KE zgodziła się na niemiecki plan wsparcia przenoszenia transportu na kolej
Komisja Europejska zgodziła się na niemiecki plan wsparcia finansowego dla firm, które chcą przenieść transport ładunków z dróg na kolej. Niemiecki mechanizm przyczyni się do rozładowania korków na autostradach i obniżenia emisji CO2.
W maju 2018 Niemcy złożyły do KE projekt publicznego wsparcia dla transportu towarowego, który przewiduje łącznie 350 mln euro subsydiów, które mają być rozdysponowane przedsiębiorstwom do 2023 r. Dotacje mają pokryć nawet 45% kwoty opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Operatorzy logistyczni mają dzięki temu zaoferować niższe stawki frachtu klientom, co ma zachęcić więcej firm do wyboru transportu kolejowego. Przewoźnicy będą jednak zobowiązani do informowania klientów, że stawki opłat dostępowych zostały obniżone.
Komisja Europejska uznała, że niemiecki schemat wsparcia jest zgodny z zasadami pomocy publicznej, gdyż wspiera zrównoważoną mobilność oraz rozwój przyjaznego dla środowiska transportu. Niemiecki projekt wpisuje się w strategię Europejskiego Zielonego Ładu, który zakłada zwiększenie udziału transportu szynowego w przewozach ładunków poprzez rozwój usług intermodalnych.
Plan nie zakłóca konkurencji
— Promowanie zmiany transportu towarowego z drogowego na kolejowy jest jednym z wielu środków, które Europa musi podjąć, aby pomóc zmniejszyć nasz wpływ na środowisko. Niemiecki program pomocy właśnie to robi – wspiera tę zmianę, zapewnia korzyści dla klientów i przyczyni się do osiągnięcia celów UE w zakresie ochrony środowiska i transportu, bez nadmiernego zakłócania konkurencji — skomentowała Margrethe Vestager komisarz UE ds. konkurencji.
Kolejowy transport intermodalny konkuruje w dużej mierze z transportem samochodowym, a na decyzje spedytorów o tym jaki środek transportu wybrać wpływ ma czas przewozu jak i stawki frachtu. Wysokie stawki opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej przy jednocześnie bardzo niskich opłatach pobieranych od przewoźników samochodowych są jedną z barier w rozwoju zrównoważonej mobilności w Polsce. Z tego powodu organizacje branżowe od lat apelują o zmniejszenie lub zawieszenie opłat ponoszonych przez przewoźników intermodalnych. W Polsce w ramach wyrównania szans kolei w konkurencji międzygałęziowej stosowana jest ulga intermodalna w wysokości 25% od stawki dostępu do infrastruktury. Jednak jak wynika z raportu Najwyższej Izby Kontroli ten mechanizm nie likwiduje barier w rozwoju transportu kombinowanego.