Partnerzy portalu

Import tanich towarów z Chin przestał się opłacać

Powrót do cen frachtu na poziomie 1500 – 2000 dolarów za TEU w transporcie morskim z Chin do Europy w 2021 r. jest mało prawdopodobny. Importerzy muszą oczekiwać stabilizacji na poziomi 4-6 tys. dol. W transakcjach z chińskimi partnerami warto rozpatrywać rozliczenie umów w juanie — stwierdzili eksperci podczas seminarium zorganizowanego przez Morską Agencję Gdynia. 

import

Jeszcze kilka lat temu w imporcie z Chin opłaty za przewóz kontenera na poziomi 4 tys dol. za TEU były uważane za rekordowo wysokie. Perturbacje w światowych łańcuchach dostaw w 2020 r. spowodowały że stawki frachtu osiągnęły niespotykany poziom 13,5 tys. dol. Na tak drastyczny wzrost kosztów w transporcie morskim złożyło się wiele czynników, których wspólnym źródłem była pandemia COVID-19.

— Jeśli chcemy odpowiedzieć na pytanie, co było przyczyną problemów w transporcie, to musimy wrócić do początku 2020 r. kiedy wprowadzono w Chinach lockdown i zatrzymano pracę w fabrykach. Przez 2 miesiące nie było możliwości wysyłki towarów i zaburzony został przepływ kontenerów w światowych łańcuchach logistycznych. Sprzęt znalazł się w miejscu gdzie był niepotrzebny. Później pandemia rozpowszechniła się i kolejne kraje były zamykane. Po wprowadzeniu lockodwnu wzrosły obroty w handlu internetowym. Zwiększyły się zamówienia na towary produkowane w Chinach. W efekcie nastąpił boom produkcyjny, a po pierwszym chińśkim lockdownie importerzy nauczeni doświadczeniem zdecydowali się zatowarować z wyprzedzeniem, co spotęgowało nierównowagę między importem a eksportem do Chin. Kolejnym problemem był brak połączeń lotniczych, a gro ładunków cargo transportowanych jest samolotami pasażerskimi — wyjaśnił przyczyny zaburzeń Michał Latoch, dyrektor pionu logistyki Morskiej Agencji Gdynia.

Kiedy zabrakło miejsca na na statkach i w samolotach część importerów przerzuciła ładunki na na kolej na Nowym Jedwabnym Szlaku. W efekcie wzrosły ceny przewozu kontenerów również i drogą kolejową, a z powodu ograniczonej przepustowości na przejściach granicznych, Nowy Jedwabny Szlak się zapchał. W grudniu China Railway wycofała kontenery z połączeń kolejowych i wtedy stawka frachtu morskiego osiągnęła rekordowy poziom 13 tys. dol. Od początku 2021 r. sytuacja się stabilizuje

— Trend wzrostowy wyhamował, a cena za transport kontenera spadła. W tej chwili koszt przewozu jednostki wynosi ok 10 tys. dol. Problemem jest jednak nie tylko wysoki koszt transportu ale ogromne wahania cen. Kiedyś stawki zmieniały się co miesiąc a dzisiaj nawet kilka razy dziennie — zauważa ekspert MAG.

Chiny już nie są tanie

Duże koszty transportu sprawiły, że przestało się opłacać importować z Chin towary niskomarżowe. Jest to zgodne z polityką rządu chińskiego, który chce transformacji tego kraju z producenta niskokosztowego, na kraj eksportujący towary zaawansowane technologicznie. Dla importerów takich ładunków wysokie koszty transportu nie są dużym problemem.

— Stawka frachtu może być wyższa jeśli firmie zależy na terminowości i pewności dostawy. Ale widzimy, że rynek jest nasycony i kończy się boom produkcyjny. Z obiegu wypadły produkty niskomarżowe. Obecnie część importerów zrezygnowała z umów. Część firm ma podpisane umowy z wysokimi karami za rezygnację i te przedsiębiorstwa dalej prowadzą zamówienia. Nie przerwano tez importu towarów wysokomarżowych, które są odporne na wysokie stawki frachtu — tłumaczy Michał Latoch.

Kolejnym problemem, który zakłóca proces dostaw z Chin jest wzrost kursu juana do dolara. Powoduje, że eksporterzy podnoszą ceny, co obniża marże importerów. Aby nie być narażonym na zakłócenia spowodowane wahaniami kursu walut lepiej jest rozliczać umowy w juanach. Do tego zresztą dąży Pekin, który chce by jego waluta stała się międzynarodowa.

—Następuje wzrost udziału płatności do Chin rozliczanych w juanie. Obecnie wynosi on już 20% podczas gdy zarania lat 2000 był znikomy. Trend ten wynika z polityki rzadu Chin internalizacji juana. Chińczycy nie chcą rozliczać handlu w dolarach. Do tej sytuacji przyczyniły się też zmiany na rynku walutowym czyli gwałtowne umocnienie się chińskiej waluty do dolara. Można wykorzystać zwiększoną ochotę dostawcy do akceptowania płatności w chińskiej walucie. Jeśli ustalimy cenę w juanach to zaburzenia kursu dolara nie beda mieć wpływu na naszą transakcję — radzi Adam Stosio, dyrektor zarządzajacy Ebury Partners Polska.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close