Pandemia zachwiała wymianą handlową między Polską a Skandynawią
Epidemia koronawirusa miałą wyraźny wpływ na wymianę handlową między Polską a Skandynawią. Odbiło się to także na przeładunkach w portach — wynika z raportu „Wpływ pandemii COVID-19 na wymianę handlową z krajami skandynawskimi z uwzględnieniem roli portów morskich” opracowanego przez Actia Forum

W imporcie z krajów skandynawskich do Polski obserwujemy niekorzystne zmiany w ilości przywożonych towarów już od stycznia 2020 roku. Dynamika zmian rok do roku w styczniu wyniosła aż -30,1%, a w okresie maj – czerwiec wzrost wynosił od 4,7% do 18,9%.
W ujęciu wartościowym wpływ pandemii jest wyraźny. Co prawda w okresie styczeń – marzec spadek wartości importu wynosił od -4,8% do -10,6%, jednak w kwietniu dynamika spadła do poziomu -29,6% a w maju do -28,6%. W czerwcu nastąpiło wyraźne odbicie i dynamika wyniosła -8,1%.
Także w przypadku eksportu, ujemna dynamika (w ujęciu ilościowym) została odnotowana już w styczniu i wynosiła -6,7%. Wyraźne pogłębienie spadku eksportu miało miejsce w maju (-17,2%) i było odczuwalne także w czerwcu.
Inaczej sytuacja wygląda w ujęciu wartościowym. W okresie styczeń – marzec mamy do czynienia z dodatnią dynamiką eksportu a gwałtowny spadek miał miejsce kwietniu (-21,9%). W kolejnych miesiącach obserwujemy stopniowe odbicie negatywnej zmiany.
— Analizując import i eksport łącznie w ujęciu ilościowym, nie jesteśmy w stanie odczytać wpływu pandemii COVID-19 na wymianę handlową z krajami skandynawskimi. Największe spadki miały miejsce już w okresie styczeń – marzec i sięgały -20%. Na tego typu zmianę miała wpływ głównie wymiana handlowa z Norwegią, która odnotowała aż -40% spadek w styczniu 2020 roku. Na zmiany w wymianie handlowej z tym krajem wpływ miała głównie sytuacja na rynku paliw — napisano w raporcie.
Widoczny wpływ lockdownu
Wpływ pandemii jest czytelny, gdy analizie poddane zostaną dane dotyczące wartości wymiany handlowej. W okresie styczeń – marzec 2020 wartość wymiany handlowej ze Skandynawią była na zbliżonym poziomie co w roku 2019. Jednak w kwietniu mieliśmy do czynienia z -25% spadkiem. W maju spadek był na zbliżonym poziomie (-22%) a w czerwcu dynamika zmian wynosiła już tylko -7%.

— Wyłączając z analizy produkty masowe, takie jak zboża, żwir, kamienie, cement, rudy metali, paliwa i oleje mineralne, chemikalia, nawozy, drewno, ścier drzewny, makulaturę, a także statki i łodzie, zauważamy silniejszą korelację pomiędzy intensywnością lockdownu spowodowanego pandemią COVID-19, a wielkością wymiany handlowej pomiędzy Polską a krajami skandynawskimi. Zmiany w wiel kości wymiany handlowej wymienionych towarów masowych wynikają głównie ze zmian koniunkturalnych, związanych np. z sytuacją na rynku paliw – w mniejszym stopniu związane są z pandemią koronawirusa — stwierdza raport przygotowany przez Actia Forum.
Zmiany w przeładunkach portowych
Porównując całkowitą wielkość przeładunków w polskich portach morskich w okresie styczeń – sierpień 2020 i 2019 można wskazać, że pandemia COVID-19 miała bezpośrednie przełożenie na ilość przeładowywanych towarów. Wprawdzie spadki były widoczne już w okresie styczeń – marzec 2020 roku i sięgały od -1,8% do -9,3% (wykres poniżej), jednak w kwietniu spadek ten pogłębił się do -12,0% rok do roku, w maju wyniósł -13,6%, a w czerwcu -20,4%.

W odniesieniu do wymiany handlowej pomiędzy Polską a Skandynawią istotną grupą ładunkową obecną w polskich portach są ładunki ro-ro. Ładunki ro-ro przeładowywane w polskich portach w większości przewożone są w relacjach z krajami skandynawskimi, stąd analizując zmiany w wolumenie tej grupy ładunkowej można wskazać na wypływ pandemii na tej relacji. W analizowanym okresie, spadek przeładunków ro-ro w polskich portach był największy w kwietniu i maju 2020 roku i wyniósł odpowiednio -15,26% i -15,1% w stosunku do analogicznych miesięcy roku 2019 (wykres poniżej). W czerwcu i lipcu spadki były już mniejsze i wynosiły odpowiednio -7,7% i -1,7%. Z kolei w sierpniu zanotowano przyrost wobec analogicznego miesiąca 2019 roku na poziomie +2,6%.