/h która przejmie znaczącą część ruchu pasażerskiego Trzeba zmiany mentalności w myśleniu o liniach kolejowych. Zamiast traktować je jako krajowe sieci trzeba myśleć w kategorii sieci europejskiej. Wyzwaniem na najbliższe lata jest integracja planowania, inwestycji i zarządzania ruchem kolejowym — uważa Josef Doppelbauer, dyrektor Europejskiej Agencji Kolejowej.

Europejski Rok Kolei a intermodal

Kolej ma 6 razy mniejsze zapotrzebowanie na energie niż inne gałęzie transportu towarowego. Mimo to w Europie transport kolejowy ma mniejszy udział w przewozach cargo niż na innych kontynentach. Przewozy cargo zwłaszcza międzynarodowe nie są obecnie priorytetem w krajowych programach inwestycji kolejowych. To musi się zmienić. 

— W Europie ponad 80% przewozów towarów wykonuje nieekologiczny transport samochodowy. Są jednak kraje jak Austria, gdzie udział kolei w transporcie towarowym jest wyższy. Aby zwiększyć rolę kolei oprócz liberalizacji rynku i cyfryzacji konieczna jest także poprawa konkurencyjności cenowej kolei w stosunku do przewoźników drogowych. Kluczem dla zwiększenia udziału transportu szynowego w przewozach ładunku jest multimodalność. Musimy zachęcić większą liczbę małych i średnich przedsiębiorstw do wyboru przewozów kombinowanych. Nie uda się jednak tego bez wyrównania kosztów przewozów, gdyż cena to ciągle najważniejszy czynnik wpływający na wybór określonego środka transportu przez klientów — zauważył Clemens Först, przewodniczący stowarzyszenia Rail Freight Forward.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close