CRRC zaprezentował pociąg towarowy dużych prędkości
Największy producent taboru kolejowego na świecie, chiński CRRC pokazał prototyp pociągu towarowego, który może osiągać prędkość 350 km/h. Taki skład może być konkurencją dla ciężarówek i lotniczego cargo w Chinach.

Koleje dużych prędkości wykorzystywane są głównie do przewozów pasażerskich, jednak na wielu liniach KDP kursują także pociągi towarowe. Transport intermodalny wykorzystuje infrastrukturę linii dużych prędkości w Europie i Chinach ale pociągi towarowe nie osiągają takich prędkości jak superszybkie ekspresy. Wkrótce jednak może się to zmienić za sprawą projektu elektrycznego zespołu trakcyjnego przystosowanego do przewozu ładunków opracowanego przez CRRC.
Projekt jest zmodyfikowaną wersją pociągu pasażerskiego. 8 wagonów zostało wyposażonych w drzwi o szerokości 2,9 m ułatwiające załadunek. Każdy człon pojazdu może przewozić 110 ton i ładunków, które można pomieścić na 800 metrów sześciennych pojemności wnętrza. Jak informuje producent 85% powierzchnii składu może być wykorzystane do przewozu ładunków.
Szybciej niż samolot
CRRC zapowiada, że pociąg może być wykorzystywany na liniach dużych prędkości i na odległości 1500 km pojazd ten będzie oferował lepszy czas przejazdu niż cargo lotnicze. Skład będzie dostosowany do przewozu ładunków w trudnych warunkach atmosferycznych, dzięki czemu będzie można wykorzystywać go do przewozu produktów medycznych, spożywczych, czy różnych dóbr luksusowych. Chiny posiadają rozległą sieć kolei dużych prędkości, których łączna długość do 2035 r. wynieść ma 70 tys km.
Projekt CRRC jest odpowiedzią na dynamiczny rozwój rynku e-commerce. Chińskie koleje chcą przejąć część transportu ładunków z tego sektora, która obecnie realizowana jest przez samochody kurierskie i samoloty. Transport między głównymi miastami odbywałby się drogą kolejową, po czym z dworca do klienta końcowego paczkę dowiezie kurier. Jest to rozwiązanie wzorowane na intermodalnym transporcie kontenerowym. Przeniesienie tego typu przewozów na kolej pozwoli obniżyć ślad węglowy generowany przez rozwój branży e-commerce.
Chiński projekt nie jest pierwszą tego typu propozycją. Włoski przewoźnik Mercitalia Rail uruchomił w 2018 towarowy ekspres kursujący między a terminalem Maddaloni-Marcianise pod Neapolem. Skład wykorzystujący infrastrukturę KDP osiąga średnią prędkość handlową 170 km/h co czyni go obecnie najszybszym pociągiem towarowym na świecie. Z usług Mercitalia korzystają firmy kurierskie i operatorzy logistyczni. Jeden pociąg przewozi tyle ładunków ile 18 ciężarówek z naczepami. Towary są przewożone w specjalnych koszach na kółkach, co usprawnia załadunek.