Partnerzy portalu

Wolumen cargo lotniczego w 2020 roku spadnie, linie lotnicze więcej zarobią

Ze wstępnych podsumowań rynku towarowego transportu lotniczego w 2020 r. wynika, że znajdował się on absolutnie pod wpływem skutków pandemii.  „Zwykłe tendencje”, ustalone przez wiele lat, odbiegały od rzeczywistości i nie mogły być w ogóle wskazówkami. Tylko pod jednym względem sytuacja wróciła do normy w listopadzie.

lotniczego

Przez cały niemal rok rynek notował zmienność: wolumenów towarów, wypełnienia frachtowców, stóp frachtu. Jednak właśnie w listopadzie coś się zmieniło, informuje WorldACD,

Dane z listopada

W światowym transporcie cargo lotniczego w listopadzie odnotowano spadek wolumenu – o 2 proc. w porównaniu do października oraz aż o 12,6 proc. w porównaniu rok do roku (r/r),  po raz pierwszy od siedmiu „szalonych miesięcy”. Np. w kwietniu i maju podaż towarów do transportu lotniczego wzrosła łącznie o 79 proc. rdr. Ten spadek w listopadzie (wyjątkiem był region Azji i Pacyfiku, gdzie wolumen ładunków wzrósł o 3,2 proc. w listopadzie w relacji do października) można uznać za oznakę normalizacji rynku.

Ale zarazem przeczą temu inne zjawiska. W listopadzie o 1 proc. wzrosła w porównaniu do października podaż zdolności przewozowych, przy spadku o 1 proc. pojemności frachtowców i wzroście o 3 proc. pojemności samolotów pasażerskich.

Zarazem nadal rosły stawki frachtu. O ile w listopadzie w 2019 r. były one wyższe o 4 proc. w porównaniu do października, w listopadzie 2020 r. skoczyły o 11,1 proc. – średnio z 2,97 USD za kilogram do 3,30 USD.

Chlubne i niechlubne rekordy

Ogólnie, wolumen przewozów cargo lotniczego w okresie styczeń – listopad 2020 r. zmalał o 16 proc., szacuje wstępnie WorldACD.
W porównaniach rocznych, znacznie zdrożały przesyłki o wadze powyżej 5000 kg, podczas gdy mniejsze zmalały już o 16 – 29 proc., co prawdopodobnie odzwierciedla duże ilości paczek ze środkami medycznymi do walki z covid-19.
WorldACD odnotowuje też kilka swoistych rekordów ustanowionych, wskazujących na anormalny rynek. Oto przykłady:

– najwyższa średnia stawka frachtu ustanowiona była na trasie Hongkong – lotniska środkowego zachodu (Midwest) w USA – 6,88 dolarów za kg;

– najwyższy wzrost stawek frachtu w porównaniach rok do roku wyniósł 289 proc. i padł na trasie z Wielkiej Brytanii do portów północno-wschodnich USA;

– największy wzrost bezwzględny w porównaniach rdr, o 3,43 USD / kg, ustanowiony został w przewozach z Chin do Midwest w USA;

– natomiast największy relatywny wzrost miesięczny, o 58 proc., odnotowano na trasie z Korei Południowej do Niemiec.

Dwie strony biznesu

Analizą WorldACD objął też pierwsze trzy największe lotniska cargo na każdym z sześciu kontynentów. Okazuje się, że sytuacja tych 18 portach lotniczych była bardzo zróżnicowana. Tylko trzy (w Szanghaju, Bogocie i Santiago de Chile) odnotowały w okresie styczeń – listopad wzrost przeładunków, od 3 do 6 proc. rdr. Pozostałe 15 lotnisk miało po 11 miesiącach mniejsze przeładunki w porównaniach rocznych, w bardzo różnej skali, od minus 3 do minus 16 proc.

„W takich portach lotniczych jak Kair, Londyn i Bombaj szokiem musi być dla ich systemów, aby zobaczyć, że biznes zmniejszył się o wiele więcej niż średnia światowa” – stwierdzają autorzy analizy. Zarazem podkreślają, że „w tym niezwykłym roku zmiany wolumenu są niewielką częścią historii”.

Drugą stanowią przychodu z działalności. Na przykład w Chicago wolumen towarów wychodzących zmalał w ciągu pierwszych 11 miesięcy o 9 proc. w porównaniach rocznych, lecz zarazem wygenerował o 10 proc. większe przychody dla linii lotniczych.

Tendencje z grudnia

Według wstępnych danych, w pierwszej połowie grudnia br. światowy wolumen cargo lotniczego był o 2 proc. wyższy w porównaniu z pierwszą połową listopada, czyli wykazał inną tendencję niż w listopadzie (w pierwszej połowie listopada zmalał w relacji do pierwszych 15 dni października).
Regionami o największym wzroście wolumenu były Afryka (+21 proc.) oraz Ameryka Środkowa i Południowa (+8 proc.).
Średnie stawki frachtu wykazywały stały, choć niewielki wzrost od początku listopada i w drugim tygodniu grudnia osiągnęły średni poziom 3,32 USD/kg, tj. o dwa centy powyżej średniej listopadowej, informuje WorldACD.

Czytaj również:
Druga fala covid-19 zamieszała na rynku cargo lotniczego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close