Partnerzy portalu

Do Wielkiej Brytanii nie opłaca się wozić przesyłek tańszych niż 500 funtów

Brytyjczycy oceniają wpływ brexitu na wymianę towarową z krajami Unii Europejskiej oraz funkcjonowanie transportu. Wśród złych dla nich informacji szuka się pozytywów w przewozach do Wielkiej Brytanii.

Wielkiej Brytanii
fot. Pixabay

Ogólny wniosek po blisko trzech miesiącach rozwodu nie jest odkrywczy. Odprawy celne na wspólnych granicach i inne nowe wyzwania administracyjne utrudniają przepływ towarów. Ofiarą jest m.in. transport.  

Chociaż istnieje większa znajomość nowych wymogów w handlu zagranicznym, nadal urzędnicy w Wielkiej Brytanii i UE popełniają błędy. Niektórzy nie są w stanie zapewnić prawidłowych i dokładnych wskazówek. No i przede wszystkim nadal brakuje agentów celnych. Taka jest opinia Jasona Breakwella, dyrektora handlowego w firmie logistycznej Wallenborn Transports z Luksemburga, której udzielił londyńskiemu portalowi Lloyd’s Loading List. Według niego, przekłada się to lub może skutkować dłuższym czasem tranzytu i wyższymi kosztami. Szczególnie, że nie zniknęły początkowe problemy i dodatkowe opłaty, z jakimi borykają się mniejsi handlowcy i eksporterzy produktów pochodzenia zwierzęcego i roślinnego. 

Rząd Wielkiej Brytanii wyciąga z tej sytuacji wnioski. W marcu podjął decyzję o stopniowym odroczeniu od 1 kwietnia do 1 lipca kontroli importowanych towarów rolno-spożywczych. Ma to dać przedsiębiorcom i operatorom logistycznym pewien oddech, by przystosowali się lepiej do nowych wymogów.

Jaki spadek obrotów?

Brytyjski Urząd Statystyki Narodowej (ONS) opublikował niedawno oficjalne dane z szacunkami tegorocznej wymiany towarowej między Wielką Brytanią a UE. Wynika z nich, że w styczniu spadła ona o 40 proc. w porównaniach rok do roku.

Na tej podstawie nie można jednak wyciągać miarodajnych wniosków. Styczeń br. był nietypowy. Zarówno z tego powodu, że w grudniu firmy brytyjskie robiły wielkie zakupy na kontynencie, wypełniając do granic możliwości swoje magazyny, jak i właśnie z powodu uczenia się w praktyce funkcjonowania handlu zgodnie z nowymi przepisami. 

Odnosząc się do danych ONS Breakwell skomentował, że doświadczenia Wallenborn wskazują, że wymiana towarowa spadła w pierwszych dwu tygodniach stycznia, po czym zaczęła wracać do poziomu sprzed roku i obecnie „jest na bardzo wysokim poziomie”. Ocenia on, że występuje natomiast nierównowaga w obrotach towarowych. W styczniu towary eksportowane za pośrednictwem  Wallenborn z Wielkiej Brytanii do UE zmalały o 38 proc., natomiast import o 16 proc.

Szacunki przewoźników

Na brak równowagi w wymianie towarowej wskazują też dane innych przewoźników. Na początku marca Road Haulage Association szacowało na podstawie wyrywkowych badań, że 40 proc. ciężarówek wraca obecnie na kontynent bez ładunku, w porównaniu z około 20 proc. przed brexitem.

Jason Breakwell próbuje to relatywizować i mówi, że dane o obecnym odsetku pustych przebiegów TIR-ów nie są w pełni miarodajne, bowiem przed rokiem nie było kontroli celnych. Natomiast inni brytyjscy i europejscy operatorzy towarowi podkreślili, informuje portal, że problem strukturalny istnieje. Dotyczący przesyłek mniejszych lub o niższej wartości, a także towarów SPS (sanitary and phytosanitary). Dotyka to szczególnie małych i średnich przewoźników. 

Jeden ze specjalistów od transportu towarowego zauważył, że znacznie spadł wolumen przewozu małych paczek i przesyłek obejmujących sprzedaż B2C, co jest efektem wzrostu  kosztów działalności i podatku VAT. Według niego, nieopłacalny stał się transport między Wielką Brytania a UE towarów o wartości zakupu poniżej 500 funtów.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close