Pandemia miała wpływ na wyniki Portu Hamburg
Pandemia koronawirusa miała negatywny wpływ na wyniki Portu Hamburg. Masa ładunków przetransportowanych przez ten port w 2020 r. była o 7,6% niższa niż w 2019 r. Poprawa wyników nastąpiła w czwartym kwartale, kiedy port zanotował wzrost o 3% przeładunków ogółem i niewielki (1,2%) spadek liczby przeładowanych kontenerów w porównaniu z poprzednim rokiem.

— Pierwsze sześć miesięcy charakteryzowało się ograniczoną aktywnością w wielu obszarach gospodarki, słabszym popytem konsumentów i ograniczeniem rejsów liniowych. W Hamburgu spowodowało to dwucyfrowy spadek przeładunków. Cieszymy się, że druga połowa przyniosła zwrot, a łączny wynik przeładunków w 2020 roku przyniósł tylko jednocyfrowy minus — skomentował w komunikacie Axel Mattern, prezes Port of Hamburg Marketing.
Wyniki cargo morskiego
W całym 2020 Port Hamburg przeładował 126,3 mln ton ładunku. W przypadku general cargo spadek pracy przeładunkowej wyniósł 7,9% (wynik: 87,8 mln t), a w przypadku towarów masowych wynik był gorszy o 6,7% (38,5 mln t). W ubiegłym roku w Hamburgu przeładowano 8,5 mln TEU, co z kolei oznacza spadek o 7,9% w porównaniu z 2019 r.
— Interesujące jest to, że import był niższy o 7,8% i wyniósł 4,4 miliona TEU, a eksport spadł o 8,2% do 4,2 miliona TEU. Jednym z powodów był gwałtowny spadek importu z Azji w pierwszej połowie roku. Godny uwagi jest również bardzo stabilny trend w ruchu lądowym w głębi lądu, który spadł tylko o 5,8%. Silniejszy spadek o 11,6% przeładunków miedzy statkami — dodał Mattern.
Zmiany w kierunkach transportu
Jeśli chodzi o przeładunki kontenerów w transporcie morskim największy wpływ na wyniki portu miał spadek o 8,2% transportu kontenerów miedzy Hamburgiem, a głównym partnerem handlowym czyli Chinami. Spadku tego nie zrekompensowały wzrosty w handlu z innymi regionami. Spadki zanotowano też w transporcie kontenerów dla Rosji (12,7%), Szwecji (8,6%), Korei Płd (10,4%), Brazylii (11,1%) i Polski (7,3%).
Wzrost wymiany ładunków skonteneryzowanych odnotowano w handlu z Wielką Brytanią (28,2%), Singapurem (5,3%), USA (1,8%) i Malezją (6%). USA są drugim po Chinach partnerem handlowym Portu Hamburg a wolumen kontenerów transportowanych między niemieckim portem a tym krajem wyniósł 591 tys. TEU.
— Utrzymujący się pozytywny trend w transporcie kontenerowym do i z USA jest zaskakujący, szczególnie w kontekście negatywnego wpływu koronawirusa na produkcję gospodarczą i spadającego tam popytu. Pozytywny trend w żegludze kontenerowej do Wielkiej Brytanii, osiągający nowy rekord na poziomie 266 tys.TEU, wynika z ożywienia przesyłek na rynek niemiecki i zwiększonych dostaw do Wielkiej Brytanii przed Brexitem — komentuje Ingo Egloff, członek zarządu Port of Hamburg Marketing.
W 2020 r. przewozy kolejowe z i do Portu Hamburg wyniosły 46,6 mln t i 2,6 mln TEU. To drugi najlepszy wynik w historii. Kolej zwiększyła udział w transporcie ładunków między portem a lądem o 1,3% do poziomu 50,7%.
Inwestycje w porcie
Zarówno Zarząd Portu Hamburg jak i spółki HHLA i EUROGATE, które są operatorami terminali kontenerowych realizują obecnie duże projekty inwestycyjne, w tym w obszarze nowoczesnych technologii. Dzięki nowym suwnicom zwiększyły się możliwości obsługi największych kontenerowców w Hamburgu.
— Późna, ale nie za późna modernizacja toru wodnego, która jest kluczowa dla Hamburga, usunęła ostatnią przeszkodę dla rozwoju portu. Trend w kierunku większych statków utrzymuje się, co potwierdziły dyskusje z liniami żeglugowymi, a ukończona już „passing box” na kanale pozwala teraz na przepływanie wielkich statków przez Łabę. To doskonały sygnał dla naszych klientów — komentuje Jens Meier, prezes Zarządu Portu Hamburg.
W 2021 r. niemiecki port przewiduje stabilizację na światowych rynkach. Dzięki przywróceniu zawieszonych połączeń żeglugi a także uruchomieniu nowych usług Port Hamburg liczy na osiągnięcie 130 mln t i 8,7 mln TEU przeładunków.
wyniki portu hamburg