Dania dołącza do odnogi Nowego Jedwabnego Szlaku przez Kaliningrad
Pierwszy pociąg transportujący kontenery z Chin do Danii wyruszył 6 marca z Xi’an. Dania jest czwartym po Niemczech, Norwegii i Szwecji krajem, który dołącza do nitki Nowego Jedwabnego Szlaku wiodącej przez Kaliningrad.

China-Europe Express Chang’an uruchomił nowe połączenie intermodalne między Chinami a Danią, które wykorzystuje żeglugę short sea z Portu Kaliningrad. Usługa obejmuje dwa pociągi tygodniowo. Pierwszy skład transportujący kontenery wyruszył z Xi’an 6 marca. Pociąg dotrze do terminalu w Khorgos na granicy chińsko – kazachskiej, gdzie ładunki zostaną przeniesione na skład szerokotorowy, który dowiezie kontenery do Portu Kaliningrad, skąd zostaną przetransportowane feederem do Portu Fredericia. Cała trasa licząca 9800 km zostanie pokonana w 16 dni. Do Danii transport ma dotrzeć 24 marca.
Duński port to kolejna destynacja, która stała się częścią Nowego Jedwabnego Szlaku z wykorzystaniem żeglugi feederowej na Bałtyku. W listopadzie niemiecki Port Mukran uruchomił Bałtycki Most Kontenerowy, który jest jednym z interfejsów dla spółki United Transport and Logistics Company – Eurasian Rail Alliance (UTLC ERA), czyli wspólnego projektu narodowych kolei rosyjskich, białoruskich i kazachskich organizujących intermodalne przewozy kolejowe miedzy Chinami a Europą. Z Niemieckiego portu kontenery docierają także do szwedzkiego Karlshamn. W grudniu natomiast uruchomiono połączenie Kaliningrad – Oslo również transportujące kontenery przewożone koleją z Chin.
Nowy hub na Bałtyku
Kaliningrad staje się istotnym hubem w przewozach między Chinami a Europą Północą. Przez region ten przechodzą dwie nitki Nowego Jedwabnego Szlaku — lądowa obejmująca pociągi kursujące przez przejście graniczne Mamonowo — Braniewo i terytorium Polski oraz morska wykorzystująca żeglugę na Bałtyku i porty Bałtyjsk oraz Kaliningradzki Morski Port Handlowy.
5 marca Alexey Grom, prezes spółki UTLC ERA rozmawiał z Antonem Alikhanovem gubernatorem obwodu kaliningradzkiego ws. rozwoju potencjału transportowego rosyjskiego regionu do 2025 r. W 2020 UTLC ERA przetransportowała przez Kaliningrad 14,6 tys TEU, podczas gdy rok wcześniej było to zaledwie 180 TEU. Rosyjska enklawa ma duży potencjał i liczy na co najmniej 4-krotny wzrost przeładunków kontenerów transportowanych między Chinami a Europą.