Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

We wrześniu rozpoczęło się globalne ożywienie w portach kontenerowych

W portach świata trwa wyścig z czasem, by odrobić spadek przeładunków z pierwszego półrocza, spowodowany covid-19. Z nielicznymi wyjątkami to się nie uda, jak stwierdzają zarządy portów przedstawiające comiesięczne wyniki. Wśród „wyjątków” będzie prawdopodobnie Port Gdynia.

ożywienie w portach
Foto: Alfred Derks z Pixabay

Spróbowaliśmy zestawić dostępne dane o przeładunkach po trzech kwartałach lub po 10 miesiącach w głównych portach w Europie z terminalami kontenerowymi.

Ogólny wniosek jest taki, że gros z nich z pewnością ma za sobą okres dwucyfrowych spadków. Obecnie toczą walkę o jak najniższą różnicę wobec poziomu przeładunków uzyskanych w 2019 r.

Globalny indeks przeładunków

We wrześniu 2020 r. indeks przeładunków portów z terminalami kontenerowymi na świecie pozostawał „prawie w stagnacji”, notując nieznaczny wzrost o 0,3 proc. w porównaniu z sierpniem, ale był już wyższy o 2,3 proc. w porównaniu z wrześniem 2019 r. – wynika z The Drewry Container Port Throughput Indices (DCPTI).
Był to zarazem pierwszy w br. wzrost rok do roku tego indeksu, co wskazuje właśnie na przełamanie we wrześniu spadkowej tendencji obrotów i na to, że wreszcie rozpoczęło się ożywienie w sektorze portowym. Dla niektórych portów rodzi nadzieję na odrobienie strat, jakie spowodowała wcześniej pandemia koronawirusa. Wskaźnik DCPTI dla świata wynosił we wrześniu ok. 138 pkt., wydobywając się z poziomu 109 pkt. w lutym br.

Indeks DCPTI wskazuje na wzrost lub spadek wolumenu przeładunków miesięcznych dla 235 portów na całym świecie, mających ponad 75 proc. udział w globalnych obrotach liczonych tonażowo. Punktem bazowym dla indeksu ogólnego i szczegółowych jest styczeń 2012 r. (100 pkt.).

Chiny, z ok. 40 proc. udziałem w globalnych przeładunkach, zanotowały we wrześniu br. ich wzrost o 0,6 proc. w porównaniu z sierpniem br. i o ponad 5,8 proc. wzrost w relacji rdr. Porty tego regionu są już od lipca liderem ożywienia przeładunków po covid-19. We wrześniu indeks DCPTI osiągnął tam 151,8 pkt., czyli znacznie wyższy niż średnia globalna.
Indeks przepustowości pozostałych portów w Azji (z wyjątkiem Chin) pozostał w stagnacji we wrześniu w relacji do sierpnia, ale był o 2 proc. wyższy niż we wrześniu 2019 r. Najbardziej do tego rocznego wzrostu przyczyniły się trzy duże centra regionu: Singapur, Tanjung Pelepas i Port Klang.
We wrześniu wzrosła także w ujęciu miesiąc/miesiąc, jak i rdr przepustowość portów kontenerowych Ameryki Północnej. Indeks DCPTI osiągnął dla nich 151,2 punktów, a wiele portów, w tym Long Beach, Seattle i Montreal, wykazały w raportach już wysokie miesięczne zyski.

Wzrost indeksu we wrześniu o 2 proc. w porównaniach rdr zanotowały ponadto porty Bliskiego Wschodu i Azji Południowej, natomiast spadki porty: Ameryki Południowej (o 13,3 proc.), Oceanii (- 4,5 proc.) i Afryki (- 5 proc.).

Według Container Trades Statisics, we wrześniu br. przewieziono na świecie 14,72 mln TEU towarów, tj. o 6,9 proc. więcej niż we wrześniu 2019 r. (13,76 mln TEU).Wolumen towarów przewieziony we wrześniu br. był niewiele mniejszy od najlepszego w tym roku lipca (14,82 mln TEU), kiedy to handel międzynarodowy wystrzelił po zniesieniu blokad spowodowanych przez covid-19 w drugim kwartale.Łącznie w pierwszych trzech kwartałach br. transport morski przewiózł ok. 166 mln TEU.

Jak wypada Europa?

Niestety, mieszane są wnioski z DCPTI dla portów w Europie. We wrześniu indeks ten miał wartość 116 pkt., nieznacznie wzrastając (o 0,4 proc.) w porównaniu z sierpniem 2020 r., ale zarazem był o 2,7 proc. (o 3,2 pp) mniejszy w porównaniach rok do roku.
„W miarę jak weszliśmy w czwarty kwartał, region zmaga się z drugą falą covid-19, a także rosnącym poziomem zatłoczenia portów, który nadal hamował wzrost wolumenów w portach”, wynika z analizy Drewry.

Niestety, spośród największych portów w Europie ok. 40 proc. nie przedstawia publicznie danych statystycznych o obrotach.
Z dostępnych informacji wynika, że najmniej skutki covid-19 odczuły porty: Antwerpia (spadek ogólnych przeładunków po trzech kwartałach o 2,8 proc. i tylko o 0,1 proc. towarów skonteneryzowanych) i Algeciras (odpowiednio: -3 proc. i -1,6 proc.). Istnieje duże prawdopodobieństwo, że dzięki wzrostowi przeładunków rdr w IV kwartale, cały 2020 rok zakończą one z dodatnim wolumenem obrotów towarów.

Na podobny wynik może liczyć Port Gdynia. Po 10 miesiącach odnotował 1,6 proc. wzrost rdr przeładunków ogółem, w tym tylko o 1 proc. mniejszy wolumen obrotów towarów skonteneryzowanych (743 tys. TEU). Po 11 miesiącach wzrost rdr przeładunków wynosi już 2,3 proc.

Na drugim biegunie wśród analizowanych przez nas największych portów w Europie są: Barcelona (-17,6 proc. ogólnego wolumenu przeładunków, – 19 proc. ładunków w kontenerach), Genua (odpowiednio: -15,8 oraz -9,4 proc.) i Hamburg (-10,7 i -9,9 proc.).

Gdańsk znajduje się w tym gronie mniej więcej w połowie stawki. Po 10 miesiącach miał 8,6 proc. mniejsze przeładunki niż w 2019 r. Przeładunki towarów w kontenerach po 9 miesiącach były o 4,9 proc. mniejsze (ujęte tonażowe).

Zła kondycja portów wschodniego Bałtyku

Sytuacja tych i pozostałych portów zależy m.in. od struktury przeładunków, w tym wielkości udziału ładunków masowych i paliw płynnych (te notują duże spadki) wobec towarów w kontenerach.
Ogólnie, porty uniwersalne, o zróżnicowanej strukturze, notują większe spadki, niż te z dużym udziałem drobnicy skonteneryzowanej lub ro-ro. W szczególności zmalał w tym roku znacznie popyt na ropę, węgiel i rudy żelaza, tym samym na ich transport morski, podczas gdy rosną obroty światowego handlu towarami przetworzonymi, w efekcie czego globalny transport ładunków skonteneryzowanych w 2020 r. nie powinien być mniejszy niż o 3-4 proc. w porównaniu do 2019 r.

Na trafność tych opinii wskazują wyniki portów wschodniego Bałtyku, których kondycja w dużym stopniu zależy od towarów masowych i płynnych. Niektóre z nich przeżywają załamanie, jak np. Ventpils (Windawa), ze spadkiem przeładunków o 42 proc., czy Ryga (-26 proc.).

Źródło: zarządy portów ZMP Kłajpeda

Czytaj również:

W listopadzie wzrosły przeładunki Portu Gdynia
Spedytorzy poszukują pustych kontenerów, a indeks dostępności (CAx) pikuje

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close