Partnerzy portalu

Transformacja Kolei Ukraińskich: droga od firmy archaicznej do skutecznej

Koleje Ukraińskie wkrótce przejdą kolejną transformację struktury zarządzania. Co przewidują nowe reformy i jaki jest ich cel?

Koleje Ukraińskie
Foto: Lokomotywa TE33A. Źródło: Koleje Ukraińskie.

W grudniu 2015 r. branża kolejowa Ukrainy przeszła radykalną transformację. Państwowy Zarząd Transportu Kolejowego, lepiej znany jako Ukrzaliznycia (UZ), został przekształcony z organu wykonawczego w spółkę państwową. Pięć lat później Koleje Ukraińskie stoją u progu kolejnej transformacji: spółka stanie się pionowo zintegrowanym holdingiem, w skład którego wejdą cztery wyspecjalizowane firmy. W miniony czwartek 24 grudnia w Kijowie odbyła się konferencja prasowa zarządu firmy na ten temat. Portal IntermodalNews przedstawia kilka kluczowych tez z przemówienia prezesa spółki kolejowej Wołodymyra Żmaka.

Dlaczego jest to konieczne?

Unbundling lub rozdzielenie przedsiębiorstwa, zgodnie z decyzją zarządu przedsiębiorstwa kolejowego, jest konieczne z kilku powodów. Przede wszystkim to zadanie jest już zapisane w kilku dokumentach, w tym w umowach międzynarodowych Ukrainy: Układzie o stowarzyszeniu między UE a Ukrainą, Planie działań na rzecz reformy transportu kolejowego czy Strategii Kolei Ukraińskich, która została zatwierdzona przez Gabinet Ministrów Ukrainy w roku 2019. „Nie wymyślamy roweru, ale wdrażamy decyzje podjęte przez rząd. Nie jest jasne, dlaczego wcześniej tego nie zrobiono” – powiedział Wołodymyr Żmak.

Finanse to drugi powód reform. „W ramach budowy holdingu Kolei Ukraińskich w pierwszej kolejności skoncentrujemy w tych pionowo zintegrowanych obszarach te jednostki, które są niezbędne do prowadzenia odpowiednich działań i osiągnięcia odrębnego bilansu kosztów i przychodów. Teraz Kolejom Ukraińskim jest bardzo trudno obliczyć zarówno koszt produkcji, jak i rentowność,” – określił prezes zarządu spółki.

Jaka będzie nowa struktura firmy?

Obecnie Koleje Ukraińskie składają się z sześciu oddziałów regionalnych, utworzonych na podstawie geograficznej. Według Wołodymyra Żmaka nowa struktura holdingowa spółki przewiduje alokację czterech zintegrowanych pionowo obszarów działalności: przewozów towarowych i pasażerskich, infrastruktury oraz naprawy i produkcji taboru. We wrześniu, w jednym z pierwszych wywiadów z ukraińską publikacją, szef Kolei Ukraińskich ogłosił możliwość stworzenia osobnej firmy kontenerowej. Obecnie ten pomysł został porzucony, ponieważ ten kierunek jest częścią ruchu towarowego.

Koleje Ukraińskie
Rys. Mapa oddziałów regionalnych Kolei Ukraińskich, utworzonych na podstawie geograficznej. Źródło: Koleje Ukraińskie.

„Poczyniliśmy pierwsze kroki. Zarejestrowaliśmy oddziały Kolei Ukraińskich pod nazwami UZ Cargo, UZ Passenger i Spółka Naprawy Lokomotyw. Stworzyliśmy również UZ Infra, która będzie odpowiedzialna za obsługę infrastruktury kolejowej” – powiedział szef spółki państwowej.

Jaki jest cel tej transformacji?

„Co chcemy osiągnąć w ramach tej transformacji? Przede wszystkim zamienić archaiczną Ukrzaliznycię w spółkę ze skutecznym modelem zarządzania, tak aby stała się dochodowym biznesem. Jednocześnie wyeliminować subsydiowanie skośne między przewozami towarowymi i pasażerskimi poprzez kontrakty publiczne władz państwowych i lokalnych” – powiedział Wołodymyr Żmak.

Jeśli chodzi o terminy tych zmian, obecny zarząd planuje zapewnić rentowność spółki do końca 2021 roku. Ponadto szef Kolei Ukraińskich ponownie zasugerował możliwość wejścia spółki na giełdę. Która giełda i kiedy dokładnie – te pytania wciąż pozostają otwarte.

Przeczytaj również:

Ukraina eksperymentuje z prywatnymi lokomotywami na magistralach kolejowych

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close