Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Port Antwerpia rozwija sieć połączeń kolejowych w głębi lądu

Rozwój połączeń kolejowych jest priorytetem dla Portu Antwerpii, drugiego portu kontenerowego w Europie. Dzięki temu firma powoli dogania najbliższego konkurenta – Rotterdam. Jednak czasami bliskość holenderskiego portu działa Belgom na korzyść. W jaki sposób?

Port Antwerpia
Załadunek pierwszego pociągu kontenerowego do austriackiego miasta Wolfurt w Porcie Antwerpia. Źródło: Lineas.

Ostatni miesiąc 2020 roku był znaczący dla Portu Antwerpii z punktu widzenia rozwoju połączeń kolejowych w głębi lądu. Dwie potężne firmy kolejowe włączyły największy port Belgii, który jest również drugim co do wielkości w Europie, do swoich sieci tras intermodalnych. Według Zarządu Portu Morskiego Antwerpia potrzeba takich usług kolejowych zaczęła być odczuwalna w zeszłym roku. To spowodowało długie dyskusje z różnymi interesariuszami, w tym ze spedytorami, a także z operatorami kolejowymi. Rozmowy zakończyły się sukcesem i w grudniu Antwerpia otrzymała kilka nowych tras kolejowych łączących belgijski port z prawie dziesiątkiem terminali. Jakie to obszary?

Bliskość Rotterdamu

Port Antwerpia od kilku lat konkuruje z holenderskim portem Rotterdam, który jest oddalony o zaledwie 100 km. Geografia jest często szkodliwa dla tych portów, ale czasami przynosi pozytywne skutki zarówno dla portu holenderskiego, jak i belgijskiego. To właśnie dzięki tej bliskości niemiecki operator intermodalny TFG Transfracht (spółka zależna Deutsche Bahn, która specjalizuje się w transporcie kontenerowym) włączył Antwerpię do swojej sieci kolejowej AlbatrosExpress. Tym samym belgijski port został szóstym portem morskim w sieci TFG Transfracht (po Hamburgu, Bremerhaven, Wilhelmshaven, Koprze i Rotterdamie).

Stacja rozrządowa Kijfhoek w Holandii. Źródło: Holenderski zarządca infrastruktury kolejowej Prorail.

W rezultacie belgijski port otrzymał bezpośrednie połączenia z Duisburgiem i Neussem. Ponadto ze względu na bliskość holenderskiej stacji rozrządowej Kijfhoek, przez którą przejeżdżają pociągi towarowe do Rotterdamu, port w Antwerpii otrzymał kilka kolejnych połączeń kolejowych: do Ludwigshafen, Norymbergii, Monachium oraz do austriackiego miasta Wolfurt. „Przenosimy tutaj nasz już istniejący udany model hubu dla portów Morza Północnego, gdzie niemieckie porty morskie są połączone z terminalami w głębi lądu za pośrednictwem stacji rozrządowej Maschen. Instalujemy hub dla portów zachodnich w lokalizacji Kijfhoek” – wyjaśnia Bernd Pahnke, rzecznik zarządu TFG Transfracht.

Zielone pociągi ekspresowe

W połowie grudnia belgijska spółka kolejowa Lineas uruchomiła kolejną trasę z Antwerpii, łącząc port z trzema terminalami intermodalnymi jednocześnie: Wolfurtem w zachodniej Austrii oraz Recklinghausen i Langweid-Foret w Niemczech. Ostatnie dwa punkty są pośrednie i pozwalają przewoźnikowi łączyć nową trasę z innymi. Na przykład dzięki postojowi w Recklinghausenie niektóre kontenery mogą zostać przeładowane i skierowane na wschód do Czech. Przystanek w Langweid-Foret otwiera dostęp do wielu bawarskich miast.

 Intermodalny terminal firmy Lineas w Porcie Antwerpia. Źródło: Lineas.

Pociągi między Antwerpią a Wolfurtem będą kursować trzy razy w tygodniu w każdym kierunku. Ta trasa stała się częścią sieci szybkich połączeń intermodalnych Green Xpress Network, którą Lineas rozwija od 2014 roku, kiedy firma była własnością państwa i nosiła nazwę B Logistics, a jej lokomotywy były pomalowane na zielono. Od tego czasu zielony lakier na lokomotywach zmniejszył się (ponieważ kolor czarny stał się dominującym), ale sieć „zielonych pociągów ekspresowych” z roku na rok rośnie. Teraz Green Xpress Network łączy Antwerpię z 11 krajami. Są wśród nich sąsiedzi Polski – Czechy i Słowacja. Kto wie, być może, wkrótce Belgowie dotrą do polskich terminali intermodalnych.

Czytaj również:
We wrześniu rozpoczęło się globalne ożywienie w portach kontenerowych
Port w Antwerpii przygotowuje się do zmiany systemu wydawania kontenerów

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close