Beton szlachetny nowym rozwiązaniem na stacjach Metra Warszawskiego
4 kwietnia otwarte zostały 3 nowe stacje metra w Warszawie na linii M2, przy budowie których zastosowano beton szlachetny, który daje sporo możliwości projektantom infrastruktury transportowej.
Stacje metra Księcia Janusza, Młynów i Płocka wyróżniają się wykończeniem, w którym na szeroką skalę zastosowano beton szlifowany (lastryko). Dla użytkowników warszawskiego metra, przyzwyczajonych do widoku posadzek wykonanych z kamienia, może być to zaskakujące rozwiązanie, jednak projektanci obiektów użyteczności publicznej coraz częściej przekonują się do tego materiału. Przykładem są m.in dworce, Łódź Fabryczna, Solec Kujawski czy Dworzec ZOO w Berlinie , gdzie podobnie jak na trzech nowych stacjach warszawskiego metra wykorzystano posadzki z płytek betonowych, które tworzą także elementy oznakowania wizualnego i dotykowego. Dostawcą płytek użytych do wykończenia tych dworców jak i nowych stacji warszawskiego metra jest polska firma Probet – Dasag.
Beton szlachetny jest materiałem, który daje dużą swobodę projektantom w doborze koloru, faktury i kształtu elementu. Sporą zaletą jest np. możliwość łączenia betonu o różnych kontrastujących barwach w tworzeniu oznakowania wizualnego. Technikę tę zastosowano w warszawskich stacjach, gdzie żółte pasy ostrzegawcze nie są namalowane farbą, ale są wykonane z warstwy betonu o odpowiedniej barwie, która została wtopiona w jasną płytę, dzięki czemu pasy te nie ścierają się. Materiały betonowe mogą mieć różne kolory co pozwala stworzyć różnorodne kontrasty wizualne. Elementy betonowe mogą mieć też różny kształt, dzięki czemu zastosowano je do wykonania ścieżek dotykowych dla osób niewidomych m.in. pasu wzdłuż krawędzi peronu.
Posadzki, na których zastosowano ten materiał cechują się estetyczną gładką powierzchnią oraz dużą trwałością. — Jedną z zalet betonu szlachetnego jest to, że mamy pełną kontrolę nad procesem produkcji materiału, dzięki czemu wykonane elementy są pozbawione niewidocznych wad strukturalnych, które zdarzają się w kamieniu naturalnym i z czasem powodują jego pęknięcia. Ponadto nawet jeśli jakiś element betonowy zostanie uszkodzony to można go łatwo uzupełnić taką samą mieszanką kamienia , która będzie zupełnie niewidoczna, czego nie da się wykonać przy powierzchni z kamienia naturalnego — wyjaśnia Andrzej Chłopek, dyrektor handlowy Probet-Dasag.
Na nowych warszawskich stacjach elementy z szlachetnego betonu wykorzystano do wykończenia schodów prowadzących z poziomu ulicy pod ziemię, podłogi na antresoli, schodów prowadzących na peron oraz samej powierzchni peronu, gdzie wykonano oznakowanie wizualne i dotykowe. Wszystkie elementy wykończeniowe były wyprodukowane wcześniej i zamontowane na placu budowy, a ostateczny efekt wizualny został dobrze przyjęty przez pasażerów Metra.
Zachodni odcinek linii Metra Warszawskiego M2 między stacją Płoca i Księcia Janusza liczy 3,4 km. Głównym wykonawcą inwestycji była firma Gulermak. W budowie jest kolejny fragment obejmujący stacje Ulrychów i Bemowo, które mają być otwarte w 2022 r.