Kolejny etap modernizacji terminalu SPEDCONT w Łodzi
SPEDCONT przygotowuje się do realizacji kolejnego etapu modernizacji terminalu intermodalnego w Łodzi-Olechowie. Realizacja programu rozbudowy zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu o ok. 40 tys. UTI rocznie.

Terminal intermodalny w Łodzi-Olechowie przechodzi obecnie proces modernizacji, który obejmuje zarówno rozbudowę infrastruktury jak i zakup nowych urządzeń przeładunkowych. Zarządzająca obiektem spółka SPEDCONT z grupy Pekaes kończy przetarg na modernizację ciągów komunikacyjnych obejmującą modernizację terminalowych placów składowych wraz z drogami dojazdowymi. Obecnie trwa analiza merytoryczna nadesłanych ofert. Zgodnie z przyjętym harmonogramem po akceptacji oferty umowa na realizację robót podpisana ma być w lutym.
Modernizacja ciągów komunikacyjnych to ostatni etap modernizacji terminalu. W ubiegłym roku zrealizowano wydłużenie wydłużenie toru suwnicy, dzięki czemu będzie można obsługiwać dłuższe pociągi. Rozbudowa obiektu obejmowała także modernizację suwnic bramowych i zakup nowego reachstackera. Przetarg na dostawę wózka kontenerowego wygrała firma Cargotec producent urządzeń renomowanej marki Kalmar.
Nowe możliwości terminalu
Spółka SPEDCONT z grupy PEKAES jest jednym z beneficjentów programu wsparcia rozwoju transportu intermodalnego realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łódzki operator podpisał w 2018 z Centrum Unijnych Projektów Transportowych umowę na dofinansowanie inwestycji w kwocie 5,8 mln zł. Natomiast wartość projektu wynosi 14,3 mln zł.
Terminal w Łodzi-Olechowie dysponuje trzema suwnicami bramowymi oraz sześcioma reachstackerami. Obiekt obsługuje przeładunki kontenerów, naczep inteermodalnych i nadwozi wymiennych. SPEDCONT posiada także własny magazyn czasowego składowania mieszczący się na terminalu. Poza ładunkami skonteneryzowanymi obiekt obsługuje także przeładunki drobnicowe.
Dzięki lokalizacji w centralnej Polsce jest wykorzystywany obecnie przewozach ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku jak i na trasie do portów Gdańsk i Gdynia. Tygodniowo trasę z Łodzi-Olechowa do trójmiejskich portów pokonuje 20 pociągów. Z Łodzi wyprawiane są także pociągi do innych krajów europejskich w tym do terminalu Oradea w Rumunii. W ubiegłym roku siatka bezpośrednich połączeń terminalu została poszerzona o kierunki Korei Południowej i Wietnamu poprzez terminale Qingdao, Xiamen w Chinach. SPEDCONT spodziewa się, że dzięki rozbudowie możliwe będzie uruchomienie kolejnych kierunków transportu kombinowanego, co jest jednym z celów polityki transportowej UE.