Partnerzy portalu

Niezła końcówka 2020 r. w transporcie cargo lotniczego, daleko do normalizacji

Po niezwykle burzliwym 2020 roku dla przewozów ładunków drogą powietrzną, jego ostatni miesiąc zakończył się na świecie pierwszym wzrostem w porównaniach rok do roku. Ruch samolotów pasażerskich w Europie, mających w minionej dekadzie ponad połowę udziału w transporcie cargo lotniczego, może jednak nie powrócić do poziomu z 2019 r. wcześniej, niż w 2026 r.

cargo
Zdjęcie: Tobias-Rehbein-z-Pixabay

Lepsze są wyniki minionego roku i tegoroczne prognozy przewozów powietrznych cargo dla regionu Azji i Pacyfiku. W listopadzie wolumen ładunków wzrósł trzeci miesiąc z rzędu, grudzień też zapowiadał się pod tym względem korzystnie.

Powiało optymizmem?

W okresie od 21 grudnia 2020 r. do 3 stycznia 2021 r. wolumeny ładunków w transporcie lotniczym wzrosły o 8 proc. w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej, informuje Clive Data Services, opracowująca TAC Index. W samym grudniu wolumen ten wzrósł o 2,5 proc. w porównaniu do listopada 2020 r.

„Dynamiczny” współczynnik obciążenia luków frachtowców (uwzględnia wypełnienie pod względem wagi ładunków i ich wielkości w m3) osiągnął w połowie grudnia nowy, wysoki poziom 73 proc. (średnio w grudniu 71 proc.), podczas gdy w tygodniu kończącym się 3 stycznia 2021 r. odnotowano „bezprecedensowy poziom o tej porze roku” wynoszący 65 proc., tj. o 13 punktów procentowych powyżej odpowiedniego tygodnia rok temu, poinformowali analitycy CDS.

Grudniowe dane były kontynuacją kilkumiesięcznego trendu i pokazały, że począwszy o kwietnia zmniejsza się luka w przewozach cargo w porównaniach rdr. W kwietniu wynosiła ona minus 37 proc. (największa luka), w grudniu – dzięki miesięcznemu wzrostowi o 8 proc. rdr – zwęziła się do minus 5 proc.
Choć współczynnik wypełnienia frachtowców osiągał ostatnio rekordowe poziomy, to jednak łączne moce przewozowe transportu lotniczego, uwzględniające też brzuchy samolotów pasażerskich, w grudniu 20202 r. były o 21 proc. mniejsze niż w 2019 r.

Stawki frachtu

W grudniu 2020 r. nie był kontynuowany kilkumiesięczny wzrost stawek frachtu cargo lotniczego i utrzymał się na głównych liniach przeważnie na poziomie z listopada.

 „Nie zmaterializował się spodziewany szczyt przewozów, a rynek nie odczuł natychmiastowych oznak jakiegokolwiek poważnego wpływu ze strony przesyłek szczepionki przeciwko covid” – powiedział Robert Frei, Business Development Director w TAC Index.

Utrzymywała się natomiast różnica w kosztach transportu z Azji do Europy i USA oraz z Europy do USA, w porównaniu do transportu w drugim kierunku. Z Azji do Europy fracht kosztował 5,5-5,6 USD/kg, czyli był niższy niż najbardziej gorącym okresie 16-18 tygodnia 2020 r., kiedy stawki w apogeum osiągały 8,2 – 8,3 USD/kg. Zarazem w końcu 2020 r. fracht był droższy, niż w miesiącach letnich (poniże 4 USD/kg).
„Dla zewnętrznych obserwatorów może się wydawać sprzeczny wzrost przychodów linii lotniczych w 2020 roku, tj. w okresie malejących wolumenów transportu. Jest to logiczne jest biorąc pod uwagę wzrost współczynnika obciążenia dynamicznego, który charakteryzuje styczność popytu i podaż” – skomentował Van de Wouw, dyrektor generalny CDS.
Także najnowsze dane Freightos.com pokazują, że stawki ładunków lotniczych z Chin do głównych miejsc w Europie i USA są nadal o ok. 35 proc. wyższe niż przed rozpoczęciem sezonu szczytowego w październiku, a ponad 150 proc. wyższe niż ich poziomy w tym samym okresie 2019 r.

Daleko do normalizacji

W najnowszej wieloletniej prognozie ruchu lotniczego Eurocontrol nie spodziewa się, aby liczba lotów w europejskiej przestrzeni powietrznej, która powoli się odbudowuje, szybko osiągnęła jednak poziom z 2019 r. Prawdopodobnie nastąpi to dopiero w 2026 r. Ta organizacja zarządzająca ruchem lotniczym stwierdza, że liczba lotów w UE rośnie i jest „na dobrej drodze”, w tym dzięki zwiększeniu lotów samolotów ze szczepionką antycovidową, a także oczekiwanym zwiększaniem lotów samolotów pasażerskich, wraz z upowszechnianiem szczepień w Unii.
Zarazem zakłada, że akcja szczepień będzie trwać około 12 miesięcy, a jej efekty (m.in. w poluzowaniu reżimów sanitarnych, w tym możliwość swobody lotów pasażerskich) widoczne będą dopiero latem 2022 r.

O ile więc w 2020 roku Eurocontrol odnotował 5,64 mln lotów samolotów z 44 państw Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego, tj. na poziomie 44 proc. roku 2019, to w 2021 roku prognozuje go na 51 proc. poziomu 2019 r. Opanowanie pandemii przełoży się m.in. na większy ruch pasażerski i w efekcie liczba lotów osiągnie (w scenariuszu „prawdopodobnym”) 72 proc. poziomu 2019 roku (58 proc. – w „negatywnym”).

W 2019 r. około 85 proc. lotów śledzonych przez Eurocontrol było komercyjnymi operacjami pasażerskimi, a reszta przypadła na wszystkie pozostałe, w tym m.in. lotnictwo towarowe, biznesowe i usługi nieplanowane. Tak więc ruch w powietrzu generują głównie samoloty pasażerskie.

Czytaj również:

Wolumen cargo lotniczego w 2020 roku spadnie, linie lotnicze więcej zarobią
Szczepionki antycovidowskie pomogą też transportowi lotniczemu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close