Partnerzy portalu

Rosnąca konkurencja i ekologiczne rozwiązania przyszłością polskiego e-commerce

W tym roku polski rynek e-commerce może przekroczyć wartość 120 mld zł. Rozwój tej branży przyspieszyła pandemia koronawirusa. Duży wpływ będzie mieć także wejście na krajowy rynek Amazona. Polskie platformy e-commerce rozbudowują własne sieci logistyczne — sytuację w branży komentowali uczestnicy debaty Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.

e-commerce
fot. Pixabay

Uruchomienie polskiego sklepu Amazona spowodowało mieszane reakcje — Polscy klienci przyzwyczajenie są do wysokich standardów e-commerce takich jak szybka dostawa,  tego w tej chwili nie oferuje Amazon. Polski klient jest jednaj wymagający i oczekuje dobrej obsługi i szybkich dostaw — skomentował Arkadiusz Kawa, dyrektor Łukasiewicz Instytut Logistyki i  Magazynowania.

Doświadczenia innych krajów w których ta sieć otwierała swoje platformy wskazują jednak, że powoduje to ogromną zmianę na rynku usług logistycznych. — Pandemia spowodowała duży wzrost wolumenu e-commerce. Obroty takie jakie zazwyczaj występują w okresie przedświątecznym, wystąpiły w ubiegłym roku w kwietniu. Nie można jednak deprecjonować Amazona. Oni staną się jednym z głównych graczy na polskim rynku obok Allegro i AliExpress — powiedział Sebastian Anioł, wiceprezes InPost.

Inni eksperci podzielają te opinie. Elementem ekspansji Amazona jest budowa własnej sieci dystrybucyjnej i zapewne tak będzie i w Polsce.  — Możemy spojrzeć na przypadek Holandii, gdzie komentarze po uruchomieniu sklepu Amazona również były mieszane, a już pod koniec 2020 r. Amazon generował 30 mln odsłon. W lutym aplikacja Amazon była jedną z najczęściej pobieranych. Wejście tej platformy to dla wielu polskich sklepów szansa na dywersyfikację kanałów sprzedaży i uniezależnienie się od Allegro. Istniej jednak ryzyko, że w efekcie branża uzależni się od Amazona — ostrzega Mateusz Pycia, prezes GlobKurier.pl

Rynek usług logistycznych i kurierskich jest bardzo skomplikowany. Poszczególne firmy stosują różne formularze i standardy wielkości przesyłek. To jest utrudnienie dla wielu małych sklepów, które mają problem z wyborem najtańszej oferty. — Na GlobKurierze jest kilkadziesiąt produktów transportowych. Rynek się komplikuje. Chcemy wzmacniać sektor MSP, aby małe sklepy mogły oferować taki sam standard usług dostawy jak duże sieci. Trzeba inwestować w systemy IT, gdyż każda firma dostawcza ma inne wzory dokumentów, a Allegro i Amazon mają ekspertów od dostaw, których małe sklepy nie zatrudniają — komentuje prezes GlobKurier.pl

Zobacz także: Tomasz Langowski: E-commerce napędza wzrost w przewozach kolejowych

Wejście nowego dużego gracza nie spowoduje, że ceny dostaw spadną. — Na rynku brakuje kierowców, a wejście Amazona spowoduje zaostrzenie batalii o kierowców, co będzie skutkować wzrostem kosztów pracy. Dlatego ceny dostawy mogą wzrosnąć. Wiele firm będzie musiało zoptymalizować swoje operacje na ostatniej mili — uważa Mirosław Gral, Pro Partner Last Mile Experts. 

Ekologia w e-commerce

Coraz popularniejszą formą optymalizacji ostatniej mili jest dostawa out of home, która pozwala zmniejszyć ślad węglowy logistyki e-commerce. — Paczkomaty działają już 12 lat. To jest rozwiązanie, które pozwala zoptymalizować ostatnią milę pod względem pracy kuriera i kosztu dostawy. Ważne są też inne usługi jak aplikacja kliencka, która pozwala wysłać przesyłkę bez drukowanej etykiety. Narzędzia IT pozwalają też optymalizować marszrutę kuriera. Inwestujemy także w ekologiczny transport. Kupujemy elektryczne samochody, a zaczynając od Łodzi, będziemy instalować ładowarki e-samochodów przy paczkomatach, z których będą mogły być ładowane zarówno nasze pojazdy dostawcze jak i samochody klientów — zapowiedział prezes InPost.  

Ekologia staje się dla klientów wartością dodaną i ma wpływ na ich wybory konsumenckie. — Widzimy w ostatnich latach rozwój portali umożliwiających sprzedaż rzeczy używanych. Trzeba zwracać uwagę na rynek recommerce, który podobnie jak dostawa out of home ogranicza ślad węglowy. W instytucie Łukasiewicza pracujemy też nad rozwojem ustandaryzowanych opakowań wielokrotnego użytku, które będą mogły być wykorzystywane przez różne firmy logistyczne. W ten sposób wyeliminujemy problem śmieci takich jak jednorazowe plastikowe opakowania — powiedział Arkadiusz Kawa.

Polacy są gotowi na przyjęcie ekologicznych rozwiązań — Przeprowadziliśmy badania, czy klienci są gotowi zapłącić więcej za dostawę jeśli ta realizowana jest w sposób przyjazny dla środowiska. Jak się okazuje 47% Niemców godzi się na opłaty wyższe o 1-3 euro. Taką samą gotowość deklaruje 32% Polaków — zauważył Mirosław Gral. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close