Partnerzy portalu

Osiągnięto wstępne porozumienie między Radą i Parlamentem UE w sprawie kolejnej edycji instrumentu CEF

Komisja Europejska w swoim komunikacie prasowym z 12.03.2021 roku powiadomiła o tym, że negocjatorom PE i Rady udało się osiągnąć porozumienie w sprawie następnej, bo już drugiej, edycji instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

edycji instrumentu CEF
fot. CUPT

Tymczasowe porozumienie między Parlamentem a Radą osiągnięte w czwartek wieczorem określa ramy wykorzystania funduszy europejskich w obrębie instrumentu „Łącząc Europę” w latach 2021-2027. W ramach programu finansowane będą projekty w dziedzinie transportu, energii i cyfryzacji. Zapewniono również zakończenie do 2030 r. najważniejszych projektów transeuropejskich, takich jak Rail Baltica, wprowadzenie sieci 5G do ważnych osi transportowych etc.

Obszary finansowania w kolejnej edycji

Zgodnie z ustaleniami, wysokość ogólnego budżetu w ramach instrumentu „Łącząc Europę” wyniesie około 30 mld euro po cenach z 2018 r. (lub 33,71 mld euro w cenach bieżących).

Jak wynika z porozumienia, budżety dla poszczególnych sektorów wyniosą (w cenach bieżących):

  • sektor transportowy: 25,8 mld euro;
  • sektor energii: 5,8 mld euro;
  • sektor cyfryzacji: 2 mld euro.

Dzięki tym środkom sfinansowane zostaną projekty związane z modernizacją infrastruktury transportowej oraz projekty transgraniczne, które stanowią unijną wartość dodaną. Około 10 mld euro przeznaczonych na transgraniczne projekty transportowe pochodzić będzie z funduszy spójności i pomoże państwom UE uzupełnić brakujące połączenia transportowe. Część środków, a dokładnie w wysokości 1,4 mld euro, zostanie przeznaczona na dalszy rozwój transeuropejskich sieci transportowych (TEN-T), zwłaszcza na jak najszybszą realizację znaczących i brakujących transgranicznych projektów kolejowych, które zostaną wybrane przez Komisję Europejską na podstawie konkurencyjności.

Założenia w sektorze transportowym

Kolejna edycja instrumentu „Łącząc Europę” w dziedzinie transportu zakłada promocję interoperacyjnych i multimodalnych sieci, służących rozwojowi i modernizacji infrastruktury kolejowej, drogowej i morskiej oraz infrastruktury wykorzystywanej w żegludze śródlądowej. CEF ma też wesprzeć bezpieczną mobilność.

Jak wynika z porozumienia, w kolejnej edycji instrumentu CEF będzie się skupiał na wsparciu celów Strategii inteligentnej i zrównoważonej mobilności, tworząc podwaliny systemu transportowego UE, będącego w stanie dokonać ekologicznej i cyfrowej transformacji, stając się przy tym bardziej odpornym na przyszłe kryzysy.

Jak wskazano w Europejskim Zielonym Ładzie, efektem wspomnianych działań będzie 90% redukcja emisji do 2050 roku, którą ma zapewnić inteligentny, konkurencyjny, bezpieczny, dostępny i przystępny cenowo system transportowy. Priorytetowo będą traktowane środki transportu przyjazne dla środowiska, między innymi kolej, oraz działania związane z rozwojem punktów ładowania dla pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi.

Celem CEF jest także dążenie do dostosowania infrastruktury tak, by przyczynić się do poprawy mobilności wojskowej na obszarze UE i umożliwić jej wykorzystanie zarówno do celów wojskowych, jak i cywilnych. Na poprawę mobilności wojskowej przewidziano osobny budżet z puli środków na obszar transportu, wynoszący 1,69 mld euro.

Osiągnięte porozumienie ma charakter tymczasowy i na dalszych etapie musi zostać formalnie zatwierdzone zarówno przez Parlament Europejski, jak i Radę.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close