Spedcont rozbudowuje terminal i obsługuje nowe połączenia
Terminal kontenerowy Spedcont w Łodzi-Olechowie realizuje projekt rozbudowy i modernizacji. Łódź zyskuje nowe połączenia intermodalne takie jak uruchomiony kilka dni temu nowy pociąg do Oradea w Rumunii.
Spedcont jest jednym z beneficjentów unijnego programu prowadzonego przez CUPT. Spółka realizuje projekt rozbudowy obejmujący m.in. wydłużenie toru suwnicy, dzięki czemu będzie można obsługiwać dłuższe pociągi. Wykonawca robót budowlanych rozpoczął prace związane z robotami ziemnymi, zbrojeniem i deskowaniem ławy fundamentowej szyn. Zakończenie tej inwestycji planowane jest na koniec roku. Spedcont planuje też przebudowę powierzchni placu, zakup dźwigów samojezdnych oraz modernizację suwnic. Spółka otrzymała 5,8 mln zł dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Natomiast wartość projektu wynosi 14,3 mln zł.
Realizacja programu rozbudowy zwiększy możliwości przeładunkowe terminalu o ok. 40 tys. UTI rocznie. — Warto zaznaczyć, że projekt ma szczególne znaczenie nie tylko w kontekście stymulowania wzrostu przewozów towarowych koleją, ale także w kontekście stałego wzrostu przewozów z Chin w kierunku Europy Środkowej i Zachodniej. Dodatkowo w aspekcie rosnących w siłę portów morskich w Gdańsku i Gdyni, zwłaszcza w kierunku Europy Południowej z wykorzystaniem korytarzy sieci bazowej TEN-T. Przebudowa terminala Spedcont wpłynie również korzystnie na rozwój przepływu dużego ładunków w eksporcie z Polski, drogą lądową bezpośrednio do Chin, zaś z wykorzystaniem rodzimych portów na cały świat — komentuje Michał Gawin, członek zarządu i dyrektor ds. organizacyjnych Spedcont.
Spedcont z nowymi połączeniami
Obecnie najważniejszym kierunkiem, który jest obsługiwany przez ten terminal jest trasa do portów w Gdyni i Gdańsku. Tygodniowo trasę z Łodzi-Olechowa do trójmiejskich portów pokonuje 20 pociągów. Lokalizacja terminalu na przecięciu szlaków powoduje, że rośnie jego znaczenie w handlu z Chinami. — Jeszcze 3 lata temu terminal Spedcont w Łodzi, obsługiwał jeden transport kolejowy tygodniowo. Obecnie pociągi do i z chińskiego Chengdu wyjeżdżają codziennie — informuje Michał Gawin.
Pojawiają się także nowe połączenia na innych kierunkach. W lutym terminal zaczął przyjmować pociągi Rail Cargo Group na szlaku do Turcji. Kilka dni temu ruszył też dodatkowy pociąg na trasie Łódź-Olechów – Oradea, który uruchomiła spółka P&O Ferrymasters. Już w listopadzie na tym połączeniu uruchamiane będą 4 pociągi tygodniowo. Spedcont spodziewa się, że dzięki rozbudowie możliwe będzie uruchomienie kolejnych kierunków transportu kombinowanego. Taki jest cel polityki transportowej Polski i UE.