Partnerzy portalu

Kluczowe sukcesy Wielkiej Brytanii w kolejowych przewozach towarowych w 2020 roku

Transport kolejowy w Wielkiej Brytanii rozwija się nawet w obliczu pandemii. Jakie wyniki osiągnęła branża w 2020 roku?

Transport kolejowy w Wielkiej Brytanii rozwija się nawet w obliczu pandemii. Jakie wyniki osiągnęła branża w 2020 roku?
Lokomotywa GB Railfreight ciągnie wagony z kontenerami do Portu Liverpool. Źródło: GB Railfreight.

W 2020 roku brytyjski sektor kolejowy mocno ucierpiał w związku z wprowadzeniem kwarantanny w celu zwalczania rozprzestrzeniania się koronawirusa. Operatorzy pasażerscy ponieśli znaczne straty, a niektóre firmy znalazły się nawet na krawędzi upadku. Z tego powodu rząd został zmuszony do zniesienia mechanizmu franczyzowego w sektorze pasażerskim i faktycznej renacjonalizacji firm pasażerskich. Jednocześnie brytyjscy kolejowi przewoźnicy towarowi, choć napotykają pewne trudności, mogą pochwalić się pewnymi osiągnięciami w ciągu ostatniego roku. Jakimi dokładnie?

Rozbudowa bazy ładunkowej

Najpierw ze wszystkich wydarzeń, które miały miejsce w Wielkiej Brytanii w dziedzinie kolejowych przewozów towarowych w zeszłym roku, należy zwrócić uwagę na dwa fakty. Pierwszy to znaczny wzrost wolumenu przewozów materiałów budowlanych koleją. W szczególności spółka Cemex przetransportowała koleją 2 miliony ton materiałów budowlanych, które wcześniej transportowano tylko drogami.

Drugi fakt to powrót drewna na kolej. W tej kwestii wyróżniła się Szkocja. W sierpniu 2020 roku brytyjska firma Victa Railfreight rozpoczęła transport drewna na północy Szkocji, ze stacji Georgemas do Inverness. Ten ładunek od dawna nie był transportowany koleją, tylko transportem drogowym. Dzięki tej innowacji szkocki rząd planuje zmniejszyć zatory na drogach regionalnych i zmniejszyć emisję dwutlenku węgla.

Kolej dużych prędkości HS2

Kolejnym bodźcem do rozbudowy bazy towarowej jest projekt budowy kolej dużych prędkości między Londynem a Birmingham (w przyszłości planowana jest rozbudowa o Manchester i Leeds) znany jako HS2. W lutym 2020 roku rząd Borisa Johnsona odblokował ten projekt, a we wrześniu oficjalnie rozpoczęła się budowa przyszłej linii kolejowej. Wykonawcy wykonujący prace budowlane budują również własne łańcuchy logistyczne w celu dostarczania materiałów przy wsparciu kolei. Ponadto sama magistrala otworzy nowe możliwości dla sektora przewozów towarowych, ponieważ rozładuje istniejące linie, głównie między Londynem a Birmingham.

Więcej połączeń intermodalnych z portami

Kilku przewoźników kolejowych zwiększyło częstotliwość jazdy pociągów towarowych do portów morskich lub otworzyło nowe trasy. W lipcu firma GB Railfreight rozpoczęła obsługę nowej trasy kolejowej między terminalem East Midlands Gateway, niedaleko Nottingham, a Portem Southampton. W listopadzie przewoźnik połączył wspomniany terminal z Portem Liverpool. Kolejny terminal intermodalny, iPort Rail, niedaleko Doncaster, otrzymał dodatkowe przesyłki do portów Teesport i Felixstowe.

Dekarbonizacja

Rok 2020 także upłynął pod znakiem kolejnego wydarzenia, które w najbliższych latach będzie miało duże znaczenie dla kolejowego sektora towarowego. We wrześniu zarządca brytyjskiej infrastruktury kolejowej Network Rail ogłosił swoją strategię dekarbonizacji sieci kolejowej do 2040 roku. Dokument przewiduje elektryfikację kolei i wprowadzenie paliw alternatywnych. W związku z tą strategią DB Cargo UK przetestowała w grudniu lokomotywę klasy 67, która zamiast oleju napędowego została napełniona uwodornionym olejem roślinnym. Przewoźnik jest zadowolony z wyników i planuje przetestować innowacyjny rodzaj paliwa na innych typach lokomotyw.

Czytaj również:

Brytyjczycy eksperymentują z ciężarówkami, aby usprawnić logistykę

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close