Pracodawcy z branży logistycznej apelują o unijny plan awaryjny
Sektor transportu jest jednym z tych, które najbardziej ucierpiały w wyniku kryzysu COVID-19. Związek Pracodawców Transport Logistyka Polska apeluje o unijny plan awaryjny dla tej branży
W nawiązaniu do komunikatu Komisji Europejskiej z 28 października odnośnie dodatkowych działań w zakresie zwalczania skutków epidemii, TLP zaapelował o opracowanie możliwie jak najszybciej Unijnego Planu Awaryjnego dla Transportu. Organizacja zrzeszająca transportowców rozesłała stanowisko do urzędników Komisji, Stałych Przedstawicielstw państw członkowskich przy UE oraz europosłów. TLP apeluje w nim o:
- przygotowanie wskazówek dla państw członkowskich w celu zminimalizowania różnic w przepisach, jakie niestety pojawiają się w poszczególnych państwach członkowskich m.in. w zakresie odbywania kwarantanny i wykonywania testów na obecność COVID-19,
- wprowadzenie jednolitych odstępstw od przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu i odpoczynku w transporcie drogowym we wszystkich państwach członkowskich,
- ograniczenie liczby oraz czasu trwania kontroli drogowych do niezbędnego minimum,
- zapewnienie sprawnego i priorytetowego przejazdu przez granicę pojazdów wykonujących transport drogowy rzeczy oraz osób w przypadku przywrócenia przez dany kraj kontroli granicznych,
- możliwość ponownego, automatycznego wydłużenia ważności dokumentów niezbędnych w transporcie drogowym, tj. praw jazdy, świadectw kierowcy, badań technicznych pojazdów, przeglądów okresowych tachografów, badań lekarskich i psychologicznych kierowców czy licencji wspólnotowych.
Cała treść stanowiska w języku angielskim znajduje się tutaj.
Pod koniec października Rada Unii Europejskiej przyjęła dokument „Plan Awaryjny dla Transportu Towarowego” będący propozycją działań na rzecz utrzymania płynności branży logistycznej. Rada apelowała m.in. o utrzymanie ciagłości operacji na towarowych przejściach granicznych na sieci TEN-T i innych kluczowych korytarzach, dopuszczenie do wolnego transferu pracowników, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, wprowadzenie wskazówek najlepszej praktyki w sektorze logistycznym i opracowanie spójnych ram regulacyjnych dotyczące zarządzeń, które mają być stosowane w przypadku pandemii i innych poważnych sytuacji kryzysowych.