Ożywienie na rynku przemysłu stoczniowego, ciągną go kontenerowce
W końcu lutego portfel zamówień na nowe statki obejmował 66 kontenerowce, o wolumenie 2,45 milionów skompensowanej pojemności brutto (CGT).

Stanowiły one połowę (51 proc.) całkowitego wolumenu tegorocznych zamówień wynoszącego 4,8 mln CGT.
CGT lepiej odzwierciedla potencjał produkcyjny stoczni niż wartości GT (pojemność brutto statku) lub DWT (nośność), bowiem uwzględnia stopień skomplikowania budowanych statków według 15 różnych klas, w tym liczbę roboczogodzin.
Hossa trwa
Tylko w lutym zamówiono na świecie budowę 92 statków o wolumenie 2,82 mln CGT. Był to wzrost o 1 proc. (780 tys. CGT) w porównaniu ze styczniem.
Można zatem mówić o ożywieniu w światowym przemyśle okrętowym, ale głównie za sprawą zakupów przewoźników kontenerowych i firm leasingowych, wynika z informacji brytyjskiej firmy analitycznej Clarkson Research Services.
„W sytuacji wysokich stawek frachtu morskiego przewozów drobnicy w kontenerach i z powodu szybszego niż oczekiwano ożywienia koniunktury w kluczowych gospodarkach świata, globalne przedsiębiorstwa żeglugowe spieszą się, aby zwiększyć floty” – komentują analitycy AlixPartners 2021 Container Shipping Outlook. „Długo chorujący człowiek ekosystemu transportowego, tj. przemysł żeglugi kontenerowej, stoi teraz w drzwiach nowej ery zrównoważonej rentowności”.
Struktura zamówień
Stocznie Korei Południowej przyjęły w lutym nowe zamówienia budowy 43 statków handlowych o wolumenie 1,56 miliona CGT. Stanowi to 56 procent nowych zamówień na światowym rynku stoczniowym.
Połowa zamówionych w Korei statków (1,2 mln CGT, 22 sztuki) przypada na 13 kontenerowce o pojemności ponad 12.000 TEU każdy. Ponadto ulokowano w nich zamówienia budowy siedmiu bardzo dużych tankowców (VLCCs) o pojemności 160 – 320 DWT i pięć tankowców klasy A-Max.
Te wyniki pozwoliły południowokoreańskim stoczniowcom wyprzedzić swoich chińskich rywali, ósmy miesiąc z rzędu.
Chińskie stocznie otrzymały w lutym nowe zamówienia w wysokości 1,12 miliona CGT, co stanowiło 40 proc. globalnego portfela, podczas japońskie – 60 000 CGT, czyli 2 proc. portfela.
Choć w tym roku chińskie stocznie miały mniejsze zamówienia niż stocznie północnego sąsiada, to na nie nadal przypada największy portfel zamówień. W końcu lutego ich backlog wynosił 25,7 mln CGT, co stanowiło ok. 36 procent globalnego, skumulowanego portfela zamówień. Stocznie południowokoreańskie miały zamówienia 22,47 mln CGT (ponad 31 proc. wszystkich), a japońskie – 7,97 mln CGT (ponad 11 proc.).
Nowe źródła napędu
Niemal wszystkie nowe kontenerowce będą wyposażone w napęd dualny, tj. silniki na olej napędowy oraz na LNG. W ten sposób armatorzy wychodzą naprzeciw wymogom Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), by żegluga morska obniżyła do 2050 r. emisję CO2 o 50 proc.
Czytaj również: Na drodze do dekarbonizacji żeglugi ustawiono pierwszy, realny kamień milowy
W budowie kontenerowców zasilanych LPG przoduje stocznia Samsung Heavy Industries. Już w marcu zdobyła kontrakt na zwodowanie pięciu kolejnych takich statków. Łącznie w jej portfelu jest budowa 19 kontenerowców z napędem dualnym, tj. 36 proc. wszystkich zamówionych.
Nowością jest to, że oferta napędu dualnego obejmuje także tankowce budowane w Korei Południowej.
Także już w marcu br. (poza danymi Clarkson) stocznia Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering poinformowała, że podpisała zamówienia budowy 10 VLCC tankowców, o wartości 1,73 mld USD, do realizacji do drugiej połowy 2023 r. Zostaną one wyposażone także w dualny napęd.
Stocznia ta informuje, że podobną ofertę kieruje do armatorów innych rodzajów statków, w tym gazowców do przewożenia LNG.
„Nowy projekt będzie wymagał najnowszej technologii, ponieważ VLCC będą wyposażone w silniki ME-GI i zbiorniki paliwa wykonane ze stali wysokomanganowej”, poinformowała DSME. Wsparciem dla bardziej efektywnej i bezpiecznej pracy dzięki systemowi napędu na gaz ziemny, jest własne, inteligentne rozwiązanie stoczni zwane jako DS4.
Należy dodać, że Korea Płd., obok Japonii, stanowi szpicę światową zarówno w produkcji niebieskiego wodoru (wytwarzanego z gazu), jak i technologii napędu wodorowego statków.