Stacja Świnoujście otrzymała oznakowanie dotykowe z betonu szlachetnego
W Świnoujściu realizowany jest duży projekt modernizacji stacji kolejowej, która zapewnia dostęp do portu i miasta. Oprócz remontu infrastruktury kolejowej odnowiono też część pasażerską, którą wyposażono w systemy oznakowania dotykowego z betonu szlachetnego.
Modernizacja stacji Świnoujście oraz zlokalizowanego w jej obrębie przystanku Świnoujście Port to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych w województwie zachodniopomorskim. Celem tego projektu jest nie tylko zwiększenie możliwości transportu towarów z i do świnoujskiego portu, ale też poprawa komfortu obsługi podróżnych na stacji.
Jednym z priorytetów jakimi kierują się projektanci infrastruktury pasażerskiej, jest zapewnienie dostępności stacji dla osób z ograniczoną mobilnością i niewidomych. Transport kolejowy pod tym względem musi spełniać rygorystyczne wymogi określone w normach TSI. Również i w Świnoujściu zadbano o dostosowanie stacji do potrzeb podróżnych. Wykonawca inwestycji: Torpol nawiązał współpracę z firmą Probet-Dasag, która ma duże doświadczenie w realizacji systemów informacji dotykowej, oraz elementów wykończeniowych stosowanych na stacjach kolejowych i metra.
Ułatwienia dla podróżnych
Na peronach w Świnoujściu zastosowano systemy oznakowania dotykowego 40x40x8 cm i 60x60x8 cm oraz płytki antypoślizgowe Madera. Oznakowanie dotykowe ułatwia osobom niewidomym i niedowidzącym samodzielne poruszanie w przestrzeni publicznej, dostarczając podstawowych informacji o miejscach niebezpiecznych lub ważnych. Płytki antypoślizgowe z powierzchnią piaskowaną ułatwiają poruszanie się po peronie.
Elementy zastosowane na stacji Świnoujściu wykonano z betonu szlachetnego, który jest materiałem dającym dużą swobodę projektantom w doborze koloru, faktury i kształtu elementu. Materiał ten pozwala na łączenie betonu o różnych kolorach, co umożliwia tworzenie oznakowania wizualnego poprzez wykorzystanie kontrastu barwnego. Elementy betonowe mogą mieć też różny kształt, dzięki czemu zastosowano je do wykonania ścieżek dotykowych dla osób niewidomych m.in. pasu wzdłuż krawędzi peronu.
— Beton szlachetny jest też materiałem trwałym, odpornym na ścieranie i trudne warunki atmosferyczne, dlatego dobrze sprawuje się w miejscach takich jak perony kolejowe — zapewnia Andrzej Chłopek, dyrektor handlowy Probet-Dasag.
W ostatnim czasie nowoczesne systemy oznakowania dotykowego zainstalowano także na kilku innych stacjach PKP. Probet-Dasag wykonał płytki prowadzące i ostrzegawcze na dworcu Wałbrzych Główny oraz nawierzchnię i oznakowanie dotykowe na stacji Kutno.
Inwestycja w Świnoujściu jest elementem dużego projektu pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.