Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rewolucja płciowa w Kolejach Rosyjskich: kobiety zaczynają prowadzić pociągi

Brak maszynistów zmusza Koleje Rosyjskie do radykalnych zmian w rekrutacji personelu. 1 stycznia pierwszych 11 kobiet zaczęło prowadzić pociągi. W najbliższych miesiącach do personelu firmy kolejowej dołączy 50 kolejnych kobiet.

pociągi
Szkolenie maszynistek Kolei Rosyjskich. Źródło: Koleje Rosyjskie (RŻD)

Dla Kolei Rosyjskich (RŻD) rok 2021 rozpoczął się od rewolucji płciowej. W dniu 1 stycznia personel firmy został uzupełniony o 11 kobiet, które ukończyły półroczne szkolenie i staż. Wszystkie panie rozpoczęły pracę w załogach lokomotyw jako asystent maszynisty. Pięć osób będzie kierować pociągami podmiejskimi w kilku kierunkach z Moskwy, a także z Petersburga i Jarosławia. Kolejne sześć kobiet będzie jeździło pociągami dalekobieżnymi z Jekaterynburga do Permu, Tiumenu i Drużinina. W pierwszym kwartale 2021 r. jeszcze prawie 50 kobiet zostanie asystentami maszynistów i będzie prowadzić pociągi w ramach załóg lokomotyw w całej Rosji.

Od chęci do celu

Wcześniej specjalności „maszynista” i „asystent maszynisty” nie były dostępne dla kobiet ze względu na ograniczenia prawne. Na tych stanowiskach mogli pracować tylko mężczyźni. W lipcu 2019 roku Ministerstwo Pracy i Ochrony Socjalnej Rosji dokonało zmian w liście zawodów dostępnych dla kobiet. W rezultacie w czerwcu 2020 r. rozpoczął się nabór kobiet do pierwszych grup badawczych, a od 1 stycznia br. pierwsze kobiety rozpoczęły pracę.

W wyniku letniej rekrutacji do RŻD wpłynęło ponad 320 zgłoszeń od kobiet, które wyraziły chęć zostania maszynistą. Kandydatom postawiono tylko trzy wymagania: wiek (od 18 lat), co najmniej średnie wykształcenie oraz badanie lekarskie. Na podstawie wyników selekcji utworzono kilka grup szkoleniowych.

Program szkolenia trwa 24 tygodnie i składa się z zajęć teoretycznych i praktycznych. Teoria obejmuje uczenie zasad eksploatacji technicznej w transporcie kolejowym, ochrony pracy i urządzeń taboru. Ćwiczenia praktyczne przeprowadzane są zarówno na specjalnych symulatorach, które całkowicie imitują kabinę maszynisty, jak również w warunkach rzeczywistych. Szkolenie przyszłych asystentów maszynistów odbywa się w trzech wyspecjalizowanych centrach RŻD zlokalizowanych w Moskwie, Petersburgu i Jekaterynburgu. Teraz Koleje Rosyjskie nadal rekrutują nowe grupy kobiet, które chcą zostać asystentami maszynisty.

Perspektywa kariery

W przeciwieństwie do krajów Unii Europejskiej, gdzie załogi lokomotyw z reguły składają się z jednej osoby, maszynisty, w Rosji jest obecna inna praktyka. Pociągi towarowe i pasażerskie są obsługiwane przez dwie osoby – maszynistę i asystenta maszynisty. Do obowiązków ostatniego należy monitorowanie odczytów przyrządów, kontrola pracy pojazdu, monitorowanie sygnalizacji świetlnej, znaków i wskaźników sygnałowych, przestrzeganie zasad komunikacji, a także wsiadanie i wysiadanie pasażerów (jeżeli chodzi o elektreczny zespół trakcyjny). Ponadto załoga lokomotywy może wykonywać pewne operacje w zakresie utrzymania pociągu elektrycznego lub lokomotywy.

W przyszłości kobiety, które rozpoczęły pracę jako asystent maszynisty, mogą zostać maszynistami i w pełni kierować pociągiem lub lokomotywą. Aby to osiągnąć, muszą spełnić dwa warunki – pracować jako asystent maszynisty przez co najmniej rok i zdać odpowiedni egzamin. Dlatego maszynistki, które będą same prowadzić pociągi, pojawią się w Rosji nie wcześniej niż w 2022 roku.

Czytaj również:

Koleje Rosyjskie przyciągają ładunki małych i średnich przedsiębiorstw

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close