Partnerzy portalu

Druga fala covid-19 zamieszała na rynku cargo lotniczego

Po sześciu miesiącach nieprzerwanej poprawy sytuacji na rynku przewozów towarów drogą powietrzną, w listopadzie przewoźnicy oczekiwali ukoronowania tej tendencji. Niestety, te nadzieje nie spełniły się i widać możliwą zmianę sytuacji.

cargo lotnicze
zdjęcie: Andy Leung z Pixabay

Tak wynika ze statystyk i analiz Clive Data Services i TAC Index. Zbiera on informacje transakcyjne od „reprezentatywnej grupy międzynarodowych spedytorów”.

Zmienny rynek

Według najnowszych danych Clive Data Services, w listopadzie odnotowano 1-no procentowy spadek rok do roku popytu na transport lotniczy – pierwszy w ciągu sześciu miesięcy tego roku.
O ile w kwietniu 2020 r. drogą powietrzną przewieziono o 37 proc. mniej ładunków w porównaniu rdr, to w kolejnych miesiącach ta różnica malała do października, kiedy wyniosła -12 proc. I właśnie w listopadzie znów wzrosła, do -13 proc. rdr.
Spadek o 1 proc. tłumaczony jest nowymi zakłóceniami, jakie spowodowała druga fala korona wirusa w światowym handlu i w międzynarodowych łańcuchach dostaw.

Już pod koniec października widzieliśmy spłaszczanie się tendencji wzrostu popytu, co może wskazywać, że rynek się ochładza i tak się rzeczywiście stało. (…) Musimy jednak porównać to ze skutkami blokad i ograniczeń nałożonych przez rządy w celu spowolnienia drugiej fali covid-19, zwłaszcza w Europie i USA oraz z odpowiadającym im zakłóceniem ciągłości działania i zaufania konsumentów.” – skomentował Niall van de Wouw, dyrektor zarządzający Clive Data Services.

W efekcie tego w listopadzie zmalał współczynnik wypełnienia brzuchów samolotów, z 72 proc. w pierwszych dwóch tygodniach listopada, do 70 proc. w drugiej połowie miesiąca, choć nadal był o 5 proc. wyższy w porównaniach rok do roku. W istocie, w końcu listopada frachtowce były wypełnione o 10 proc. mniej, niż w październiku (wskaźnik 80 proc.).

Ceny frachtu nie rosną

Powyższe zmiany nie przełożyły się jeszcze korzystnie dla spedytorów na ceny usług transportu powietrznego. Stawki frachtu na głównych szlakach handlowych wschód-zachód w listopadzie wzrosły w porównaniu do października, według TAC Index. Z Hongkongu do Frankfurtu n. Menem o 30 proc. (do 4,9 USD/tonę), a z Chin kontynentalnych do Europy – o 24 proc.
Jednak pod koniec miesiąca stopy z Hongkongu do Europy i do Stanów Zjednoczonych spłaszczyły się. Analizy tygodniowe pokazują, że w ostatnim tygodniu listopada (48-mym) stawki frachtu między Chinami a Europą spadły o około 6 proc., w porównaniu do najwyższego poziomu w połowie miesiąca.
Tym samym stawki te w relacji Hongkong – Frankfurt są obecnie podobne, jak w pierwszym tygodniu stycznia 2020 r. Później nastąpiło załamanie rynku, a następnie od lutego gwałtowny wzrost popytu, co wywindowało stawki frachtu w maju do maksymalnego poziomu 5,9 USD/kg.

Ogólnie, koszt transportu powietrznego z Dalekiego Wschodu do Europy pozostaje w tym roku najdroższy od 2015 r., tj. publikacji Tac Index.

Czytaj również: Nadal drogi transport lotniczy i morski, możliwe przełamanie?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close