Przewoźnicy intemodalni rozbudowują park taborowy
Konteneryzacja transportu powoduje, że na polskiej sieci kolejowych eksploatowanych jest coraz więcej wagonów platform. Obecnie przewoźnicy realizują inwestycje taborowe m.in. w ramach programów unijnych dzięki którym do 2023 r. rynek zostanie doposażony o kolejne 3400 nowych wagonów do przewozu kontenerów — wynika z analizy UTK.

Urząd Transportu Kolejowego opublikował raport na temat taboru kolejowego w Polsce w 2019 r. Z analizy wynika, że w ostatnich latach zwiększyła się liczba wagonów platform do przewozów kontenerów. W latach 2015 – 2019 liczba takich platform użytkowanych przez polskich przewoźników wzrosła o 1422. W 2019 polscy przewoźnicy dysponowali 4713 platformami intermodalnymi. Do 2013 liczba tego typu pojazdów w Polsce wzrośnie do poziomu 8 tys.
— Potencjał taborowy w zakresie powierzchni ładunkowej w Polsce jest na dość dobrym poziomie. Należy przypomnieć, że w obecnej perspektywie finansowej UE w ramach realizacji projektów inwestycyjnych w zakresie przewozów intermodalnych park taborowy do roku 2023 zostanie doposażony o ok. 3 400 nowych wagonów platform. Należy szacować, że za dwa lata potencjał ten wzrośnie do poziomu ok. 8 tys. wagonów, co wpłynie znacznie na możliwości przewozowe przewoźników intermodalnych — stwierdzono w raporcie.

UTK określił również potencjał przewozowy polskich firm świadczących usługi intermodalne. Przy obliczeniu tego wskaźnika wzięto pod uwagę powierzchnię ładunkową wagonów wyrażoną w TEU, średnią prędkość handlową pociągów oraz założono, że obrót wagonu może trwać od 1 do 5 razy w tygodniu.
— Potencjał ładunkowy wagonów przystosowanych do przewozu kontenerów kształtował się na poziomie 14 742 TEU. Liczba obrotów wagonów uzależniona jest od organizacji przewozu, odległości, prędkości jazdy na szlakach oraz czasu spędzonego na załadunek i wyładunek w terminalach. Niemniej jednak wzrastająca prędkość pociągów, sprawna obsługa na terminalach oraz optymalne zarządzanie flotą może pozwolić na osiąganie coraz lepszych wskaźników jakościowych również w zakresie optymalizacji obrotów składami wagonowymi — napisano w opracowaniu.
Większość wagonów jest własnością przewoźników, a w związku z realizowanymi inwestycjami taborowymi dofinansowanych z programów unijnych, których beneficjentami są przewoźnicy towarowi UTK szacuje, że w najbliższych latach udział firm specjalizujących się w dzierżawie taboru w rynku będzie malał.
Rośnie prędkość
W analizie przedstawiono też informacje o maksymalnej prędkości jaką cechuje park taborowy. Ponad 83% wagonów platform znajdujących się w dyspozycji towarowych przewoźników kolejowych może osiągać prędkość do 100 km/h. Natomiast ponad 4% może osiągać prędkość do 80 km/h. Pozostałe 13% jest przystosowanych do osiągania prędkości powyżej 100 km/h. W najbliższych latach na rynek dostarczona będzie duża liczba nowych pojazdów dostosowanych do prędkości 120 km/h zatem ta struktura taboru ulegnie znaczącej zmianie już w przyszłym roku.
— Zakup nowego taboru powinien umożliwiać przewoźnikom skrócenie czasu przejazdu pomiędzy głównymi terminalami, zwłaszcza z wykorzystaniem międzynarodowych korytarzy transportowych. Skrócenie czasu przejazdu pociągów intermodalnych jest jednym z kluczowych czynników wpływających na konkurencyjność transportu kolejowego w przewozach intermodalnych — podsumowuje UTK.