Partnerzy portalu

Jedne linie lotnicze się zwijają, linia Amazon Air rośnie

Tylko w ciągu pół roku znacznie wzrosła liczba lotów frachtowców Amazon Air, które przypadły nie tylko na Amerykę Północną, ale i Europę. Udany rozwój tego przewoźnika znajdzie prawdopodobnie wkrótce dalszy ciąg, w postaci oferowanie usług stronom trzecim (third-party service).

Amazon Air
Źródło: AMAZON

W przypadku Europy, może to nastąpić nieco później, niż w tym roku, zważywszy na stan gospodarki głównych krajów-konsumentów. Świadczą o tym m.in. wyniki osiągnięte na rynku przewozów cargo lotniczego w 2020 r. na największym rynku – Niemiec.

Ekspansywna nowa linia lotnicza

Amazon Air jest linią lotniczą obsługującą wyłącznie przesyłki największego na świecie sklepu internetowego, amerykańskiego Amazona. Powstała ona w marcu 2016 r. (pierwotnie pod nazwą Amazon Prime Air), m.in. po przejęciu Air Transport International i jego 20 frachtowców Boeing 767 oraz po rozbudowie Cincinnati/Northern Kentucky International Airport (KCVG) do roli hubu przeładunkowego.

Wchodząc w segment logistyki lotniczej i rezygnując stopniowo z usług wyspecjalizowanych firm, Amazon  mógł lepiej kontrolować swoją usługę Amazon Prime (dostawy przesyłek w dniu zamówienia). Ale zarazem radykalnie obniżył w Stanach Zjednoczonych koszty tego transportu – o 40 proc. w 2016 r., o 33 proc. w 2018 r. i o 27 proc. w 2018 r. (dane z raportu niemieckiego KfW Ipex Bank: „Kto boi się Amazona”).

Patrz też: Wejście smoka na europejski rynek cargo lotniczego

W 2017 roku linia lotnicza Amazon Prime Air zmieniła nazwę na Amazon Air, aby odróżnić się od usługi o tej nazwie, dostarczania przesyłek dronami. Jednak logo Prime Air pozostaje na kadłubach samolotów.

Źródło: AMAZON

W końcu stycznia br. flota Amazon Air liczyła 68 czarterowanych i własnych frachtowców Boeing (w wersji 737 i 767). Przewoźnik zamówił zakup 14-tu kolejnych. Już obecnie jest czwartym co do wielkości operatorem na rynku towarowych przewozów lotniczych, mierzonym pod względem wielkości floty, za: DHL, UPS i FedEx.

Usługi dla innych firm?

Raport firmy Chaddick Institute for Metropolitan Development sugeruje, że dalszy rozwój KCVG (buduje się stanowiska postojowe dla 100 frachtowców; hub ten może zaoferować aż 200 lotów dziennie) oraz rozbudowywanego Wilmington Air Park w Ohio (ILN) stworzą – w połączeniu z rozbudowywaną flotą lotniczą – bazę, by Amazon Air zaczął świadczyć usługi stronom trzecim (third-party service).

W ocenie autorów cytowanego raportu, Amazon jest w stanie zaoferować sieć wysyłkową funkcjonującą w formule „dostaw następnego dnia”, która obejmie 95 proc. populacji Stanów Zjednoczonych. Taka sieć byłaby cenna zarówno dla samego Amazona, jak i dla sprzedawców detalicznych z innych firm, operujących na różnych platformach internetowych, ocenia się w raporcie.

Chaddick Institute nie jest pierwszy, który stawia tezę o nowej usłudze Amazona. W listopadzie 2020 r. Morgan Stanley poinformował, że Amazon „już wkrótce” uruchomi third-party service w USA. Na początek, z możliwą ekspansją na Europę.

Efekty działalności

Między sierpniem 2020 r. a lutym br. Amazon Air  zwiększył codziennie liczbę lotów o 15 proc. – ze  122 w sierpniu do 140 w lutym. Ponieważ w Ameryce Północnej liczba lotów wzrosła o około 8 proc. sugeruje to, że niemal druga połowa tego wzrostu przypadła na operacje w Europie, wynika też z raportu Chaddick Institute.

W tym okresie jego flota, w tym samoloty w przebudowie (z pasażerskich na frachtowce) wzrosła z 56 do 68 sztuk, tj. o 21,4 proc.

Do Europy Amazon Air wszedł w ub. roku. Początkowo jego frachtowce latały z Frankfurtu n/Menem, na początku listopada oficjalnie zainaugurowano samodzielne loty z lotniska Lipsk/Halle, czyniąc z niego europejski węzeł lotniczy Amazona.

W Europie, według cytowanego raporu,Boeingi 737-800 są intensywnie używane, z których każdy zazwyczaj zalicza dziennie cztery loty, tj.większą liczbę niż średnio w USA.” Frachtowce Amazon Air latają praktycznie całą dobę, między siedmioma portami – hubami lotniczymi: Kolonia – Mediolan i Kolonia – Madryt (w obie strony tego samego dnia) oraz z Lipska do Barcelony, Rzymu i Paryża.

„Ta początkowa sieć wewnątrz europejska Amazona Air, podobnie jak sieć północnoamerykańska, ma zdecentralizowaną orientację i obejmuje szeroko rozproszone lotniska. Żadne lotnisko, na które odbywają się regularne loty, nie znajduje się w odległości 300 mil (483 km) od innego” – stwierdzają autorzy raportu.

Trudny rynek cargo lotniczego

W następstwie pandemii koronawirusa, globalny ruch lotniczy w 2020 roku zmalał o 10,6 proc. rok do roku, wynika z danych IATA. Był to największy spadek od czasu rozpoczęcia gromadzenia danych przez to zrzeszenie w 1990 roku.

Jak wynika z zestawienia Aircargonews, największy w europie rynek cargo lotniczego stracił 22 proc. wolumenu przewozów, w porównaniu do 2019 r.

Spośród dziewięciu największych linii lotniczych obsługujących przewozy towarów pięciu zanotowało spadki wolumenów, w tym największy AirBridgeCargo (-53,8 proc.) i Lufthansa Cargo (-31,8 proc.). Tylko cztery linie lotnicze, w tym dwie specjalistyczne (flota frachtowców) – Cargolux z siedzibą w Luksemburgu i FAT Leipzig (Niemcy)– zwiększyły przewozy. Cargolux jest wielkim zwycięzcą 2020 roku obsługującym rynek niemiecki, bowiem przewiózł o 16,3 proc. więcej towarów w porównaniu z 2019 r.

Spośród największych spedytorów, niemal wszystkie zanotowały w 2020 roku spadek przewozów zaliczanych na ich konto. Wyjątkiem był duński spedytor DSV (wzrost o 34 proc. w porównaniu rdr), ale na jego konto zalicza się działalność wchłoniętej w 2019 r. Panalpina.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close