Partnerzy portalu

Niewielki wzrost przeładunków największych portów kontenerowych na świecie

25 największych portów kontenerowych świata przeładowało w 2020 roku łącznie 395,7 mln TEU, czyli zanotowały wzrost o 0,55 proc. w porównaniu do 2019 r. 

Fot. Michela Canalis

Choć był to skromny wzrost, to wynik należy oceniać pozytywnie, bowiem po pierwszym półroczu zapowiadał się duży spadek przeładunków, w niektórych portach nawet dwucyfrowy. Spośród 25 portów, liczba portów z mniejszymi przeładunkami w 2020 roku była większa (14) niż portów z ich wzrostem (11). Aż 9 największych portów z listy Top-25 leży w Chinach, a co trzeci (19) – w Azji. Charakterystyczne dla ogólnej sytuacji gospodarczej na świecie w ub. roku jest to, że spośród dziewięciu portów chińskich, siedem miało większą dynamikę obrotów w porównaniach rdr, podobnie jak dwa porty amerykańskie. Na zakłóceniach spowodowanych covid-19 najbardziej skorzystały porty wietnamskie (jeden na liście Top-25) oraz… marokańskie (także jeden port na liście).

Zestawienie opieramy głównie na danych Alphaliner (w tym szacunkach przeładunków, bowiem zarządy portów nadal nie udostępniły oficjalnych danych) oraz na informacjach prasowych portów.

Liderzy

W 2020 r. doszło to pewnych przetasowań na liście Top-10 największych portów kontenerowych. Pierwsze pięć pozycji przypadło na te same porty. Na miejscu nr 1 utrwalił się Szanghaj, ze wzrostem przeładunków o 0,5 proc. większym rdr, na drugim nadal plasował się Singapur, mimo spadku przeładunków o 0,9 proc., zachowując duży dystans do pozostałych trzech portów z Chin: Ningbo – Zhoushan (duży wzrost o 4,4 proc.), Shenzhen (+3 proc.) i Guangzhou (Nansha – spadek o 0,2 proc.).

Z siódmej w 2019 r. na szóstą pozycję awansował Quingdao, zarówno dzięki dużej dynamice przeładunków (4,7 proc.), jak i ich spadku w Busan (-0,8 proc.), który spadł o jedną pozycję w rankingu. Natomiast Tianjin/Xingiang zamienił się z Hongkongiem, wskakując na pozycję nr 8, bowiem zanotował wysoki wzrost przeładunków (6,1 proc.), podczas gdy Hongkong ich spadek (-1,9 proc.). To kolejny rok obsuwania się tego portu w rankingu. Powodem jest zarówno przesuwania się coraz więcej ładunków do portu Shenzhen, leżącego vice a vice na kontynencie czy dalej na północ Guangzhou (Nansha), ale także trwających tam nadal niepokojów społecznych na tle zachowania względnej autonomii od Pekinu, jak i skutków covid-19.

Listę Top-10 zamyka Long Beach (Los Angles), jedyny port spoza Azji, który wdrapał się na tę pozycję w 2019 r., wyprzedzając wtedy Jebel Ali (Zjednoczone Emiraty Arabskie). W ub. roku zarówno Long Beach zanotował spadek przeładunków (-1,9 proc.), jak i Jebel Ali (-2,5), który zajął 12 miejsce, ale także – według szacunków – także Rotterdam (-3,1 proc.).

Analityk Alphaliner zaznacza, że pomimo takiej przewagi portów chińskich w zestawieniu, władze dążą do konsolidacji i zapobiegania szkodliwej konkurencji między największymi z nich. Obecnie na liście Top-20 jest dziewięć portów chińskich, podczas gdy dwa lata temu było ich jedenaście. Połączone zostało m.in. zarządzanie portami Dalian i Yingkou, dzięki czemu ten ostatni awansował w zestawieniu.

Największe wzrosty i spadki

Przy średnim wzroście o 0,55 proc. przeładunków 25 portów, nadzwyczajną dynamikę zanotował marokański port Tanger Med. – aż o 20,2 proc. Na podstawie różnych informacji można wyciągnąć wniosek, że przyczyniły się do tego m.in. takie czynniki, jak: uzyskanie efektów z otwarcia w 2019 roku drugiego pirsu (Tanger Med. 2), o zdolnościach przeładunkowych 6 mln TEU (Tanger Med 1 – 3 mln TEU), jego pozycja głównego portu kontenerowego w Afryce, silna pozycja inwestorów w Tanger Med. 2 (APM Terminals) oraz konkurencyjna oferta obsługi przeładunków w porównaniu do europejskich portów kontenerowych, szczególnie Włoch i Hiszpanii.

Warto zaznaczyć, że marokańskie porty przeładowały w 2020 r. łącznie 81 mln ton różnych towarów, co stanowi wzrost o 23 procent w porównaniu z 2019 rokiem (dla porównania – w polskich portach ponad 103 mln ton towarów). Duże jak na warunki 2020 roku wzrosty przeładunków w ub.r. miał chiński port Tianjin/Xingiang (o 6,1 proc. rdr), zarówno na swoje relatywnie bliską odległość od Pekinu (160 km), nowoczesną infrastrukturę, jak i dużą liczbę połączeń morskich z portami Japonii, Korei Południowej, Ameryki i Europy.

O 4,9 proc. zwiększył przeładunki wietnamski port Ho Chi Minh. Jak cały kraj, korzystał on zapewne na wcześniejszej wojnie handlowej USA z Chinami oraz na poszukiwaniu przez wielu spedytorów alternatywnych źródeł zaopatrzenia w towary, w miejsce Chin. Ogólnie, porty kontenerowe w Wietnamie przeładowały w 2020 roku 16,94 mln TEU, o 8,5 proc. więcej rdr. Wzrost był napędzany przede wszystkim przez średniej wielkości terminale w Lach Huyen w środkowym Wietnamie i Cai Mep w południowej prowincji Vung Tau, w pobliżu Ho Chi Minh City. 

Inne porty azjatyckie z różnym skutkiem korzystały na globalnej dywersyfikacji źródeł zaopatrzenia. Np. największe spadki przeładunków w ub. roku wystąpiły w indonezyjskim porcie Dżakarta (-9,3 proc.) i tajwańskim Kaohsiung (- 7,7 proc.).

Porty europejskie 

Dwa spośród trzech największych portów kontenerowych Europy z listy Top-25 zanotowały w ub.roku spore spadki obrotów drobnicy w kontenerach. To wskazuje, że europejska gospodarka silniej została dotknięta skutkami covid-19, niż azjatycka czy amerykańska.

Przeładunki w Hamburgu prawdopodobnie zmalały (nie ma jeszcze pełnych danych zarządu portu) aż o 5,7 proc., a największym porcie europejskim Rotterdamie – o 3,1 proc. Na tym tle dobrze wypadł port Antwerpia, ze wzrostem przeładunków o 1,4 proc. Do sukcesu przyczyniły się m.in. problemy z okresowym zatłoczeniem brytyjskim portów, szczególnie Felixstowe i przekserowaniem do Belgii części ładunków z Azji oraz podobne skierowanie ładunków z powodu strajków w I kwartale dokerów we francuskim le Havre.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close