Wolumen cargo lotniczego w 2020 roku spadnie, linie lotnicze więcej zarobią
Ze wstępnych podsumowań rynku towarowego transportu lotniczego w 2020 r. wynika, że znajdował się on absolutnie pod wpływem skutków pandemii. „Zwykłe tendencje”, ustalone przez wiele lat, odbiegały od rzeczywistości i nie mogły być w ogóle wskazówkami. Tylko pod jednym względem sytuacja wróciła do normy w listopadzie.

Przez cały niemal rok rynek notował zmienność: wolumenów towarów, wypełnienia frachtowców, stóp frachtu. Jednak właśnie w listopadzie coś się zmieniło, informuje WorldACD,
Dane z listopada
W światowym transporcie cargo lotniczego w listopadzie odnotowano spadek wolumenu – o 2 proc. w porównaniu do października oraz aż o 12,6 proc. w porównaniu rok do roku (r/r), po raz pierwszy od siedmiu „szalonych miesięcy”. Np. w kwietniu i maju podaż towarów do transportu lotniczego wzrosła łącznie o 79 proc. rdr. Ten spadek w listopadzie (wyjątkiem był region Azji i Pacyfiku, gdzie wolumen ładunków wzrósł o 3,2 proc. w listopadzie w relacji do października) można uznać za oznakę normalizacji rynku.
Ale zarazem przeczą temu inne zjawiska. W listopadzie o 1 proc. wzrosła w porównaniu do października podaż zdolności przewozowych, przy spadku o 1 proc. pojemności frachtowców i wzroście o 3 proc. pojemności samolotów pasażerskich.
Zarazem nadal rosły stawki frachtu. O ile w listopadzie w 2019 r. były one wyższe o 4 proc. w porównaniu do października, w listopadzie 2020 r. skoczyły o 11,1 proc. – średnio z 2,97 USD za kilogram do 3,30 USD.
Chlubne i niechlubne rekordy
Ogólnie, wolumen przewozów cargo lotniczego w okresie styczeń – listopad 2020 r. zmalał o 16 proc., szacuje wstępnie WorldACD.
W porównaniach rocznych, znacznie zdrożały przesyłki o wadze powyżej 5000 kg, podczas gdy mniejsze zmalały już o 16 – 29 proc., co prawdopodobnie odzwierciedla duże ilości paczek ze środkami medycznymi do walki z covid-19.
WorldACD odnotowuje też kilka swoistych rekordów ustanowionych, wskazujących na anormalny rynek. Oto przykłady:
– najwyższa średnia stawka frachtu ustanowiona była na trasie Hongkong – lotniska środkowego zachodu (Midwest) w USA – 6,88 dolarów za kg;
– najwyższy wzrost stawek frachtu w porównaniach rok do roku wyniósł 289 proc. i padł na trasie z Wielkiej Brytanii do portów północno-wschodnich USA;
– największy wzrost bezwzględny w porównaniach rdr, o 3,43 USD / kg, ustanowiony został w przewozach z Chin do Midwest w USA;
– natomiast największy relatywny wzrost miesięczny, o 58 proc., odnotowano na trasie z Korei Południowej do Niemiec.
Dwie strony biznesu
Analizą WorldACD objął też pierwsze trzy największe lotniska cargo na każdym z sześciu kontynentów. Okazuje się, że sytuacja tych 18 portach lotniczych była bardzo zróżnicowana. Tylko trzy (w Szanghaju, Bogocie i Santiago de Chile) odnotowały w okresie styczeń – listopad wzrost przeładunków, od 3 do 6 proc. rdr. Pozostałe 15 lotnisk miało po 11 miesiącach mniejsze przeładunki w porównaniach rocznych, w bardzo różnej skali, od minus 3 do minus 16 proc.
„W takich portach lotniczych jak Kair, Londyn i Bombaj szokiem musi być dla ich systemów, aby zobaczyć, że biznes zmniejszył się o wiele więcej niż średnia światowa” – stwierdzają autorzy analizy. Zarazem podkreślają, że „w tym niezwykłym roku zmiany wolumenu są niewielką częścią historii”.
Drugą stanowią przychodu z działalności. Na przykład w Chicago wolumen towarów wychodzących zmalał w ciągu pierwszych 11 miesięcy o 9 proc. w porównaniach rocznych, lecz zarazem wygenerował o 10 proc. większe przychody dla linii lotniczych.

Tendencje z grudnia
Według wstępnych danych, w pierwszej połowie grudnia br. światowy wolumen cargo lotniczego był o 2 proc. wyższy w porównaniu z pierwszą połową listopada, czyli wykazał inną tendencję niż w listopadzie (w pierwszej połowie listopada zmalał w relacji do pierwszych 15 dni października).
Regionami o największym wzroście wolumenu były Afryka (+21 proc.) oraz Ameryka Środkowa i Południowa (+8 proc.).
Średnie stawki frachtu wykazywały stały, choć niewielki wzrost od początku listopada i w drugim tygodniu grudnia osiągnęły średni poziom 3,32 USD/kg, tj. o dwa centy powyżej średniej listopadowej, informuje WorldACD.
Czytaj również:
Druga fala covid-19 zamieszała na rynku cargo lotniczego