Partnerzy portalu

Poczta Polska bada wykorzystanie internetu rzeczy na Nowym Jedwabnym Szlaku

Nowoczesne technologie pozwalają śledzić w czasie biznesowym nie tylko lokalizację ale też parametry fizyczne ładunku w transporcie kolejowym. Poczta Polska wraz z partnerami wdraża takie rozwiązani w transporcie intermodalnym. O zastosowaniu internetu rzeczy na Nowym Jedwabnym Szlaku dyskutowano podczas debaty zorganizowanej przez Polski Instytut Transportu Drogowego.

Poczta Polska
fot. PKP Cargo

Globalizacja przynosi sporo korzyści dla przemysłu i innych działów gospodarki, m.in. w postaci obniżenia kosztów produkcji. Jednak skutkiem ubocznym tego procesu jest wysoka wrażliwość na zakłócenia łańcuchów dostaw, co widoczne stało się bardzo w ubiegłym roku. Kryzys spowodowany pandemią spowodował ogromne problemy z utrzymaniem łańcuchów dostaw w wielu branżach. Zapewnienie pewności i niezawodności dostaw jest dziś najważniejszym wyzwaniem dla branży logistycznej. 

— W 2020 r. było wiele pytań o to, czy zabraknie towarów w sklepach. Efekt globalizacji można kolokwialnie zobrazować tym, że mleko pochodzi od krów w Polsce, ale już opakowanie na to mleko produkowane jest w Chinach. To powoduje, że globalizacja  sprawia, że cała gospodarka jest czuła na zakłócenia w łańcuchach dostaw — zauważył Adam Koliński starszy specjalista ds. rozowju logistyki Łukasiewicz — Instytut Logistyki i Magazynowania.

W branży TSL trwa dyskusja nad optymalizacją procesów. Przedsiębiorstwa produkcyjne chcą lepszego monitorowania transportu kontenerów w skali globalnej. Wynika to z oczekiwań klientów e-commerce, którzy chcą wiedzieć, gdzie znajduje się zamówiony towar. Rozwój platform zakupowych był jednym z powodów uruchomienia Nowego Jedwabnego Szlaku, którym z roku na rok przewozi się coraz więcej towarów. O wyborze konkretnej gałęzi transportu decyduje wiele czynników. Transport kolejowy gwarantuje niższe koszty ale dłuższy czas transportu niż samolot. Problemem dla partnerów biznesowych jest brak informacji o położeniu przesyłki.

— Dla na istotne jest wiedzieć, co się dzieje z ładunkiem. Wyzwaniem jest monitorowanie, czy przesyłka znajduje się w danym kontenerze jadącym do Europy. Mamy rozwiązania pozwalające monitorować w czasie rzeczywistym, czy nie doszło do jakiś zakłóceń jak blokada celna, czy problem na sieci kolejowej. Dla klienta końcowego istotna jest informacja co się dzieje z paczką. Widzimy szanse na zastosowanie standardu GS1 pozwalającego zidentyfikować paczkę w kontenerze, a jak mamy już określony kontener, to możemy zlokalizować przesyłkę — powiedział Adam Koliński.

Projekt międzynarodowy

Rozwój nowoczesnych technologii w transporcie jest wspierany przez Unię Europejską, która chce aby Europa utrzymała konkurencyjność wobec Azji i Ameryki. KE w ramach funduszy rozwojowych udziela grantów na projekty badawcze, które mają szansę na wdrożenie nowych rozwiązań usprawniających procesy biznesowe w firmach. Jednym z takich działań jest projekt badawczy PLANET który realizuje konsorcjum składające się z 33 partnerów z całego świata, w tym Pocztę Polską, którzy wspólnie reprezentują dużą grupę głównych firm transportowych i logistycznych w Europie i na świecie.

— Poczta Polska zgłosiła problem występujący w przewozach na Nowym Jedwabnym Szlaku i udało się zgłosić projekt, znaleźć międzynarodowe konsorcjum obejmujące partnerów z Chin, uczelnie i partnerów biznesowych. Nasze badania dotyczą operacji logistycznych. Rekomenduję takie podejście wszystkim, którzy chcą realizować projekty badawcze we współpracy z Komisją Europejską aby umieszczać projekty na jakiejś płaszczyźnie biznesowej. My rozmawialiśmy z Pocztą Polską i KE, a następnie złożyliśmy projekt badawczy z konsorcjum międzynarodowym — skomentowała Małgorzata Kirchner, kierownik Działu Sprzedaży i Komercjalizacji Łukasiewicz — Instytut Logistyki i Magazynowania.

Komisja Europejska postanowiła zbadać wpływ globalnych korytarzy na kształt sieci TEN-T. To jest cel projektu PLANET. Analizowane są dwa aspekty: modelowanie procesów transportowych, ich dynamiki i wpływu na infrastrukturę oraz integracja sieci przy różnych technologii. 

— My chcemy przetestować sieci sensoryczne i Internet Rzeczy. Trochę szerzej definiujemy problem badawczy, gdyż śledzimy nie tylko lokalizację ale też inne parametry jak wilgotność, czy drgania, które mają wpływ na transportowany ładunek. Jest to istotne dla wielu klientów. W efekcie chcemy pokazać, że wykorzystanie tej technologii możemy połączyć z innymi funkcjonalnościami online co pozwoli partnerom biznesowym lepiej zaplanować procesy logistyczne — dodała Małgorzata Kirchner. 

Alternatywny transport

Poczta Polska, która jest jednym z biznesowych partnerów projektu PLANET w ostatnich latach jest coraz bardziej aktywna na rynku e-commerce i zleca coraz więcej przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku. Spółka ta również doświadczyła problemów z łańcuchami dostaw na różnych modalnościach w transporcie między Chinami a Europą w 2020 r. 

— Zakłócenia w globalnym łańcuchu dostaw powodują, że szukamy alternatyw dla transportu morskiego. Na środkowej mili możemy wykorzystać transport kolejowy. Widzimy potencjał wykorzystania standardu  GS-1 w nowych kanałach dostaw. Dla odbiorcy czas jest jednym z czynników ale nie jedynym. Klienci lubią widzieć, gdzie jest przesyłka i co się z nią dzieje. Ważne są tez parametry związane efektywnością kosztową. W dzisiejszych czasach niepewności dostaw, te technologie pozwalają lepiej planować. W projekcie PLANET wykorzystana będzie technologia Big Data  która będzie zbierać informacje zarówno od naszych klientów biznesowych jak i z innych źródeł, co pozwala lepiej monitorować i planować łańcuchy dostaw. To pozwala pokazać jak w dużej skali zaplanować dostawę małych przesyłek, chętnie zamawianych w Polsce — skomentowałA Maria Komorowska, International Product Manager Poczta Polska SA.

Funkcjonowanie pocztowego łańcucha logistycznego związane jest z dostarczaniem milionów przesyłek, który funkcjonuje w oparciu systemy informatyczne, mapy i sieć sortowni. Poczta Polska przeszła transoformację z urzędu do konkurującej firmy TSL. Przedsiębiorstwo to liczy na wymierne korzyści z implementacji projektu PLANET w transporcie kolejowym na szlakach Chiny — Europa.

— Jednym wykorzystywanych przez nas kanałów transportu jest Nowy Jedwabny Szlak. Kluczowym punktem jest tutaj terminal w Małaszewiczach wykorzystywany w przewozach z Chin. Ten port wykorzystujemy w przeładunku z kolei na transport drogowy służący do dostarczania przesyłek odbiorcom końcowym. Projekt PLANET pozwoli nam wykorzystać nowe technologie do oznakowania paczek i współdzielenia miejsca w kontenerach. Korzyścią z zastosowania z internetu rzeczy na Nowym Jedwabnym Szlaku jest tez obniżenie emisji CO2 całego procesu logistycznego — zapewnił Marek Wróbel, Process Manager Poczta Polska SA.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close