METRANS przygotowuje się do rozbudowy hubu logistycznego w Gądkach
METRANS rozbudowuje swoją sieć terminali i połączeń intermodalnych w krajach Europy Środkowej. W Polsce głównym obiektem tej spółki jest hub w Gądkach pod Poznaniem, który będzie w najbliższych latach rozbudowywany – zapowiada Tomasz Mioduszewski, dyrektor zarządzający METRANS Polonia.
Spółka HHLA i METRANS oferują swoim klientom możliwość wystawienia certyfikatu zeroemisyjnego przewozu ładunku w kontenerach. Czy certyfikaty dostępne są także dla polskich spedytorów?
– Oczywiście, produkt ten jest jak najbardziej dostępny dla polskich klientów. Połączenie pomiędzy Hamburgiem i Bremerhaven a polskimi terminalami w Gądkach, Dąbrowie Górniczej, Pruszkowie i Kątach Wrocławskich może być zrealizowane przy zachowaniu warunku neutralności dla środowiska.
Zobacz także: METRANS uruchomił bezemisyjne przewozy intermodalne
Dużo uwagi poświęcacie ekologii. Jakie nowe przyjazne dla środowiska technologie wprowadziliście Państwo bądź będziecie wdrażać w najbliższych latach.
– Jednym z problemów z którym zmagają się przewozy kolejowe jest hałas powstający przy hamowaniu składów. Aby ograniczyć negatywny wpływ tego zjawiska na otoczenie wszystkie wagony METRANS-u zostały wyposażone w ciche hamulce. Dokonaliśmy tego wyprzedzając obligujące nas do tego terminy. Posiadamy 3 lokomotywy hybrydowe, wykorzystywane do prac manewrowych w porcie Hamburg. Nasze składy prowadzone są przez nowoczesne, wielosystemowe lokomotywy trakcyjne, wykorzystujące prąd z sieci, także nieemitujące spalin. HHLA, nasza spółka matka wdraża szereg proekologicznych rozwiązań na terminalach, w tym elektryfikację urządzeń przeładunkowych oraz wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych. Aktywnie rozwijany i promowany jest już produkt HHLA Pure. Celem całej grupy HHLA jest osiągniecie do roku 2040, w obszarze prowadzonej działalności gospodarczej neutralności klimatycznej.
Jak będzie się kształtować siatka połączeń METRANS? Czy planowane jest uruchomienie nowych kierunków?
– Na bieżąco analizujemy sytuację i pracujemy nad nowymi połączeniami. Na dzień dzisiejszy, najwięcej dzieje się na osi Nowego Jedwabnego Szlaku, gdzie uruchamiamy nowe trasy, na przykład przez przejście Mamonowo — Braniewo, a także oczywiście Małaszewicze, które są niezaprzeczalnie wrotami łączącymi Wschód z Zachodem. W ramach przewozów realizowanych przez Grupę METRANS prowadzimy również od granicy polsko-czeskiej pociągi jadące z i do Triestu. Obecnie są to pociągi blokowe, uruchamiane na zlecenie klientów i dla nich dedykowane. W uzupełnieniu transportu kolejowego METRANS oferuje usługę dostawy samochodowej: pierwszej i ostatniej mili. Działamy jako przewoźnik kolejowy, operator terminali oferując kompletny produkt transportu intermodalnego. Na każdym z terminali działa agencja celna, która jest naturalnym wsparciem kompleksowego rozwiązania. Głównym ładunkiem, który transportujemy są kontenery. W Polsce koncentrujemy się na tych połączeniach i lokalizacjach, które już obsługujemy, rozwijamy je i doskonalimy finalny produkt.
A czy są planu rozbudowy polskich terminali?
– Obecnie jesteśmy w trakcie przygotowań do rozbudowy terminalu w Gądkach pod Poznaniem. Ubiegamy się o konieczne zgody i pozwolenia. Terminal w Gądkach stanowi centralny punkt przeładunkowy, tak zwany HUB, dla kontenerów jadących do/z Hamburga, Duisburga czy Bremerhaven. W nim również spotykają się kontenery przewożone z/do końcowych terminali METRANS w Polsce.