Brytyjczycy eksperymentują z ciężarówkami, aby usprawnić logistykę
Większość ładunków w Wielkiej Brytanii jest transportowana ciężarówkami. Aby usprawnić logistykę drogową, rząd opracował kilka innowacji poprawiających parametry techniczne ciężarówek i naczep.

W dobie pandemii transport towarowy stał się szczególnie ważny. Kraje europejskie postawiły na rozwój transportu kolejowego. Rok 2021 został nawet ogłoszony rokiem kolei w Unii Europejskiej. Rząd Wielkiej Brytanii, która wkrótce zakończy członkostwo w Unii, choć darzy koleją szczególnym szacunkiem, został zmuszony przez realia rynkowe do zwrócenia uwagi na inne środki transportu. Obecnie prawie 80% ładunków w kraju jest transportowanych samochodami ciężarowymi. Mając to na uwadze, Ministerstwo Transportu Zjednoczonego Królestwa planuje przeprowadzić na krajowych drogach ważny eksperyment.
Ciężarówki dla kolei
Brytyjski resort transportu rozważa zwiększenie maksymalnej masy 6-osiowych przegubowych ciężarówek z 44 do 48 ton. Eksperyment ma zostać przeprowadzony wyłącznie na ograniczonych trasach. Długość trasy nie powinna przekraczać 50 mil (80,5 km). Dodatkowo ciężarówki „z nadwagą” powinny być częścią intermodalnych łańcuchów logistycznych, tj. powinny przewozić kontenery do terminali lub wywozić je z terminali kolejowych.
Poprzez eksperyment rząd planuje przetestować skuteczność tego rozwiązania w rzeczywistych warunkach. „Zwiększenie ładowności ciężarówki może zmniejszyć natężenie ruchu pojazdów obsługujących każdy pociąg” – informuje brytyjskie Ministerstwo Transportu. Resort prowadzi obecnie konsultacje z interesariuszami, głównie przewoźnikami. Jeśli strony dojdą do porozumienia, eksperyment może rozpocząć się w przyszłym roku.
Dłuższe naczepy
Zwiększona masa, to nie będzie jedyny przedmiot testów na brytyjskich drogach. Wielka Brytania już dziewiąty rok z rzędu eksperymentuje z dłuższymi naczepami o długości 14,6 i 15,65 metra. Standardowe naczepy mają 13,6 m długości. Zastosowanie naczepy o długości 15,65 metra pozwala na przewiezienie jednorazowo 4 palet więcej (30 zamiast 26 jednostek).

Obecnie w eksperymencie bierze udział ponad 200 firm. Obsługują ponad 2500 dłuższych naczep. Od 2012 do 2019 roku ciężarówki z dłuższymi naczepami przejechały ok 739 mln km. Średnia długość trasy wynosiła 125 km. Zmniejszyło to zatłoczenie brytyjskich dróg o 430-475 tysięcy przejazdów. Zakończenie tego eksperymentu planowane jest na rok 2027. Brytyjskie Ministerstwo Transportu prowadzi obecnie konsultacje z uczestnikami rynku transportu drogowego w celu wcześniejszego zakończenia tych testów i jak najszybszego wdrożenia ich wyników.
Przewoźnicy czekają
Brytyjscy przewoźnicy od dawna czekają na wdrożenie tych innowacji. W przypadku dłuższych naczep organizacje zrzeszające przewoźników domagały się od rządu wcześniejszego zakończenia tego eksperymentu i rozpoczęcia regularnego wdrażania jego wyników przez co najmniej trzy lata z rzędu.
Jeśli chodzi o wzrost dopuszczalnej masy samochodów ciężarowych, brytyjski sektor logistyczny również wspiera tę innowację. „Bezpieczne zwiększanie ładowności ciężarówek ma sens, ponieważ oznaczałoby mniej przejazdów, a tym samym uczyniłoby łańcuch dostaw bardziej wydajnym i opłacalnym” – powiedział Richard Burnett, dyrektor generalny Road Haulage Association. Jednak ostatnie słowo należy do rządu brytyjskiego. Czy odważy się on na wprowadzenie tak radykalnych zmian w branży transportu drogowego?
Przeczytaj również: Co trzecia firma logistyczna w UK nie jest przygotowana na brexit