Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Branża kolejowa i Rada UE apelują o plan awaryjny dla transportu

Przedstawiciele sektora kolei towarowych oraz Rada UE chcą aby Komisja Europejska i państwa członkowskie opracowały plan awaryjny wsparcia dla branży logistycznej. Pomo musi opierać się na zasadach transparentności i niedyskryminowania. Utrzymanie ciągłości transportu w ramach TEN-T jest kluczowe dla przezwyciężenia skutków kryzysu gospodarczego.

Organizacje branżowe i Rada UE apelują o plan awaryjny na wypadek kryzysu
fot. EFRA

Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowych (EFRA) zwróciło się z apelem do Komisji Europejskiej oraz państw członkowskich UE. Przedstawiciele branży domagają się, by działania pomocowe podejmowane w związku z kryzysem wywołanym przez drugą falę pandemii koronawirusa nie doprowadziły do zakłócenia warunków konkurencji. EFRA obawia się, że nierówne traktowanie uczestników rynku zahamuje rozwój branży logistycznej.

Zdaniem organizacji branżowych mechanizmy pomocowe uruchamiane przez UE i kraje członkowskie powinny być oparte na zasadach transparentności, uczciwości i niedyskryminowania. Pomoc udzielana przez władze publiczne przedsiębiorstwom w okresach kryzysu jest tematem kontrowersyjnym, gdyż pojawiają się wątpliwości czy nie dochodzi w takich przypadkach do niedozwolonej pomocy publicznej, faworyzowania dużych narodowych przewoźników kolejowych i rekompensowania strat, które nie wynikają bezpośrednio z kryzysu ale  są następstwem strukturalnych problemów danej firmy. 

W sprawie pomocy publicznej dla przewoźników kolejowych protestowali m.in. prywatni operatorzy z Niemiec, którzy argumentowali, że rząd tego kraju faworyzuje narodowe koleje DB. We wrześniu miał miejsce głośny protest prywatnych przewoźników w Berlinie.

W związku z drugą falą pandemii i zapowiadanymi kolejnymi pakietami pomocowymi europejska branża transportowa apeluje o wprowadzenie transparentnych zasad udzielania wsparcia firmom. EFRA apeluje o wprowadzenie niedyskryminujących mechanizmów wsparcia aby nie doszło do zakłócenia konkurencji na rynku. Organizacja pozytywnie ocenia propozycję wprowadzenie przez Komisję Europejską monitoringu Tymczasowych Ram Pomocy Państwowej. Przewoźnicy rekomendują też stosowanie obniżenia lub tymczasowego zawieszenia pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. 

Potrzeba Planu Awaryjnego

EFRA apeluje także o przygotowanie planu awaryjnego na wypadek kryzysu transportu towarowego. UE i państwa członkowskie powinny śledzić funkcjonowanie transeuropejskich korytarzy kolejowych i reagować na pojawiające się zakłócenia, które widoczne są już w postaci kongestii na przejściach granicznych. Niezależnie od rozwoju sytuacji pandemicznej zapewnienie przepustowości sieci TEN-T jest niezbędne zarówno dla zwalczania skutków kryzysu jak i dla zapewnienia funkcjonowania europejskiej gospodarki.

Pod koniec października Rada Unii Europejskiej przyjęła dokument „Plan Awaryjny dla Transportu Towarowego” będący propozycją działań. Najważniejszymi punktami zawartymi w dokumencie są: utrzymanie ciagłości operacji na towarowych przejściach granicznych na sieci TEN-T i innych kluczowych korytarzach, dopuszczenie do wolnego transferu pracowników, przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa, wprowadzenie wskazówek najlepszej praktyki w sektorze logistycznym i opracowanie spójnych ram regulacyjnych dotyczące zarządzeń, które mają być stosowane w przypadku pandemii i innych poważnych sytuacji kryzysowych.

Jak wskazuje Europejska Agencja Bezpieczeństwa Żeglugi w okresie 26.10 – 01.11 sektorami transportu morskiego, w których widoczny był negatywny wpływ pandemii były przewozy chemikaliów oraz żegluga pasażerska. Natomiast w transporcie kontenerów, ładunków masowych i Ro-Ro zanotowano jedynie niewielki spadek. Jednakże w całym okresie od marca do października widoczny jest duży spadek (rzędu 37%) w ruchu statków towarowych na trasach z Chin do Europy. Zmniejszenie wolumenu w transporcie morskim odbiło się negatywnie na transporcie kolejowym, w którym od kilku miesięcy widoczne jest zjawisko kongestii. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close