Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża budowlana liczy na komponent kolejowy CPK

Centralny Port Komunikacyjny w tym jego komponent kolejowy to duża szansa dla polskiej branży budowlanej oraz na rozwój nowoczesnego przemysłu. Inwestycje infrastrukturalne są dobrym rozwiązaniem na przezwyciężenie kryzysu, co widoczne jest obecnie.

komponent kolejowy
fot. CPK

Pandemia koronawirusa i wprowadzone restrykcje nie wpłynęły na realizację inwestycji kolejowych i drogowych. Udało się wypracować rozwiązania zapewniają bezpieczną kontynuację prac budowlanych.

— Okazało się, że inwestycje infrastrukturalne są najbardziej odporne na wpływ pandemii covid. Wśród firm realizujących inwestycje występowały pojedyncze ogniska epidemii, ale nie spowodowało to opóźnień. Fakt, że branża budowlana przeszła przez kryzys suchą stopą to zasługa współpracy z GDDKiA i PKP PLK. Braliśmy udział w cyklicznych spotkaniach z zamawiającymi podczas, których zastanawialiśmy się wspólnie jak pokonać różne problemy. Dobrze funkcjonowała też współpraca z Ministerstwem Infrastruktury, które było gotowe do wprowadzania różnych usprawnień administracyjnych w czasie lock-downu, dzięki czemu szubko udrożniono różne zatory proceduralne i żadna inwestycja nie została przerwana — powiedziała Marita Szustak, prezes Izby Gospodarczej Transportu Lądowego, podczas konferencji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Rozwój nowoczesnego przemysłu

Dla polskiej branży budowlanej CPK a szczególnie jego komponent kolejowy to szansa na rozwój krajowych wykonawców oraz producentów różnych systemów kolejowych. Jednak aby polski przemysł skorzystał z tej szansy należy unikać stawiania zbyt dużych barier wejścia na rynek, gdyż ostatecznie nawet duże kontrakty realizują podwykonawcy obecni na rynku.

— Nie wyobrażam sobie aby taki program inwestycyjny był realizowany bez krajowego potencjału wykonawczego. Zaproponowaliśmy dialog techniczny z kierownictwem spółki CPK na temat oczekiwań i możliwości jakimi dysponuje branża budowlana. Chcemy stworzyć mapę drogową, która pokaże jakie mamy możliwości, co musimy osiągnąć i kiedy możemy to uzyskać. Naszym celem nie jest przekonanie, że CPK ma obniżyć oczekiwania i standardy. Chcemy wypracować optymalne rozwiązania, podobnie jak to robimy na Forum Inwestycyjnym przy PKP PLK. Szukamy najlepszych rozwiązań także z punktu widzenia przyszłych kosztów utrzymania infrastruktury. Komponent kolejowy CPK musi być kompatybilny z siecią PKP PLK. Kolej to nie jest dobre miejsce na eksperymenty. Musimy określi jakie będą docelowe prędkości i przygotować odpowiednie dla naszych warunków rozwiązania. Zdarza się bowiem, że systemy kolei dużych prędkości, które dobrze działają gdzie indzie nie będą optymalne dla warunków Polski — zaznaczyła Marita Szustak

Współpraca z Koreańczykami

25 lutego podpisano porozumienie o współpracy przy projekcie nowego portu lotniczego pod Warszawą. Doradcą strategicznym CPK został port lotniczy Incheon. Przedmiotem porozumienia międzyrządowego jest przede wszystkim identyfikacja przez oba kraje obszarów do współpracy gospodarczej w takich komponentach CPK, jak lotnictwo, kolejnictwo, zagospodarowanie przestrzenne oraz strategia i rozwój, który obejmuje swoim zasięgiem biznesowe otoczenie lotniska

— Doradca strategiczny podzieli się swoim know how, którego my nie mamy, gdyż Polska nie ma doświadczenia w budowie takiego duże hubu transportowego. Oprócz budowy lotniska projekt obejmuje połączenie z liniami kolei dużych prędkości, przeniesienie ruchu z starego lotniska zlokalizowanego w obszarze gęsto zabudowanym. To zrealizowali Koreańczycy, a to również i nas czeka. Jesteśmy na etapie planowania inwestycji, wiec warto patrzeć na doświadczenia innych — powiedział podczas konferencji Marcin Horała, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jak zapowiedział przedstawiciel rządu jeśli chodzi o komponent kolejowy w pierwszej kolejności wybudowana zostanie linia łącząca CPK z Warszawskim węzłem kolejowym i Łodzią, a start budowy nastąpi równocześnie z budową lotniska w 2023 r. Zaawansowane są także przygotowania do budowy linii łączącej Chybie, Jastrzębie-Zdrój z granicą czeską i węzłem Ostrawa. Linia ta jest częścią sieci TEN-T i jej budowa będzie mogła być finansowana z funduszy unijnych. Również pozostałe linie kolejowe będą mogły być finansowane z programów unijnych. Natomiast samo lotnisko będzie finansowane ze środków prywatnych z niewielkim udział pieniędzy z budżetu państwa.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close