Partnerzy portalu

Branża logistyczna gotowa na zwiększenie dostaw szczepionek

W grudniu 2020 r. ruszyła akcja szczepień przeciw covid-19 w Europie i innych krajach. Jak się jednak okazało, wolumen dostarczonych preparatów był znacznie mniejszy niż oczekiwano. Przedstawiciele branży logistycznej zapewniają, że są gotowi na zwiększenie dostaw szczepionek, a za opóźnienia winy nie ponosi transport. Kontrowersyjnym tematem jest eksport szczepionek poza Europę.

zwiększenie dostaw szczepionek
fot. KLM

— Zarówno producenci, przewoźnicy jak i dystrybutorzy sprawnie rozpoczęli transport preparatów medycznych. Niestety liczba wyprodukowanych szczepionek okazała się niewystarczająca. Wiele krajów ciągle nie ma dostępu do tych produktów. Problemy występują po stronie producentów, co częściowo wynika ze skomplikowanego łańcucha dostaw materiałów. Fabryki produkujące środki służące do wytwarzania szczepionek rozlokowano w wielu krajach. Poza tym widzimy, że niektóre kraje takie jak Izrael, USA i Wielka Brytania wykupiły większość preparatów. Najgorzej wygląda sytuacja w Afryce, gdzie dopiero niedawno UNICEF rozpoczął szczepienia, ale są to symboliczne ilości. Obecnie tygodniowa produkcja szczepionek wynosi 9 mln sztuk, a potrzeba co najmniej 57 mln — skomentował Eelco Dijkstra, partner zarządzający w Eurofia podczas Air Freight Conferrence 2021. 

Niestety większość państw świata nie ma zdolności do organizacji logistyki szczepienia. Stąd nacisk na producentów, by wsparli ten proces wraz z partnerami logistycznymi. Konieczne jest wdrożenie metodologii „najlapszej praktywki” w logistyce materiałów medycznych. 

— Kolejnym etapem powinien być cyfrowy łańcuch dostaw i wykorzystanie systemów big data do śledzenia na bierząco zasobów i zapotrzebowania. Jest to możliwe do wdrożenia gdyż szczepionki są oznaczane kodami kreskowymi, które ułatwiają zarządzanie dostawami — zauważył Dijkstra. 

Szczyt przewozów przed nami

Europejska branża transportowa ciągle nie doświadczyła szczytu zleceń na dystrybucję szczepionek. Ze względu na brak preparatów, niektóre magazyny przygotowane w ubiegłym roku są puste. 

— Branża transportowa przygotowała się na ogromny wysiłek logistyczny. Widzimy problemy jakie występują w cargo lotniczym i brak dostępności miejsca w samolotach dla wielu ładunków. Ale mimo to nie ma problemu z brakiem miejsca na przewóz szczepionek. Cała wspólnota związana z lotniczym cargo przygotowywała się na szczyt zapotrzebowania na przewóz preparatów, ale on jeszcze nie nastąpił. Jednak efektywne środki transportu są gotowe — zapewnił Marten van As, dyrektor zarządzający Air Cargo Netherlands.

Paradoksalnie wolne tempo dostaw, które spowodowało ostrą krytykę producentów ze strony Komisji Europejskiej i rządów państw członkowskich UE, dla logistyków było okazją nabyć doświadczenia i lepiej przygotować się na drugi kwartał, gdy spodziewane jest zwiększenie dostaw szczepionek.

— Spodziewamy się wzrostu liczby dostarczanych preparatów. Czekamy na szczepionki Johnson&Johnson. Inni producenci zapowiedzieli zwiększenie dostaw. Najważniejsze teraz jest zapewnienie zdolności transportu. Mamy przygotowane miejsce w magazynach i samolotach. Sprawdzamy, czy inne gałęzie transportu będą mogły przewozić preparaty. Wyzwaniem ciągle jest szkolenie kadr. Sporo wysiłku wymaga także przygotowanie lotnisk. Obecnie niektóre procesy są automatyzowane. Niektóre uziemione samoloty pasażerskie są przekształcane w towarowe. Linie lotnicze, by zapewnić dostawy cargo, realizują też loty pasażerskie nawet z minimalną liczbą pasażerów, co jednak podnosi koszty transportu towarów — skomentował Marcel Kuijn, dyrektor logistyki farmaceutycznej Air France KLM Martinair Cargo.

Problemy ostatniej mili

Dystrybucja szczepionek jest procesem skomplikowanym, a największe ryzyko zdaniem ekspertów występuje na ostatnie mili obejmującej dostawę preparatów do szpitali i innych centrów szczepień.

— Łańcuch logistyczny materiałów do produkcji preparatów ma charakter intermodalny. Rożne szczepionki i materiały mają różne wymagania co do temperatury podczas transportu. Sporym wyzwaniem jest dostawa do szpitali i centrów szczepień, gdzie ryzyko zniszczenia preparatu jest największe. Tu pojawia się problem związany z dużą ingerencją władz państwowych. Rządy wskazują, kto ma dystrybuować preparaty i nie zawsze wskazane firmy mają odpowiednie doświadczenie — uważa Frans Vriend, dyrektor sprzedaży EMEA va-Q-tec.

Dużo kontrowersji w Europie budzi kwestia eksportu szczepionek zwłaszcza do Wielkiej Brytanii. Unia Europejska produkuje 75% szczepionek na światowym rynku, jednak obywatele państw UE nie mają do nich dostępu, gdyż większość preparatów jest eksportowana poza Unię. Komisja Europejska podejmuje działania na rzecz zahamowania eksportu do państw, w których poziom wszczepienia ludności jest wyższy niż w UE.

— Każdego tygodnia transportujemy preparaty różnych producentów o różnych wymaganiach co do temperatury. Jesteśmy na to przygotowani. Dzięki wolniejszemu startowi programu szczepień mogliśmy nabyć doświadczenie i lepiej się przygotować. Obecnie jednak Europa eksportuje większość preparatów. My realizujemy te zlecenia eksportowe, ale zbyt głośno o tym nie mówimy, z powodu kontrowersji jakie są z tym związane. Komisja Europejska chce zablokować eksport, a to obecnie większość operacji wykonywanych na lotniskach. Opinia publiczna nie tylko w Belgii ale całej Europie może nie rozumieć, dlaczego sprzedajemy za granice towar, którego tak bardzo potrzebujemy na miejscu — powiedział Steven Verhasselt, dyrektor handlowy Portu Lotniczego Liège.

Wg zapowiedzi Komisji Europejskiej zwiększenie dostaw szczepionek, nastąpić ma w drugim kwartale 2021 r.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close